Gigabyte 3D1 - Dubbla GPUs (SLI) på ett kort|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Gigabyte 3D1 - Dubbla GPUs (SLI) på ett kort
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 17, 2004 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi har idag fått ta del av ett pressmeddelande från tillverkaren Gigabyte som berättar om deras senaste alster på grafikkortsmarknaden.
Det är verkligen inte vilket grafikkort som helst vi pratar om heller, Gigabyte har nämligen som första tillverkare lyckats implementera NVIDIAs SLI-teknik på ett och samma grafikkort.

Gigabyte 3D1 använder sig nämligen av två grafikkortskretsar på samma kort (PCB - Printed Circuit Board). De grafikkretsar man använder sig av är NVIDIAs GeForce 6600GT som tillsammans ger imponerande prestanda.
Det är än så länge dåligt med tekniska detaljer kring Gigabyte 3D1 men följande gick att läsa i deras pressrelease.

"Taipei, Taiwan—GIGABYTE technology innovates the world NO.1
3DMark 2003 performance graphics card of the world which uses 2 pcs Nvidia 6600GT GPU in one card and named “3D1”. It is the only one 6600GT card built with 256MB DDR III memory and supported 256bit memory bandwidth as well. “3D1” is the performance champion in visual gaming world definitely compared with other competing graphics cards."

Uttalandet om minnesbandbredden kan vi dock diskutera då vi inte vet hur de två grafikkretsarna delar på minnesbandbredden. Eller om de överhuvudtaget delar på den, det är mycket möjligt att 3D1 mer eller mindre ses som två separata grafikkort inte bara i mjukvara utan även hårdvarumässigt.
Huruvida de två kärnorna är isolerade från varandra och binds samman av en "integrerad SLI-brygga" återstår dock att se.

Gigabyte har i sitt pressmeddelande publicerat en del prestandaresultat som man fått fram genom egna tester och prestandan för Gigabyte 3D1 är onekligen mycket imponerande.


[Image Can Not Be Found]

Kortet är i 3Dmark03 snabbare än två vanliga GeForce 6600GT-kort i SLI och markant snabbare än ATI och NVIDIAs high-end grafikkort, X850 XT resp. 6800 Ultra.
Gigabyte lovar samtidigt att priset på Gigabyte 3D1 ska vara märkbart lägre än för två separata 6600GT-kort, vilket låter logiskt. Men det ska även vara en billigare lösning än ett X850 XT eller 6800 Ultra vilket helt klart gör kortet högintressant!

Som vi nämnt finns det dåligt med teknisk information om kortet men specifikationerna är följande.

Specifikationer: Gigabyte 3D1
GPU - Dual 6600GT
Memory Size - 256MB DDR III
Memory Bandwidth - 256bit
Memory Clock - 600 MHz
Core Clock - 500 MHz
Direct X - 9.0C
D-SUB - Yes
HDTV - Yes
DVI Port - DVI-I

Huruvida Gigabyte 3D1 går att använda i ett vanligt PCIe x16-moderkort eller om det kräver ett SLI-kapabelt moderkort är ännu oklart. Men vi gissar på att det krävs SLI-kompabilitet då Gigabyte planerar att sälja en paketlösning med Gigabyte 3D1 och moderkortet Gigabyte K8NXP-SLI.

Vi väntar för tillfället på ordentliga bilder och mer information kring Gigabyte 3D1 men för dem som är intresserade av kortets fysiska design finns det ett par lågupplösta bilder tillgängliga på Tomshardware.

Men om de uppgifter och indikationer vi hittills fått från Gigabyte stämmer är detta onekligen en superintressant lösning som förmodligen många tillverkare kommer vilja kopiera.
Vi återkommer med mer information när den når oss, vi har skickat en del frågor till Gigabyte där vi bland annat tar upp prisuppgifter och mer tekniska detaljer. Förhoppningsvis får vi svar på dessa snart, men tills dess är det fritt fram att spekulera i forumet.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
798579
December 17, 2004 - 3:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Först och främst vill jag tacka alla som tipsat om denna nyhet, vilket var en hel del. 😉

Sedan vill jag tillägga några saker som jag glömde/inte fick plats med i nyheten.

Först och främst är kortet av PCIe-modell, vilket inte är så överraskande då det endast är PCIe som har stöd för SLI.
För det andra kommer man inte kunna köra 2st Gigabyte 3D1 i SLI-läge utöver dess interna SLI-läge så att säga. Vi har inte fått detta svart på vitt men med tanke på att kortet inte har någon SLI-kontakt och att SLI-systemet redan utnyttjas direkt på kortet vågar vi säga det med stor säkerhet ändå.

Hur kortet arbetar "internt" så att säga är ju oklart, men jag tippar på att man helt enkelt kör SLI-internt på PCBn och att båda GPUerna har separat minnesbuss och minnesbuffert m.m. Jag tror inte de delar något mer än själva PCIe x16 interfacet och då plats på PCBn.
Men mer säkra uppgifter kring detta lär vi få inom en snar framtid.

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
798585
December 17, 2004 - 3:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, varför ha två kort när man kan ha två processorer?
Rätt imponerande drag i kortet, må jag säga.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
798589
December 17, 2004 - 4:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Ja, varför ha två kort när man kan ha två processorer?
Rätt imponerande drag i kortet, må jag säga.

Nu kom jag på en till sak som jag glömde nämna.

Jag tror det finns en anledning till att man inte visar upp kortets prestanda i 3Dmark05 eller i nya speltitlar som Half-Life 2 och Doom3. Anledningen till det tror jag är att minnesbandbredden på 6600GT-GPUn blir en stor flaskhals. Om minnesbandbredden är 128bit+128bit borde det bli problem på den biten.
Så tyvärr kan det vara så att mer minneskrävande spel och applikationer inte reagerar lika positivt.
Det är dock svårt att spekulera i ännu utan mer detaljer kring kortet.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
798590
December 17, 2004 - 4:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Äntligen något smart!
Gynnar ju oss konsumenter som fan.
SLI är helt på vår bekostnad.... im detta slipper man betala för 2pcbs, dubbel uppsätting kontakter osv.

Ang SLImobo så vette fan.
varför skulle detta vara ett krav iom att den bara använder en port? Man har ju lyckats köra 2 separata kort i SLI på msis - 4 Ultra (dvs inte sli chipset)

DexiL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 462
Member Since:
May 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
798597
December 17, 2004 - 4:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Det låter underbart. 🙂

Soir
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 751
Member Since:
August 15, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
798600
December 17, 2004 - 4:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K; angående minnesbandbredden...

"The card integrates two Nvidia GeForce 6600 GT graphics processors and is the first 6600 GT card on the market to offer a total of 256 MByte DDR 3 memory and 256 Mbit of memory bandwidth, according to the manufacturer."

Danne980
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 509
Member Since:
September 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
798622
December 17, 2004 - 3:58 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote:
Ang SLImobo så vette fan.
varför skulle detta vara ett krav iom att den bara använder en port? Man har ju lyckats köra 2 separata kort i SLI på msis - 4 Ultra (dvs inte sli chipset)

Jag har inte läst på så mycket om SLI men har för mig att bilden delas i mitten och ett grafikkort sköter varsin sida av bilden. Om det nu redan används på detta grafikkort hur skulle det då gå att använda SLi ytterligare en gång, dela upp bilden i 4 delar då? Tror inte det fungerar.

EDIT: ???? Varför kom inte det här meddelandet längst ner i tråden?!?! Blir lite konstigt att svara på ett inlägg som ligger 2 steg längre ner i tråden. (Skrevs ca 16:45)

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
798625
December 17, 2004 - 4:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Soir wrote: Anton K; angående minnesbandbredden...

"The card integrates two Nvidia GeForce 6600 GT graphics processors and is the first 6600 GT card on the market to offer a total of 256 MByte DDR 3 memory and 256 Mbit of memory bandwidth, according to the manufacturer."

Jo men det där går att vrida och vända på rätt rejält. Det är ju 256MB minne på kortet och bandbredden är totalt på 256bit, men det blir ändå bara 128MB och 128bit per GPU så att säga.

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
Member Since:
January 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
798653
December 17, 2004 - 4:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Verkar ja vara bra drag i kortet. Även om man missar lite på nyare applic. så ska den ändå bli lite billigare än vad 2 st vanliga 6600 GT kostar så det är nog ingen fara. Man får se vad den går för sen när ni eller Anandtech eller nån får tag på ett recentions ex.

hallon
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 115
Member Since:
October 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
798863
December 17, 2004 - 9:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton snuttegubben.. :eye:

Jag behöver ett sånt här för mina framtida recensioner :bgrin:

😛

Alex_88_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 596
Member Since:
March 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
798867
December 17, 2004 - 9:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Hoppas att inom en snar framtid att man kan ha dubbla sådana där kort:d Tänk dig att ha fyra grafik processorer i ett system

Awe-Psi
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 102
Member Since:
June 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
799285
December 18, 2004 - 11:24 am
sp_Permalink sp_Print

Men men, som Anton tidigare sa "vid användningen av 2st 128bit bussar kan man via lik dualchanel tekniken uppnå en 256bits buss". Däremot försvinner hela poängen ifall man delar detta med 2st gpu´er.

Som Opteron clustrar de använder sig av 2st 128bits minnen för att uppnå högre buss, men då är det 2 minnen / cpu.

Det skulle betyda att de kör 2 olika 128bits minnen t ex 128mb x 2.
Reslutat de utnyttjar endast 128mb istället för 256mb för att de delar kanaler. Frågan återstå att se hur hur exakt de gör. Men min misstanke är ändå att de delar 2st 64or eller 2st 128or.

Danke schön bitte Jul

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 38
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL