Gigabyte GV-3D1 i det fria|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Gigabyte GV-3D1 i det fria
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 28, 2004 - 12:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Den första recensionen på Gigabytes omtalade SLI-grafikkort har nu dykt upp på OCWorkbench. Vi rapporterade om Gigabyte 3D1 för en dryg vecka sedan och det var inte konstigt att vi höjde ögonbrynen för detta kort som faktiskt var det första grafikkortet som använde sig av NVIDIAs SLI-teknik på ett och samma kort. I denna rapportering kan man även hitta mer detaljerade uppgifter om kortet.

Gigabyte 3D1 använder sig kort och gott av två GeForce 6600GT kretsar på ett och samma kort, något som ger en mycket hög potentiell prestanda. Till en lägre kostnad än två separata GeForce 6600GT-kort.

De första som fått lägga vantarna på detta kort verkar vara OCWorkbench som nu publicerat en relativt kortfattad recension på kortet.
Man har utöver en fysisks genomgång även tagit en närmare titt på Gigabyte 3D1s prestanda och jämfört den mot ett "vanligt" 6600GT-grafikkort. Tyvärr ser vi ingen jämförelse med dubbla 6600GT-kort eller ett 6800 Ultra men det är ändå fler testresultat än vi sett tidigare.


[Image Can Not Be Found]

Utan dessa referenser är det svårt att säga exakt men Gigabyte 3D1 verkar prestera i paritet med en "vanlig" SLI-uppsättning med två 6600GT-kort. Ett betyg gott nog om vi ser till kostnadsfrågan.

Det enda problemet är dock att kortet än så länge endast verkar fungera med Gigabytes eget SLI-moderkort, något som dock inte verkar vara hårdvarubegränsat.

"After the completion of the tests, I did try to test the card on two other PCI-E boards, e.g. MSI ATi K8 and EPoX 5EPA+ but it just couldn't POST at all. With the EPoX 5EPA+, the DEBUG leds shows "FF" and it wouldn't continue. I suspect that the graphics card has some form of detection algorithm within the BIOS that detects which board it is used on."

Vi kommer följa utvecklingen av Gigabyte 3D1 och om man kan få kortet fungerande även på andra PCIe-moderkort kan detta bli ett riktigt populärt grafikkort.

Läs hela recensionen på OCWorkbench.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
807537
December 28, 2004 - 12:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Me wantee ... 😀

//Andreas

Tobi-Wan Kenobi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1005
Member Since:
December 31, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
807542
December 28, 2004 - 12:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Det skulle inte sitta fel med ett sådant kort. Jag kan dock tänka mig att kylningen blir rätt högljud utan möjlighet till byte. :S

Soir
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 751
Member Since:
August 15, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
807596
December 28, 2004 - 1:50 pm
sp_Permalink sp_Print

With the EPoX 5EPA+, the DEBUG leds shows "FF" and it wouldn't continue.

Underligt... mitt moderkort visar FF hela tiden... men allt fungerar perfekt... om jag nu förstod det rätt 🙄 ^^

Undrar om det skulle kunna gå köra två stycken sådana kort på ett moderkort? Prestandan av fyra stycken 6600GT's som samarbetar skulle inte sitta fel ^^

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
807627
December 28, 2004 - 2:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Passar på att fråga i denna tråden.
Missade jag eran SLI-rec? Var väldigt mkt prat o sen läste jag massa rec på andra sidor men såg aldrig att det dök upp länkar eller ngn rec här....

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
Member Since:
June 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
807630
December 28, 2004 - 2:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Tyvärr så verkar man inte kunna ordna tyst kylning till den heller.. 😕 🙁

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
807635
December 28, 2004 - 2:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Kaleid wrote: Tyvärr så verkar man inte kunna ordna tyst kylning till den heller.. 😕 🙁

Vad ska du med tyst kylning till? Det är fjolligt. Häng på ett par deltor istället, då kyler det iaf...;)

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
807650
December 28, 2004 - 2:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Soir wrote:

With the EPoX 5EPA+, the DEBUG leds shows "FF" and it wouldn't continue.

Underligt... mitt moderkort visar FF hela tiden... men allt fungerar perfekt... om jag nu förstod det rätt 🙄 ^^

Undrar om det skulle kunna gå köra två stycken sådana kort på ett moderkort? Prestandan av fyra stycken 6600GT's som samarbetar skulle inte sitta fel ^^

Nah, går inte. Ett kort kör SLI "ensamt" med två gpus.

//Andreas

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
807657
December 28, 2004 - 2:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: Passar på att fråga i denna tråden.
Missade jag eran SLI-rec? Var väldigt mkt prat o sen läste jag massa rec på andra sidor men såg aldrig att det dök upp länkar eller ngn rec här....

Den är på gång, tyvärr fick vi ju inte korten av ASUS som de sade. Fick bara moderkortet till en början och de båda grafikkorten kom lite senare.
Men den kommer och vi har planer på en lite intressant vinkling av recensionen.

Soir
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 751
Member Since:
August 15, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
807748
December 28, 2004 - 3:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Soir]

With the EPoX 5EPA+, the DEBUG leds shows "FF" and it wouldn't continue.

Underligt... mitt moderkort visar FF hela tiden... men allt fungerar perfekt... om jag nu förstod det rätt 🙄 ^^

Undrar om det skulle kunna gå köra två stycken sådana kort på ett moderkort? Prestandan av fyra stycken 6600GT's som samarbetar skulle inte sitta fel ^^

Nah, går inte. Ett kort kör SLI "ensamt" med två gpus.

//Andreas

Jojo det låter logiskt, men det är nog ingen omöjlighet att köra fyra GPU's... eller? Om nVidia eller någon annan tillverkar skulle ta och modifiera nuvarande SLI-tekniken.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
807758
December 28, 2004 - 4:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Soir wrote: [quote=Delph1][quote=Soir]

With the EPoX 5EPA+, the DEBUG leds shows "FF" and it wouldn't continue.

Underligt... mitt moderkort visar FF hela tiden... men allt fungerar perfekt... om jag nu förstod det rätt 🙄 ^^

Undrar om det skulle kunna gå köra två stycken sådana kort på ett moderkort? Prestandan av fyra stycken 6600GT's som samarbetar skulle inte sitta fel ^^

Nah, går inte. Ett kort kör SLI "ensamt" med två gpus.

//Andreas

Jojo det låter logiskt, men det är nog ingen omöjlighet att köra fyra GPU's... eller? Om nVidia eller någon annan tillverkar skulle ta och modifiera nuvarande SLI-tekniken.

Tja omöjligt är det ju inte men då kan man ju inte göra som Gigbyte gjort och SLI-länka GPU:erna. Då måste man lösa hur man använder två GPU:s på ett PCB på något annat sätt 😉

//ANdreas

Soir
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 751
Member Since:
August 15, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
807763
December 28, 2004 - 4:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Tja omöjligt är det ju inte men då kan man ju inte göra som Gigbyte gjort och SLI-länka GPU:erna. Då måste man lösa hur man använder två GPU:s på ett PCB på något annat sätt 😉

//ANdreas

Hmm, det är iofs sant... jobbig liten konflikt 😛

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
Member Since:
August 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
807883
December 28, 2004 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Pros :

* Dual GPU
* Stable
* Warm

Är det bra att ett graffekort är varmt? typ senaste grejjen eller? uhh...

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
Member Since:
March 15, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
807956
December 28, 2004 - 7:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur mkt störm drar det där? :S

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 41
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL