Gigabyte hakar på SLI: Gigabyte K8NXP-SLI|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Gigabyte hakar på SLI: Gigabyte K8NXP-SLI
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 23, 2004 - 12:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Häromdagen gjorde ASUS den första officiella lanseringen av ett SLI-kapabelt moderkort på marknaden. Det var självklart bara en tidsfråga innan konkurrenterna följde i ASUS fotspår och vi har redan fått in ytterligare en pressrelease angående ett SLI-kapabelt moderkort.


Denna gång är det från den välkända tillverkaren Gigabyte som även dem lanserar ett nForce4 SLI-baserat moderkort, nämligen Gigabyte K8NXP-SLI.
Kortet ingår i Gigabytes 8Σ-serie och trumfkortet är självklart stödet för dubbla NVIDIA PCI Express-grafikkort genom SLI-tekniken.  


[Image Can Not Be Found]


Gigabyte K8NXP-SLI är precis som ASUS motsvarighet ett mycket kraftfullt moderkort och erbjuder en mängd features.
Bland annat 6-fas strömförsörjning med den externa DPS-modulen, dubbla BIOSer, dubbla Gigabit Ethernet-portar, 802.11g trådlöst nätverk, 8 SATA portar, 10 USB2.0 portar, 3 FireWire portar, 8 kanals ljud och mycket mer.


Det är ingen tvekan att moderkortstillverkarna satsar allt och lite till på sina SLI-kapabla moderkort och med tanke på vilka konsumenter som kommer köpa SLI-system är det kanske ingen dum idé.
En sak är i alla fall säker, det blir svårare och svårare för moderkort att stå ut från mängden rent featuremässigt.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
September 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
780224
November 23, 2004 - 12:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Ser najs ut...

Men i vanlig ordning så kommer Gigabyte att kosta mer än andra samt knappt gå att få tag på i sverige .

Det är den stora nackdelen med Gigabyte i mina ögon .

lunna
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 90
Member Since:
August 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
780236
November 23, 2004 - 1:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad är sloten längst upp till för?

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
780283
November 23, 2004 - 2:14 pm
sp_Permalink sp_Print

När ska de börja släppa moderkort utan det där jävla SLI? Inte intressant på något sätt enligt mig..:) Onödigt bara ännu ett sätt att tjäna pengar

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
Member Since:
March 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
780285
November 23, 2004 - 2:15 pm
sp_Permalink sp_Print

någon som har en prisuppgift?

Avatar
Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
Member Since:
October 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
780299
November 23, 2004 - 2:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: När ska de börja släppa moderkort utan det där j**la SLI? Inte intressant på något sätt enligt mig..:) Onödigt bara ännu ett sätt att tjäna pengar

tills man ser på testerna så har du fel 😉

wreck
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 59
Member Since:
July 31, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
780326
November 23, 2004 - 3:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Heh, det skulle vara schysst om någon pekade ut de 8 sata-portarna som det pratas om :snurr:
4 stycken röda i nedre högra hörnet, så långt är jag med. Men är det nya kontakter det är frågan om? eller har de bara gömt de 4 andra väldigt bra? ^^

Tobi-Wan Kenobi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1005
Member Since:
December 31, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
780332
November 23, 2004 - 3:11 pm
sp_Permalink sp_Print

wreck wrote: Heh, det skulle vara schysst om någon pekade ut de 8 sata-portarna som det pratas om :snurr:
4 stycken röda i nedre högra hörnet, så långt är jag med. Men är det nya kontakter det är frågan om? eller har de bara gömt de 4 andra väldigt bra? ^^

De andra är väl de 4 oranga till höger?

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1407
Member Since:
December 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
780333
November 23, 2004 - 3:12 pm
sp_Permalink sp_Print

wreck wrote: Heh, det skulle vara schysst om någon pekade ut de 8 sata-portarna som det pratas om :snurr:
4 stycken röda i nedre högra hörnet, så långt är jag med. Men är det nya kontakter det är frågan om? eller har de bara gömt de 4 andra väldigt bra? ^^

Det orangea portarna, kan det inte vara fråga om sata2 då?

Tobi-Wan Kenobi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1005
Member Since:
December 31, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
780334
November 23, 2004 - 3:12 pm
sp_Permalink sp_Print

lunna wrote: Vad är sloten längst upp till för?

Jag tror att det är till för DPS (Dual ower system) eller vad det heter. Dvs ett instickskort för att få stabilare spänning till processorn och lite annat. Då får man dock en fläkt extra i burken vilket inte uppskattas.

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
780337
November 23, 2004 - 3:19 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote: [quote=Redfaction]När ska de börja släppa moderkort utan det där j**la SLI? Inte intressant på något sätt enligt mig..:) Onödigt bara ännu ett sätt att tjäna pengar

tills man ser på testerna så har du fel 😉

Men inet fan behöver du den prestanda du får förrens om kanske ett år och då finns det enkla grafikkort som klarar det och det blir billigare än att köra med två. Alltså bara onödigt.

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
780372
November 23, 2004 - 3:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: [quote=CasO][quote=Redfaction]När ska de börja släppa moderkort utan det där j**la SLI? Inte intressant på något sätt enligt mig..:) Onödigt bara ännu ett sätt att tjäna pengar

tills man ser på testerna så har du fel 😉

Men inet fan behöver du den prestanda du får förrens om kanske ett år och då finns det enkla grafikkort som klarar det och det blir billigare än att köra med två. Alltså bara onödigt.

Ett 6800GT idag => bra prestanda
Slöar systemet ihop efter ett år eller två kan man enkelt lägga till ett extra 6800GT om man köper ett moderkort som kostar ~300 mer än ett vanligt.
Om det nu skulle finnas nya grafikkort som ger bättre bang/buck så har man "kastat bort" ~300 spänn för att ha det mest utrustade moderkortet på marknaden.
Det kan nog jag leva med iaf.....

Hani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 496
Member Since:
July 13, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
780411
November 23, 2004 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print
Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
Member Since:
December 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
780592
November 23, 2004 - 6:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Hellre köper jag ett med AGP nu och om ett år när jag köper ny dator igen eller 1,5 då köper jag en med PCI e.

Tycker det är bortksatde pengar med det just nu eftersom det inte behövs SLI nu..:) Sen får ni andra vara hur lättledda ni vill och kasta bort era pengar.

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
Member Since:
December 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
780597
November 23, 2004 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Hellre köper jag ett med AGP nu och om ett år när jag köper ny dator igen eller 1,5 då köper jag en med PCI e.

Tycker det är bortksatde pengar med det just nu eftersom det inte behövs SLI nu..:) Sen får ni andra vara hur lättledda ni vill och kasta bort era pengar.

Håller med...därför har jag precis beställt ett nForce3-system 🙂

Iofs är det inte så mycket dyrare, men personligen måste jag ha AGP eftersom jag tar med mig grafikkortet varje gång jag åker hem till föräldrarna.

Code Red
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
Member Since:
January 30, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
780667
November 23, 2004 - 8:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote:
personligen måste jag ha AGP eftersom jag tar med mig grafikkortet varje gång jag åker hem till föräldrarna.

ha ha, istället för favoritkudden eller vad?

Vad folk gnäller på utveckling. Jag som sja köpa helt ny rigg vill gärna ha pci-express o sli.

Sen finns det ju agp-kort kvar så varför är ni så fientliga? Låter som folk gjorde vid övergången från pci till agp.

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
Member Since:
December 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
780710
November 23, 2004 - 8:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Code Red wrote: [quote=Sardaukar] personligen måste jag ha AGP eftersom jag tar med mig grafikkortet varje gång jag åker hem till föräldrarna.

ha ha, istället för favoritkudden eller vad?

Jag har dator nr.3 hos föräldrarna och har inget grafikkort till den, och eftersom jag inte kan använda båda datorerna samtidigt så gör det ju inget att kunna ha bra spelprestanda på båda 😀

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
780746
November 23, 2004 - 9:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Code Red wrote: [quote=Sardaukar] personligen måste jag ha AGP eftersom jag tar med mig grafikkortet varje gång jag åker hem till föräldrarna.

ha ha, istället för favoritkudden eller vad?

Vad folk gnäller på utveckling. Jag som sja köpa helt ny rigg vill gärna ha pci-express o sli.

Sen finns det ju agp-kort kvar så varför är ni så fientliga? Låter som folk gjorde vid övergången från pci till agp.

PCI till AGP behövdes ju då men som läget e nu så behövs inte övergången till PCI e och defenitivt inte till SLI det är ju bara ett försök av NVIDIA att få er som e lättlurade att köpa fler kort så de tjänar in lite av de pengar de förlorade till ATI förr. Saken är ju att grafikkorten skulle klara sig bra med AGP 4x så varför uppdatera till en standard som e snabbare än x8?

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
780783
November 23, 2004 - 10:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: [quote=Code Red][quote=Sardaukar] personligen måste jag ha AGP eftersom jag tar med mig grafikkortet varje gång jag åker hem till föräldrarna.

ha ha, istället för favoritkudden eller vad?

Vad folk gnäller på utveckling. Jag som sja köpa helt ny rigg vill gärna ha pci-express o sli.

Sen finns det ju agp-kort kvar så varför är ni så fientliga? Låter som folk gjorde vid övergången från pci till agp.

PCI till AGP behövdes ju då men som läget e nu så behövs inte övergången till PCI e och defenitivt inte till SLI det är ju bara ett försök av NVIDIA att få er som e lättlurade att köpa fler kort så de tjänar in lite av de pengar de förlorade till ATI förr. Saken är ju att grafikkorten skulle klara sig bra med AGP 4x så varför uppdatera till en standard som e snabbare än x8?

Och varför skall man ha en bil som går fortare än 110?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 46
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL