April 17, 2005
Gigabyte I-RAM är
den kommersiella produkt som i dagsläget kommer närmast att erbjuda en Solid
State-hårddisk utan några mekaniska komponenter. I-RAM är ett PCI-expansionskort
med 4 stycken DDR-platser som kan husera totalt 4GB DDR400-minne genom fyra 1GB
minnesmoduler. Gigabyte har gått igenom ett flertal versioner av enheten under
dess utveckling och v1.3 verkar bli den man kommer sälja i butiker och på GamePC
har man passat på att testa denna minneshårddisk. I de vanliga
hårddisktesterna står åtkomstiden onekligen ut från mängden, eller vad sägs
om en åtkomsttid på 0.1ms, jämfört med 7-8ms för de snabbaste SATA-hårddiskarna
på marknaden (Raptor). Något som kanske är ännu mer imponerande är I/O testerna
som ser helt makalösa ut med en Solid State-hårddisk.
Gigabyte I-RAM presterar överlag mycket bra och man ser tydligt vilka fördelar det finns med Solid State-hårddiskar. Man testar även I-RAM som operativsystemshårddisk med goda resultat, det stora problemet är dock kostnad och inte minst lagringskapaciteten som alltså ligger på maximalt 4GB. Men det är svårt att inte bli hoppfull inför framtiden med ljudlösa och supersnabba hårddiskar.
"Gigabyte’s I-RAM is one of the most unique and interesting products to come through our labs in quite a while. Upon its arrival, everyone who was aware of what the unit was became curious of its abilities, and wanted to witness what it was capable of. The I-RAM gives us a unique look into the future of storage, a future without heads and platters, where storage is lightning fast and dead silent."
September 1, 2002
Spännande. Om man inte tycker att prestandan och lagringsutrymmet duger kan man ju slå till på stort och införskaffa en sådan här istället:
http://www.superssd.com/produc.....ra-ramsan/
Endast 7.5 miljoner kronor.
Jo detta med SSD är riktigt spännande faktiskt, något av det mer spännande som hänt på PC-marknaden under lång tid skulle jag vilja säga.
Sprang på det där lagringssystemet för någon månad sedan tror jag, rätt hög skrytfaktor men lite väl extremt för att vara av intresse för konsumentmarknaden. 🙂
Desto intressantare är det då med Samsungs påbörjade försäljning av en 32GB SSD för bärbara datorer som vi precis rapporterat om.
Tekniknörd som gillar att träna.
February 5, 2005
Det jag inte riktigt förstår är följande:
Det finns mp3-spelare med 8Gb flashminne för under 3K, varför inte bara ta och byta ut mp3 styrkretsar mot andra passande styrkretsar och sälja som SSD. 8Gb skulle iaf jag klara mig på rätt bra till en början (OS + nåt spel/program) och det borde ju gå att sälja för kring 3K då också (byt lite mp3 elektronik mot hd-elektronik). Med tanke på vad folk lägger på grafikkort och processorer så är det säkert många som inte skulle tveka på 3K för 8gb SSD, det blir ju mycket billigare än i-RAM t.ex!
September 1, 2002
mitrix wrote: Det jag inte riktigt förstår är följande:
Det finns mp3-spelare med 8Gb flashminne för under 3K, varför inte bara ta och byta ut mp3 styrkretsar mot andra passande styrkretsar och sälja som SSD. 8Gb skulle iaf jag klara mig på rätt bra till en början (OS + nåt spel/program) och det borde ju gå att sälja för kring 3K då också (byt lite mp3 elektronik mot hd-elektronik). Med tanke på vad folk lägger på grafikkort och processorer så är det säkert många som inte skulle tveka på 3K för 8gb SSD, det blir ju mycket billigare än i-RAM t.ex!
Ett flashminne är inte samma sak som ett SDRAM-minne (till exempel). Flashminnen har i regel ett begränsat antal skrivningar som kan göras innan de slutar fungera, och är bra mycket slöare än både SDRAM och vanliga hårddiskar.
Det som talar för flashminne är låg strömförbrukning, bestående lagring utan konstant strömtillförsel samt att minnena kan göras väldigt små. Därför passar de så bra i t.ex. mobiltelefoner och MP3-spelare.
February 2, 2003
Det står att den använder I-Ram. Det verkar gå hyffsat snabbt.
http://video.google.com/videop.....4344753709
November 27, 2003
Jimba wrote: Det står att den använder I-Ram. Det verkar gå hyffsat snabbt.
http://video.google.com/videop.....4344753709
Löjligt! 😀
//Andreas
March 11, 2003
Delph1 wrote: [quote=Jimba]Det står att den använder I-Ram. Det verkar gå hyffsat snabbt.
http://video.google.com/videoplay?docid=-51784544344753709
Löjligt! 😀
//Andreas
Nja, jag undrar om det inte är lite uppsnabbat. Och sen kan jag upplysa församlingen om att det inte är kul att köra med XP på bara en i-RAM. 4Gb är helt enkelt för lite. 8Gb är däremot helt OK.
1 Guest(s)