Gigabyte I-RAM 1.3 testad hos GamePC|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Gigabyte I-RAM 1.3 testad hos GamePC
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 21, 2006 - 11:53 am
sp_Permalink sp_Print

Gigabyte I-RAM är
den kommersiella produkt som i dagsläget kommer närmast att erbjuda en Solid
State-hårddisk utan några mekaniska komponenter. I-RAM är ett PCI-expansionskort
med 4 stycken DDR-platser som kan husera totalt 4GB DDR400-minne genom fyra 1GB
minnesmoduler. Gigabyte har gått igenom ett flertal versioner av enheten under
dess utveckling och v1.3 verkar bli den man kommer sälja i butiker och på GamePC
har man passat på att testa denna minneshårddisk. I de vanliga
hårddisktesterna står åtkomstiden onekligen ut från mängden, eller vad sägs
om en åtkomsttid på 0.1ms, jämfört med 7-8ms för de snabbaste SATA-hårddiskarna
på marknaden (Raptor). Något som kanske är ännu mer imponerande är I/O testerna
som ser helt makalösa ut med en Solid State-hårddisk.

Gigabyte I-RAM presterar överlag mycket bra och man ser tydligt vilka fördelar det finns med Solid State-hårddiskar. Man testar även I-RAM som operativsystemshårddisk med goda resultat, det stora problemet är dock kostnad och inte minst lagringskapaciteten som alltså ligger på maximalt 4GB. Men det är svårt att inte bli hoppfull inför framtiden med ljudlösa och supersnabba hårddiskar.

"Gigabyte’s I-RAM is one of the most unique and interesting products to come through our labs in quite a while. Upon its arrival, everyone who was aware of what the unit was became curious of its abilities, and wanted to witness what it was capable of. The I-RAM gives us a unique look into the future of storage, a future without heads and platters, where storage is lightning fast and dead silent."

:: Läs hela recensionen på GamePC

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
1025764
March 21, 2006 - 12:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Spännande. Om man inte tycker att prestandan och lagringsutrymmet duger kan man ju slå till på stort och införskaffa en sådan här istället:
http://www.superssd.com/produc.....ra-ramsan/

Endast 7.5 miljoner kronor.

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
1025767
March 21, 2006 - 1:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo detta med SSD är riktigt spännande faktiskt, något av det mer spännande som hänt på PC-marknaden under lång tid skulle jag vilja säga.

Sprang på det där lagringssystemet för någon månad sedan tror jag, rätt hög skrytfaktor men lite väl extremt för att vara av intresse för konsumentmarknaden. 🙂
Desto intressantare är det då med Samsungs påbörjade försäljning av en 32GB SSD för bärbara datorer som vi precis rapporterat om.

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
1025820
March 21, 2006 - 3:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Det jag inte riktigt förstår är följande:
Det finns mp3-spelare med 8Gb flashminne för under 3K, varför inte bara ta och byta ut mp3 styrkretsar mot andra passande styrkretsar och sälja som SSD. 8Gb skulle iaf jag klara mig på rätt bra till en början (OS + nåt spel/program) och det borde ju gå att sälja för kring 3K då också (byt lite mp3 elektronik mot hd-elektronik). Med tanke på vad folk lägger på grafikkort och processorer så är det säkert många som inte skulle tveka på 3K för 8gb SSD, det blir ju mycket billigare än i-RAM t.ex!

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
1025863
March 21, 2006 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

mitrix wrote: Det jag inte riktigt förstår är följande:
Det finns mp3-spelare med 8Gb flashminne för under 3K, varför inte bara ta och byta ut mp3 styrkretsar mot andra passande styrkretsar och sälja som SSD. 8Gb skulle iaf jag klara mig på rätt bra till en början (OS + nåt spel/program) och det borde ju gå att sälja för kring 3K då också (byt lite mp3 elektronik mot hd-elektronik). Med tanke på vad folk lägger på grafikkort och processorer så är det säkert många som inte skulle tveka på 3K för 8gb SSD, det blir ju mycket billigare än i-RAM t.ex!

Ett flashminne är inte samma sak som ett SDRAM-minne (till exempel). Flashminnen har i regel ett begränsat antal skrivningar som kan göras innan de slutar fungera, och är bra mycket slöare än både SDRAM och vanliga hårddiskar.
Det som talar för flashminne är låg strömförbrukning, bestående lagring utan konstant strömtillförsel samt att minnena kan göras väldigt små. Därför passar de så bra i t.ex. mobiltelefoner och MP3-spelare.

Jimba
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 172
1026274
March 22, 2006 - 10:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Det står att den använder I-Ram. Det verkar gå hyffsat snabbt.
http://video.google.com/videop.....4344753709

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1026318
March 23, 2006 - 7:26 am
sp_Permalink sp_Print

Jimba wrote: Det står att den använder I-Ram. Det verkar gå hyffsat snabbt.
http://video.google.com/videop.....4344753709

Löjligt! 😀

//Andreas

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1044546
May 25, 2006 - 6:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Jimba]Det står att den använder I-Ram. Det verkar gå hyffsat snabbt.
http://video.google.com/videoplay?docid=-51784544344753709

Löjligt! 😀

//Andreas

Nja, jag undrar om det inte är lite uppsnabbat. Och sen kan jag upplysa församlingen om att det inte är kul att köra med XP på bara en i-RAM. 4Gb är helt enkelt för lite. 8Gb är däremot helt OK.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 93
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL