April 17, 2005
Gigabyte är en av världens största moderkortstillverkare och kommer bland annat att erbjuda ett av de största utbuden av Intel P55-baserade moderkort på marknaden. Men även ett storföretag som Gigabyte verkar nu känna av finanskrisen och har ganska nyligen stängt ner sitt svenska kontor. Det svenska kontoret har stängts ner utan någon information från Gigabyte och vi letar fortfarande efter ytterligare uppgifter, där de senaste säger att den nordiska marknaden kommer att läggas över på företagets tyska europakontor.
Vi har försökt nå det svenska kontoret under dagen men Gigabytes telefonnummer är avslaget och vi har ännu inte fått några svar på mail. I en kort pratstund med ansvariga på Gigabytes huvudkontor fick vi följande information om det tyska huvudkontor som nu även kommer att ha hand om den svenska marknaden.
GIGABYTE’s main branch office has been located in Hamburg, Germany for many years now. This office organizes the sales and the support for a lot of European countries. In Hamburg GIGABYTE has also one of the biggest repair and service centre in Europe. Currently they are supporting Germany, Austria, Switzerland, Belgium, The Netherlands and Luxembourg, Norway, Denmark, Island and Great Britain in sales and many more countries for service and repair.
Vi har fortfarande inte hört något officiellt från det svenska Gigabyte-kontoret men de förändringar det blir för svenska kunder blir förmodligen endast relaterade till supportärenden som kommer att gå genom huvudkontoret i Hamburg. Vi återkommer ifall det dyker upp mer information om Gigabytes situation, men som det ser ut idag är det nu endast ASUS som har ett svenskt kontor i Norden av de stora moderkortstillverkarna.
Notis - Gigabyte.se finns fortfarande kvar men alla underavdelningar länkas vidare till Gigabyte.eu och de svenska kontaktuppgifterna är som väntat bortplockade.
January 20, 2003
this wrote: Tur att man har Asus då, så att man slipper allt krångel
Har iallafall tidigare varit så att man skickat moderkorten till Asus i Stockholm, de har sedan skickat vidare den till Tjeckien eller var det Slovakien kanske.
Man fick pröjsa frakten också, dvs den till vilket land det nu var den skickades till.
July 4, 2008
Guufi wrote: Har iallafall tidigare varit så att man skickat moderkorten till Asus i Stockholm, de har sedan skickat vidare den till Tjeckien eller var det Slovakien kanske.
Man fick pröjsa frakten också, dvs den till vilket land det nu var den skickades till.
Det tycker jag låter riktigt konstigt, om kortet är trasigt så ska väl inte kunden stå för omkostnaderna bara för att Asus valt att ha reparationsavdelning i ett annat land.
February 12, 2003
this wrote: Det tycker jag låter riktigt konstigt, om kortet är trasigt så ska väl inte kunden stå för omkostnaderna bara för att Asus valt att ha reparationsavdelning i ett annat land.
Enligt lag har ASUS ingen som helst skyldighet att över huvud taget röra moderkorten i Sverige. Lagen säger att om en återförsäljare går i konkurs går ansvaret vidare till nästa säljled, vilket i detta fall är distributören. ASUS har ingen som helst försäljning själva i Sverige, utan all försäljning utgår ifrån Kina eller Taiwan, så dit kan ni reklamera, men jag lovar att andra lagar gäller där borta för försäljning och garantier.
July 4, 2008
Mean Machine wrote: Enligt lag har ASUS ingen som helst skyldighet att över huvud taget röra moderkorten i Sverige. Lagen säger att om en återförsäljare går i konkurs går ansvaret vidare till nästa säljled, vilket i detta fall är distributören. ASUS har ingen som helst försäljning själva i Sverige, utan all försäljning utgår ifrån Kina eller Taiwan, så dit kan ni reklamera, men jag lovar att andra lagar gäller där borta för försäljning och garantier.
Men man borde kunna förlita sig på konsumentverkets reklamation som man ska kunna använda tre år efter köpet. Blir dock lite pappersarbete och sånt skit. Men då Asus har tre års garanti på sina brädor så är butiken schysst om de skickar kortet även om mer än 1 år gått efter köpet.
1 Guest(s)