April 17, 2005
Intels integrerade grafikkretsar har aldrig erbjudit någon vettig 3D-prestanda men deras kommande GMA X3000 krets har på pappret sett riktigt lovande ut med fina specifikationer. Vi väntar fortfarande på G965-styrkretsen som ska husera GMA X3000 grafikkretsen men Intel har valt att vänta med lanseringen av denna styrkrets. Detta trots att dess syskon P965-styrkretsen redan finns på marknaden. Nu har det dock dykt upp information som kan förklara varför Intel väntar med att lansera sin integrerade grafikkrets. I prestandatester som utförts på GMA X3000 (G965) och GMA950 (945G) får den förstnämnda, på pappret betydligt bättre rustad, ordentligt med stryk i 3D-applikationer.
De tester som nu läckt ut är på många sätt horribla för GMA X3000 där den erkänt slöa GMA950 kretsen slår X3000 på fingrarna i både 3Dmark och Quake 3. Vi kan bara hoppas att detta är ett tecken på omogna drivrutiner, för annars har Intels integrerade grafikkretsar återigen floppat ordentligt prestandamässigt. Mer detaljer kring testerna går att hitta på OC Workbench.
[Image Can Not Be Found]
September 17, 2001
Det är tråkigt att de inte kan skapa billiga grafikkretsar som fungerar relativt OK i 3D-applikationer. Utvecklingen har knappt gått framåt på den biten. Iofs inte så konstigt med tanke på att nästintill alla kör med ett externt grafikkort i sin färdigställda burk, men under tiden man bygger nytt skulle ett lagom bra integrerat sitta fint.
September 1, 2002
Stationära datorer har inget direkt behov av integrerade grafikkort med hyfsad 3d-prestanda.
Däremot är det, enligt min åsikt, otroligt viktigt för bärbara. Hur kul är det att slänga ut 18-20 000 för en sprillans ny tunn VAIO för att sedan märka att ens gamla stationära P3 600 med TNT2 är ungefär lika snabb i Q3?
May 27, 2006
Ska man spela får man givetvis skaffa en annan grafiklösning. På en bärbar dator vill iaf jag ha tillräcklig prestanda för att köra Aero Glass men inte mer eftersom det gör kretsen större/varmare/dyrare och ger sämre batteritid. Att jag inte kan spela Q3 skiter jag fullständigt i.
2 Guest(s)