Goda nyheter för SLI-överklockare|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Goda nyheter för SLI-överklockare
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 29, 2004 - 8:46 am
sp_Permalink sp_Print

I våra otaliga rapporter kring NVIDIAs SLI-teknik och systemen baserade på denna teknik har det dykt upp flera intressanta diskussioner och en av dem där undertecknad varit involverad är angående SLI-bryggan.
Helt enkelt den lilla PCB-platta som binder samman de två grafikkorten som används i SLI-systemet. Denna kontakt har på de bilder vi sett hittills alltså varit av PCB-typ och med andra ord väldigt känslig för installation. Avståndet mellan korten måste med andra ord vara identiskt för att inga problem ska uppstå vid installation och användning. Något som sätter enorma krav på bland annat moderkort och chassitillverkare.
För systembyggare som Alienware är det inga större problem där man hanterar all installation själv och kan välja/designa rätt komponenter för ändamålet.


[Image Can Not Be Found] Alienware använder PCB-brygga


För er som var med på Voodoo 2-tiden finns det kanske minnen om en vanlig flatkabel som används för att koppla samman de båda korten. En mindre variant av en IDE-kabel ungefär. Detta system var mycket mer flexibelt och tillät märkbara variationer i avstånd mellan korten.


Nu verkar det enligt uppgifter som publicerats på The Inqurier att NVIDIA arbetar på en liknande SLI-koppling för GeForce 6-serien. Alltså en flexibel kontakt som inte sätter lika stor press på moderkort och chassitillverkare. Detta är inte enbart mycket positiva nyheter för den "vanliga" konsumenten som planerar ett inköp av SLI-system.
Men överklockare med exotiska kylningsmetoder kan nu, om moderkortstillverkarna tillåter, använda sig av större kylanordningar även på det ovanliggande kortet.
Stämmer dessa uppgifter är det mycket positivt och rent logiskt sätt låter det som rätt väg att gå för NVIDIA.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
759822
October 29, 2004 - 10:28 am
sp_Permalink sp_Print

PCBverren känns mera robust.

Få glapp i SLIbryggan skulle vara mindre kul.
Å andra sidan är det bra med en flexibel brygga i den mening att det kan skilja några mm fråm mobo till mobo.

Att detta skulle gynna överklockare vet jag inte kortet måste ju fortfarande sitta i portarna.
Dom kan ju inte bryta dem i sidleds och ett par mm är inget dom tjänar mycket på precis.

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
759842
October 29, 2004 - 11:02 am
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: PCBverren känns mera robust.

Få glapp i SLIbryggan skulle vara mindre kul.
Å andra sidan är det bra med en flexibel brygga i den mening att det kan skilja några mm fråm mobo till mobo.

Att detta skulle gynna överklockare vet jag inte kortet måste ju fortfarande sitta i portarna.
Dom kan ju inte bryta dem i sidleds och ett par mm är inget dom tjänar mycket på precis.

ne, men nu kan tillverkarna av mobo sätta agp platserna lite anorlunda, kanske på varsin sida av mobot ?=

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
759882
October 29, 2004 - 11:56 am
sp_Permalink sp_Print

Även om Dry_Ice säger AGP-portarna (SLI fungerar enbart på PCI Express) så är han inne på helt rätt spår.
Som jag skriver i nyheten har nu moderkortstillverkare möjlighet att lansera kort där de båda x16-platserna inte sitter upptill varandra. Det finns redan idag kort som har en x1-plats emellan t.ex. Och då blir det genast mer plats för kylning.
Visst håller jag med dig om att PCB är en mer robust lösning men jag tror den ger mer problem en fördelar, vilket NVIDIA också verkar ha upptäckt.

ice_world
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 33
Member Since:
August 20, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
760244
October 29, 2004 - 5:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Va bra att de har insett att det blir rätt varmt för det övre kortet med knappt någon tillgång till luft 😉

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
Member Since:
August 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
760496
October 29, 2004 - 11:52 pm
sp_Permalink sp_Print

hrr, kom just att tänka på en sak, en taskig monterad kylanordning på det övre kortet i en sli konfiguration. BANG ;S

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
Member Since:
December 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
760553
October 30, 2004 - 3:09 am
sp_Permalink sp_Print

Coalan wrote: hrr, kom just att tänka på en sak, en taskig monterad kylanordning på det övre kortet i en sli konfiguration. BANG ;S

Mardrömsscenario :cy:

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
760668
October 30, 2004 - 10:38 am
sp_Permalink sp_Print

Jo det gäller ju att ha tungen rätt i mun när man installerar kylningen. 🙂

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
Member Since:
May 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
760785
October 30, 2004 - 12:49 pm
sp_Permalink sp_Print

jag kom å tänka på en sak, om jag överklockar det nedre kortet men inte det övre (om de nu går) vad skulle då hända?

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
760910
October 30, 2004 - 3:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman]Även om Dry_Ice säger AGP-portarna (SLI fungerar enbart på PCI Express) så är han inne på helt rätt spår.
Som jag skriver i nyheten har nu moderkortstillverkare möjlighet att lansera kort där de båda x16-platserna inte sitter upptill varandra. Det finns redan idag kort som har en x1-plats emellan t.ex. Och då blir det genast mer plats för kylning.
Visst håller jag med dig om att PCB är en mer robust lösning men jag tror den ger mer problem en fördelar, vilket NVIDIA också verkar ha upptäckt.

:O Skrev AGP av gammal vana...

xtimmyx
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
Member Since:
November 2, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
762575
November 1, 2004 - 9:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har svårt att se hur en kabel skulle hjälpa överklockare att få plats med sina kylningar mer än en platta. Det är väl inte plattan i sig som är problemet utan avståndet mellan korten, och det hjälper ju inte en kabel mot.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
762749
November 2, 2004 - 7:25 am
sp_Permalink sp_Print

xtimmyx wrote: Jag har svårt att se hur en kabel skulle hjälpa överklockare att få plats med sina kylningar mer än en platta. Det är väl inte plattan i sig som är problemet utan avståndet mellan korten, och det hjälper ju inte en kabel mot.

Till viss del har du rätt, men när jag skrev detta menade jag att moderkortstillverkare skulle få mer frihet till att lägga upp placeringen av sina x16-platser.
Efter jag skrev detta har det ju visat sig att moderkortstillverkarna står för tillverkningen av bryggorna själva. Något som gör detta lite mer obetydligt. Sen beror det ju självklart på hur långa man gör kablarna. Men är de lite extra i längd (vilket inte går med PCB) så kan man vika undan dem osv.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 63
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL