Golden Orb II - En klassiker föds på nytt|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Golden Orb II - En klassiker föds på nytt
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 7, 2005 - 6:41 am
sp_Permalink sp_Print


href="http://www.thermaltake.com/coolers/cl-p0220goldenorbii/cl-p0220.htm">ThermalTake
Golden Orb
är nog något som många "old school" datorentusiaster
känner igen. Det var en av de hippaste processorkylarna i slutet på förra
århundradet som med sin, för tiden, unika design fick många att höja på
ögonbrynen. Det var nu ett antal år sedan och Golden Orb har inte synts till på
länge. Men nu har ThermalTake tro det eller ej lanserat en uppföljare
av sin guldfärgade kylare. Den är döpt till mycket passande, Golden Orb II.
Vi brukar inte rapportera om enstaka kylare men i detta fallet blev nostalgin
för påtaglig och när nu Legion Hardware släppt en recension på kylaren kunde vi
inte låta bli.

Golden Orb var trots sin popularitet inte den bäst presterande kylaren på marknaden när den lanserades men på den tiden var det långt i från samma krav på en processorkylare som idag. Problemet är att inte heller Golden Orb II verkar vara mycket för världen. Med 750g koppar på processorn hade man nog väntat sig bättre kylförmåga än vad Golden Orb II presterar och förmodligen är detta den slutgiltiga dödsstöten för den gyllene orben som vi känner den.


[Image Can Not Be Found]

:: Läs hela recensionen på Legion Hardware

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
Member Since:
September 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
917067
July 7, 2005 - 7:07 am
sp_Permalink sp_Print

å, nostalgin!
Plötsligt blev jag medveten om min gamla åskfågel på 1,3 ghz. Mitt gamla gf2 gts.
Gamla goda tiderna då Soltek släppte sin 75drv2 och tog världen med storm.
Det var goda tider 🙂

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
917078
July 7, 2005 - 7:43 am
sp_Permalink sp_Print

Hmm, Golden Orb är jag inte bekant med..
Men däremot blev det en Chrome Orb när jag byggde på ett Chaintec och en Duron 700 för ett antal år sedan (Vintern 1999/2000 vill jag minnas)..
Moderkortet och prollen används dagligen, men däremot har Chrome Orben givit upp efter lång och trogen tjänst..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
Member Since:
July 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
917128
July 7, 2005 - 10:03 am
sp_Permalink sp_Print

gahhhhhhhh, jag hade själv en golden orb till min Amd K7 Athlon 550/700mhz.

Ganska fin, men ack så högljudd

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
917256
July 7, 2005 - 1:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Nån mer än jag som tänker Zalman 7x00-series? 🙂

Avatar
BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
917258
July 7, 2005 - 1:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Ack så fin men så värdelös 😀

Ser alla fall att de har förbättrat fästanordningen och är inte en core cruncher längre 😛
Men visst man minns de tiderna.
Dragon orb osv orbar med dubbla fläktar hehe

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
917301
July 7, 2005 - 1:37 pm
sp_Permalink sp_Print

BarateaU wrote: Ack så fin men så värdelös 😀

Ser alla fall att de har förbättrat fästanordningen och är inte en core cruncher längre 😛
Men visst man minns de tiderna.
Dragon orb osv orbar med dubbla fläktar hehe

Det är inte de olika kylarna som är "corecrunchers", det är montören (Klantarslet)..
Kan iofs inte begripa hur man lyckas sabba coren..
Har meckat med åtskilliga AMD-system, men aldrig ens lyckats få bort så mycket som en flisa ur coren..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
917329
July 7, 2005 - 1:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Den va faktiskt lite snygg den här nya gold orben

Tempel
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 203
Member Since:
May 15, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
917525
July 7, 2005 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Fastsättningen av dom var inte helt enkel.. Först när man har monterat minst 3 orbar av den gamla modellen utan att chippa coren så kan man snacka... dagens kylare är ju ett under av smidighet i förhållande.

Mina orbar är numera ljusstakar... det var väl ungefär det enda dom dög till... där kan man snacka om pengar i sjön, snygga visst men odugliga och högljudda.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
917526
July 7, 2005 - 8:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Tempel wrote: Mina orbar är numera ljusstakar... det var väl ungefär det enda dom dög till... där kan man snacka om pengar i sjön, snygga visst men odugliga och högljudda.

Dom har verkligen lyckats bevara traditionen med Orb:en iaf 😉

//Andreas

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
917800
July 8, 2005 - 9:06 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=BarateaU]Ack så fin men så värdelös 😀

Ser alla fall att de har förbättrat fästanordningen och är inte en core cruncher längre 😛
Men visst man minns de tiderna.
Dragon orb osv orbar med dubbla fläktar hehe

Det är inte de olika kylarna som är "corecrunchers", det är montören (Klantarslet)..
Kan iofs inte begripa hur man lyckas sabba coren..
Har meckat med åtskilliga AMD-system, men aldrig ens lyckats få bort så mycket som en flisa ur coren..

Samma här, då har jag ändå en 780-grammare på min A64 utan heatspreader just nu.
Innan hade jag 708 gram på XP-m, så det är helt och hållet upp till montören, eller om man råkar välta datorn åt höger (förutsatt att mobot sitter på höger sida inuti chassit).

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
918072
July 8, 2005 - 5:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vet inte om de gjort core;n hårdare eller något men det var bannemej inte svårt att knäcka dem förut, har själv kapat bort ett hörn av en thunderbird 800 eller om det var 1000 och då var jag medveten om att det gick att göra och var extra försiktig.

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
918077
July 8, 2005 - 6:04 pm
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: Jag vet inte om de gjort core;n hårdare eller något men det var bannemej inte svårt att knäcka dem förut, har själv kapat bort ett hörn av en thunderbird 800 eller om det var 1000 och då var jag medveten om att det gick att göra och var extra försiktig.

Jag är alltid och hade aldrig hört talas om problematiken med det..Kanske därför jag klarade mej då..
Har hanterat åtskilliga Duron och T-birds..
Var aningen orolig för moderkortet första gången jag monterade en Fop32 iofs, men som sagt, det var moderkortet som stod i centrum för den oron, p.g.a att jag använde en liten smal mejsel till det och bygeln till hållaren var tämligen välspänd..Oron var för att slinta med mejseln och köra den genom moderkortet..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
918078
July 8, 2005 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Jag är alltid och hade aldrig hört talas om problematiken med det..Kanske därför jag klarade mej då..
Har hanterat åtskilliga Duron och T-birds..
Var aningen orolig för moderkortet första gången jag monterade en Fop32 iofs, men som sagt, det var moderkortet som stod i centrum för den oron, p.g.a att jag använde en liten smal mejsel till det och bygeln till hållaren var tämligen välspänd..Oron var för att slinta med mejseln och köra den genom moderkortet..

Aye ... det gjorde jag en gång. Inte kul. Fick tillbaka ett nyare på garantin (fråga mig inte hur dom köpte min förklaring) eftersom mitt precis gått ur sortimentet 😀

//Andreas

Avatar
BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
919540
July 12, 2005 - 9:51 am
sp_Permalink sp_Print

Fop32, Orb, Volcano cu+, heh gamma godingar.
Har inte själv knäckt någon core, men bygelsystemet var helt värdelöst.
Man var rädd att bända sönder moderkortet varje gång, samt cpu när man skulle ta av eller sätta på kylaren.

Man fick ta i av kung och fosterland med skruvmejseln för att få loss bygeln, och passade man sig inte kunde man slinta och riva upp hela moderkortet.
Och så var det alltid ett helvette att mekka i lådan då det var otympliga till 100.
Sen köpte man sin fösta Addtronics som vägde apa men gud vad imponerad man var att det var så välplanerat.

Sen kom cheftec och alla chassin såg plötsligt likadana ut innuti och de skeppades med neonrör och fanbusses och massa fläktar från start, och då dog modd tiden.
Det var roligare ibörjan då man fick beställa och bygga själv.
Nu är det bara att köpa ett chassi för 400:- så har man allt de där som man arbetade så hård med i starten.
T.ex. window modd, var inte det hur coolt som helst i böjan. Men sen kom det från fabrik och dödade hela intresset.

Old days när man satt och pillade i datorn dagligen.
Nu sitter man istället med en laptop och har inge planer på att skruva upp den.
Men det var kul att löda ihopp IR motagare, Nightrider ljus grejer, LCD displayer osv.

Trååkigt nog blev jag inte medlemm här förens 03.
Hängde på Swec och gforcex tidigare.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 56
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL