April 17, 2005
Google är världens mest använda sökmotor, men det finns så mycket mer än bara en sökmotor som företaget Google håller på med: mjukvaru-utveckling, egna lösningar och system och en hel drös med olika tjänster i alla dess former. En av de kommande planerna är att skapa en databas med genetisk information. Något som satt fart på ett par personer som nu anklagar Google för att vara det största hotet mot vår personliga, genetiska privatliv. Ett otänkbart intrång enligt vissa till och med. Vår arvsmassa är unik, utom i vissa fall då, och det finns väl egentligen inget som är så heligt och just vårt eget som våra egna gener, som vi fått ärva av mor och far då.
"Biopiracy refers to the "monopolization of genetic resources" according to the show's organizers. It is also defined as the unauthorized use of biological resources by organizations such as corporations, universities and governments."
Målsägande menar att Googles databas skulle leda till missbruk av den genetiska informationen, den privata då. Jag kan bara instämma att en sådan här databas vore ett fruktansvärt intrång i våra privatliv. Ingen har rätt att komma över dina eller mina gener utan vårt medtyckande. Tanken med detta skulle bland annat varit möjligheten att skräddarsy mediciner. Men varför i hela friden skulle behöva göra en offentlig databas av detta går utöver mitt förstånd
I dagens industry där genforskning är en viktig del av den framtida utvecklingen så finns det nog inget som vi ska vara så rädda om som våran arvsmassa. Jag ska poängtera dock att Google har inte kommenterat allt detta och inte heller andra personer som nämns i samma härva har valt att göra något annat än förnekanden. Så än så länge är det bara fråga om anklagelser, men det är fortfarande starka sådana som Google inte förnekat trots möjlighet till det.
June 28, 2005
Men hallå, utan att ha hittat någon vettig källa till dessa spekulationer kan jag inte riktigt fatta hur Google ska få tag på just "dina gener"...?
Människans arvsmassa (alla gener, pseudogener, non-coding regions osv) ligger redan helt publikt hos bl a NCBI (http://www.ncbi.nih.gov/) och en massa variationer hos en mängd gener.
"Genetiskt privatliv" är inget begrepp som det vettigt går att diskutera, för att Google skulle kunna lägga ut exakt ditt genom och utgöra ett hot mot detta begrepp krävs
- att de tar ett vävnads-, blod- eller liknande -prov från dig.
- att de frångår alla etiska regler och praxis för genetisk information (anonymisering, kodning etc)
- någon med kunskapen att tolka genomet gör detta och läser ut vilka gener du (inte) har eller uttrycker samt vilka alleler dom kan tänkas påverka en eventuell sjukdom eller liknande
"unauthorized use of biological resources" - mao ska de behöva ha ett gäng agenter ute i busken som följer efter dig, kanske in på toa, och tar ett prov när du gått därifrån... 🙂
Jag förstår att det kan låta otäckt men tänk på att det är svårare/kostsammare att fixa fram just ditt genom än det är att få fram dina fingeravtryck. Och dessa finns troligen inte i någon (privat) databas och det finns nog inget kommersiellt att tjäna på någotdera.
September 3, 2001
lite paranoia verkar det som?
om dom lägger ut någons dna-kod så lär det vara från en person som har gått med på det och säkert bara han också. Ser egentligen inget fel med det.
Jag förstår bara inte hur man kan tjäna på något sånt... eller vem som skulle vilja använda en sån funktion.
November 27, 2003
Mångas gener finns redan registrerade, även i Sverige om än just här i låsta register. Kan inte svara på exakt hur det är i t.ex. USA.
Jag blev själv väldigt frågsam till hur det hela skulle gå till. Det är som sagt inget man hittar hur som helst, men å andra sidan inget som är så svårt att komma över om man bara är lite full i fan, men å andra sidan vore det att totalt ignorera alla former av etiska regler och privatliv.
Hela idén känns dock fruktansvärt bisarr och nästan overklig. Jag skulle tro att vi får veta mer från Google inom en viss framtid och troligen visar sig det röra sig om något betydligt mildare än vad de anklagas för.
//Andreas
November 4, 2001
Det kan inte vara så att dom ska starta ett typ @home projekt där man räknar ut vad olika saker i DNA:t gör osv?
Isf är det väll bra om allmänheten kan bistå med datakraft så man kan komma fram till nya metoder för att bota sjukdommar?
Tvivlar på att det kommer ut en liten nål ur min mus och tar ett blodprov som sedan teleporteras till google:p
2 Guest(s)