April 17, 2005
Google fortsätter att utveckla sin webbläsare Chrome. När man nu presenterat en ny betaversion har man inte bara sett till att trimma prestandan i webbläsaren utan även kopplat upp den mot sitt egna "moln" av onlinetjänster. Chrome 4 Beta ska vara hela 400% snabbare än första versionen av webbläsaren, samtidigt som den fortfarande är 30% snabbare än den nuvarande stabila versionen av Chrome 3 Detta enligt Mozillas DOM Core test. Men kanske mest intressant är Chromes nya hantering av bokmärken.
I takt med att allt fler vandrar mellan olika datorer i arbetet och hemmet har det blivit nästan omöjligt att hålla reda på alla sina bokmärken. När man sitter på jobbet och ska visa arbetskollegorna det där häftiga videoklippet du sprang på igårkväll finns givetvis bokmärket bara i din hemdator.
Med Chrome 4 Beta kan man nu synkronisera sina bokmärken över alla datorer med hjälp av sitt eget Google-konto. När man aktiverat synkronisering på sina datorer uppdateras respektive bokmärkesfält automatiskt när du gör ändringar på någon av dina datorer. Google har lagt upp en förklarande videodemonstration på YouTube som säger det mest.
En helt klart trevlig funktion som även Mozilla jobbar med i sin Weave add-on, men man har inte kommit lika långt som Google.
Den nya betaversionen av Google Chrome 4 går att ladda ner här.
November 27, 2003
flopper wrote: förvånande att en webssite som nordichardware inte vet att chrome bygger på reverse engineering av IE för deras seperata flik säkerhets funktioner.
Kan du utveckla det i det här sammanhanget? Säkerhet diskuteras ju inte ens här?
Sen ska vi nog inte säga att det verkligen är så att Google har gjort reverse engineering utan bevis för det. Visst är det skrämmande likt MS förfarande, det får jag hålla med om, men jag är inte med på vad du syftar på i relation till den här nyheten faktiskt.
//Andreas
Flopper: Nu såg jag att Andreas redan hunnit före mig här, men jag har som sagt svårt att se vad du syftar på i denna nyheten som har med IE, eller uppbyggnaden av Chrome att göra?
Detta handlar bara om en ny betaversion av Chrome med ny funktionalitet som inte har något med tidigare diskussioner om webbläsarens uppbyggnad att göra. Men som sagt utveckla dig gärna om det är något jag missat.
Tekniknörd som gillar att träna.
November 27, 2003
Snorch wrote: Det är ju säkert första gången något företag gör en reverse engineering av ett annat företags funktion...
Om det nu är så lär det ju vara den enda funktion någon överhuvudtaget vill använda från IE.
Knappast första gången och som du säger, om det är någon del av IE8 som man ska låna är det väl den.
Jag är mest nyfiken vad det har med denna nyhet att göra 🙂
//Andreas
March 14, 2001
Ja vad det har med den har jag ingen aning om. 🙂 Det var som sett svar till flopper eftersom det låter som om han tycker google är helt kass eftersom det lånat något av andra, och att "vi" som inte vet om det är lika kass. Eller nåt. 😛
Antagligen något sedan tidigare nyheter.
September 2, 2004
På tal om låna.
Denna funktion verkar vara väldigt lik Xmarks pluginen till Firefox. Nu har jag inte provat Chromes funktion men Xmarks synkar förträffligt.
Den synkar även RSS tabbar som Chrome och andra webbläsare läs: IE, Opera, Safari saknar helt.
Firefox har fortfarande bäst RSS hantering därför föredrar jag Firefox.
December 9, 2006
Delph1 wrote: Kan du utveckla det i det här sammanhanget? Säkerhet diskuteras ju inte ens här?
Sen ska vi nog inte säga att det verkligen är så att Google har gjort reverse engineering utan bevis för det. Visst är det skrämmande likt MS förfarande, det får jag hålla med om, men jag är inte med på vad du syftar på i relation till den här nyheten faktiskt.
//Andreas
Men visst körde Chrome varje flik i egen process innan IE8 släpptes? Eller är jag ute o cyklar?
Äh, skitsamma egentligen. Det är bara ett litet troll vi har o göra med.
Dessutom tror jag att han har fått vissa begrepp om bakfoten.
December 31, 2006
Calle2003 wrote: På tal om låna.
Denna funktion verkar vara väldigt lik Xmarks pluginen till Firefox. Nu har jag inte provat Chromes funktion men Xmarks synkar förträffligt.
Den synkar även RSS tabbar som Chrome och andra webbläsare läs: IE, Opera, Safari saknar helt.
Firefox har fortfarande bäst RSS hantering därför föredrar jag Firefox.
En av anledningarna att jag inte kör Opera som jag tycker är snabbast. Upptäcker jag att Googles webbläsare är lika snabb som Opera är ju ett byte från Firefox snart dags att göra. Fast alla andra bra tillägg i Firefox ligger ju också och låser mig till den läsaren: Last Pass (kan dock läggas som script i Crome), Zoomfunktion från verktygsfältet, Adblock mm.
Varför har inte Crome någon knapp för startsidan?
January 20, 2003
Ok, var lite otydlig.
denna artikeln går in på det jag menade.
http://arstechnica.com/securit.....gineer.ars
Flikar är gjorda att vara enskilda element, vilket gör att om en flik krashar, så är den unik vilket gör att bara fliken krashar och inte hela webbläsaren med omstart.
Detta är enligt Googgle själva taget från
citat"
Google, for its part, is claiming not to have reverse engineered anything. In spite of the comment about disassembly, Google has said that it took the code from uninformed.org, a consistently interesting, highly technical, infrequently-published security and reverse engineering journal. True enough, Chrome's source code contains a link to uninformed.org's description of the DEP control on XP SP2 where the undocumented function is described. slut citat.
Eftersom det är lagvidrigt att reverse engineera 😉
och sedan är jag inget troll men jag kan trolla.:bok:
Förväntar mig en offentlig ursäkt för att bli kallat troll utan saklig grund.
Både jag och Andreas har sagt att vi har full koll på vad du syftar på i sakfrågan. Samtidigt som det fortfarande inte finns bevisat att Google verkligen har använt sig av MS kod på ett lagvidrigt sätt.
Men thats beside the point, då den nyhet som jag publicerade idag inte hade något som helst att göra med fliksystemet eller Googles grundläggande kod för webbläsaren.
Borde inte NordicHardware/jag få en ursäkt för ditt första inlägg om vi ska vara helt korrekta? 🙂
Vi är långt ifrån perfekta och kan givetvis skriva fel eller missta oss. Men att insinuera att vi inte har kunskap om ett ämne när man inte har någon som helst grund för det, eller helt enkelt bara är snett på det ger jag inte mycket för.
Konstruktiv kritik, när den är befogad, är dock alltid välkommen!
Tekniknörd som gillar att träna.
February 19, 2004
flopper wrote: Ok, var lite otydlig.
denna artikeln går in på det jag menade.
http://arstechnica.com/securit.....gineer.arsFlikar är gjorda att vara enskilda element, vilket gör att om en flik krashar, så är den unik vilket gör att bara fliken krashar och inte hela webbläsaren med omstart.
Detta är enligt Googgle själva taget från
citat"
Google, for its part, is claiming not to have reverse engineered anything. In spite of the comment about disassembly, Google has said that it took the code from uninformed.org, a consistently interesting, highly technical, infrequently-published security and reverse engineering journal. True enough, Chrome's source code contains a link to uninformed.org's description of the DEP control on XP SP2 where the undocumented function is described. slut citat.Eftersom det är lagvidrigt att reverse engineera 😉
och sedan är jag inget troll men jag kan trolla.:bok:
Förväntar mig en offentlig ursäkt för att bli kallat troll utan saklig grund.
*Ingen har kallat dig ett troll eller fört något som helst personangrepp.
*Det du skriver har inget med nyheten att göra.
*Däremot gjorde du ett påhopp mot nyhetsskribenten. (Angående något du helt har taget ur luften)
1 Guest(s)