April 17, 2005
Google är en framgångssaga utan dess like och företaget har inte bara varit en imponerande börsraket, man har även börjat ta över Internet och mjukvarumarknaden sakta men säkert genom nya produktlanseringar. Google har idag full kontroll på sökmotormarknaden och med andra populära tjänster som Gmail, Google Apps och Google Chrome har man nu presenterat nästa steg i sin utveckling, ett eget operativsystem. Namnet visar tydligt att Google fortsätter att satsa på Internetanvändning även i sitt operativsystem som till en början ska rikta in sig på netbookmarknaden.
Googles vision är att allting kommer att gå genom Internet och Chrome OS blir mer eller mindre en plattform för webbläsaren Chrome, varifrån användare sedan har tillgång till programmen direkt på Internet genom Google Apps eller tredjepartsutvecklade program.February 19, 2004
Det är bra med konkurrens, men dock så kommer Google får uppleva det värsta som finns... drivrutiner till Linux!!!
Har du ett Radeon 4850 så får du uppleva hur ett OS idag hade fungerat på en integrerad grafikkrets hos en 30 år gammal 486. (Inget skämt) D vs har du en notebook och en ATI-krets så kan du tillsammans med Linux nog förvänta dig en prestanda hos en miniräknare.
Tydligaste likheten är som att lägga in Windows Vista i den här.
[Image Can Not Be Found]
May 29, 2006
Det är nog rätt melodi för google. Deras väbbläsare samt mail och alla andra grejer är helt överlägsna idag och dessutom vill google ha kontroll över all användning och sökningar på internet för att kunna styra deras reklam vilket är pengar. Det jag menar är att om du söker mycket på datorer så får du mer reklam på just datorer av google.
Ang wrote: Det är bra med konkurrens, men dock så kommer Google får uppleva det värsta som finns... drivrutiner till Linux!!!
Har du ett Radeon 4850 så får du uppleva hur ett OS idag hade fungerat på en integrerad grafikkrets hos en 30 år gammal 486. (Inget skämt) D vs har du en notebook och en ATI-krets så kan du tillsammans med Linux nog förvänta dig en prestanda hos en miniräknare.
jag förstår vad du menar Ang, men saken är den att Google nog inte ens kommer att bry sig om spelprestanda. Vad det verkar kommer Chrome OS mer eller mindre inte använda sig av några lokala program/spel vilket betyder att användningsområdena minskar (allt onlinebaserat stödjs givetvis) men samtidigt att hårdvarukraven minskar, även behovet av optimerade drivrutiner, speciellt för grafikkort.
Tekniknörd som gillar att träna.
February 19, 2004
Anton K wrote: jag förstår vad du menar Ang, men saken är den att Google nog inte ens kommer att bry sig om spelprestanda. Vad det verkar kommer Chrome OS mer eller mindre inte använda sig av några lokala program/spel vilket betyder att användningsområdena minskar (allt onlinebaserat stödjs givetvis) men samtidigt att hårdvarukraven minskar, även behovet av optimerade drivrutiner, speciellt för grafikkort.
Jo, visst är det så. Samt att Google förhoppningsvis hittar på finurligare lösningar för tillverkarna som gör att man inte behöver göra nya drivrutiner för varje kernel/xorg-uppdatering. Såsom det är nu är ibland Linux helt oanvändbart pga dåliga drivrutiner och konstant begäran på att tillverkarna göra om sina drivrutiner.
Vet ett antal personer som testat Ubuntu och gett upp det pga drivrutinerna.
Jag installerade nämligen själv Ubuntu 9.04 på min stationära. Dual core, Radeon 4850, 4Gb minne etc. Startar jag en film så havererar drivrutinerna och muspekaren börjar att "hacka" etc. Det tar ca 3 min att nå startmenyn.... 😉
May 29, 2006
Ang wrote: Jo, visst är det så. Samt att Google förhoppningsvis hittar på finurligare lösningar för tillverkarna som gör att man inte behöver göra nya drivrutiner för varje kernel/xorg-uppdatering. Såsom det är nu är ibland Linux helt oanvändbart pga dåliga drivrutiner och konstant begäran på att tillverkarna göra om sina drivrutiner.
Vet ett antal personer som testat Ubuntu och gett upp det pga drivrutinerna.Jag installerade nämligen själv Ubuntu 9.04 på min stationära. Dual core, Radeon 4850, 4Gb minne etc. Startar jag en film så havererar drivrutinerna och muspekaren börjar att "hacka" etc. Det tar ca 3 min att nå startmenyn.... 😉
Ajdå, hade ingen aning om detta. Tycker att ubuntu fungerat mkt bättre än windows med allt och att drivrutiner aldrig varit ett problem. Men jag använder väl "rätt grejer".
1 Guest(s)