Google Chrome OS tar sikte på netbooks med öppen källkod|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Google Chrome OS tar sikte på netbooks med öppen källkod
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 8, 2009 - 11:47 am
sp_Permalink sp_Print

Google är en framgångssaga utan dess like och företaget har inte bara varit en imponerande börsraket, man har även börjat ta över Internet och mjukvarumarknaden sakta men säkert genom nya produktlanseringar. Google har idag full kontroll på sökmotormarknaden och med andra populära tjänster som Gmail, Google Apps och Google Chrome har man nu presenterat nästa steg i sin utveckling, ett eget operativsystem. Namnet visar tydligt att Google fortsätter att satsa på Internetanvändning även i sitt operativsystem som till en början ska rikta in sig på netbookmarknaden.

Googles vision är att allting kommer att gå genom Internet och Chrome OS blir mer eller mindre en plattform för webbläsaren Chrome, varifrån användare sedan har tillgång till programmen direkt på Internet genom Google Apps eller tredjepartsutvecklade program.

:: Google Chrome OS tar sikte på netbooks

Ang
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 593
1229608
July 8, 2009 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är bra med konkurrens, men dock så kommer Google får uppleva det värsta som finns... drivrutiner till Linux!!!

Har du ett Radeon 4850 så får du uppleva hur ett OS idag hade fungerat på en integrerad grafikkrets hos en 30 år gammal 486. (Inget skämt) D vs har du en notebook och en ATI-krets så kan du tillsammans med Linux nog förvänta dig en prestanda hos en miniräknare.

Tydligaste likheten är som att lägga in Windows Vista i den här.

[Image Can Not Be Found]

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
1229609
July 8, 2009 - 6:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Kommer allt bli intressant att se om de lyckas att slå igenom till den större massan...

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1229611
July 8, 2009 - 6:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: Kommer allt bli intressant att se om de lyckas att slå igenom till den större massan...

Kommer inte hända, tyvärr.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1229612
July 8, 2009 - 7:07 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Kommer inte hända, tyvärr.

Med en Google-stämpel på det så kommer det mesta nog gå rätt bra.

//Andreas

RatAta[BK]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 455
1229631
July 8, 2009 - 10:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag undrar hur länge Google kan surfa på den här vågen. Någon gång borde folk börja hata dem.

Om tio år är de säkert lika hatade som Microsoft. 🙂

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1229643
July 9, 2009 - 3:09 am
sp_Permalink sp_Print

lär ju kunna bli mycket bättre än det skräpet Acer har installerat på sin billigaste netbook.

kacktjarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 468
1229656
July 9, 2009 - 8:51 am
sp_Permalink sp_Print

Det är nog rätt melodi för google. Deras väbbläsare samt mail och alla andra grejer är helt överlägsna idag och dessutom vill google ha kontroll över all användning och sökningar på internet för att kunna styra deras reklam vilket är pengar. Det jag menar är att om du söker mycket på datorer så får du mer reklam på just datorer av google.

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
1229657
July 9, 2009 - 9:00 am
sp_Permalink sp_Print

Ang wrote: Det är bra med konkurrens, men dock så kommer Google får uppleva det värsta som finns... drivrutiner till Linux!!!

Har du ett Radeon 4850 så får du uppleva hur ett OS idag hade fungerat på en integrerad grafikkrets hos en 30 år gammal 486. (Inget skämt) D vs har du en notebook och en ATI-krets så kan du tillsammans med Linux nog förvänta dig en prestanda hos en miniräknare.

jag förstår vad du menar Ang, men saken är den att Google nog inte ens kommer att bry sig om spelprestanda. Vad det verkar kommer Chrome OS mer eller mindre inte använda sig av några lokala program/spel vilket betyder att användningsområdena minskar (allt onlinebaserat stödjs givetvis) men samtidigt att hårdvarukraven minskar, även behovet av optimerade drivrutiner, speciellt för grafikkort.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1229660
July 9, 2009 - 10:07 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Med en Google-stämpel på det så kommer det mesta nog gå rätt bra.

//Andreas

Detta är ett av de saker som inte faller in i gruppen "det mesta" 😉

Ang
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 593
1229661
July 9, 2009 - 10:12 am
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: jag förstår vad du menar Ang, men saken är den att Google nog inte ens kommer att bry sig om spelprestanda. Vad det verkar kommer Chrome OS mer eller mindre inte använda sig av några lokala program/spel vilket betyder att användningsområdena minskar (allt onlinebaserat stödjs givetvis) men samtidigt att hårdvarukraven minskar, även behovet av optimerade drivrutiner, speciellt för grafikkort.

Jo, visst är det så. Samt att Google förhoppningsvis hittar på finurligare lösningar för tillverkarna som gör att man inte behöver göra nya drivrutiner för varje kernel/xorg-uppdatering. Såsom det är nu är ibland Linux helt oanvändbart pga dåliga drivrutiner och konstant begäran på att tillverkarna göra om sina drivrutiner.
Vet ett antal personer som testat Ubuntu och gett upp det pga drivrutinerna.

Jag installerade nämligen själv Ubuntu 9.04 på min stationära. Dual core, Radeon 4850, 4Gb minne etc. Startar jag en film så havererar drivrutinerna och muspekaren börjar att "hacka" etc. Det tar ca 3 min att nå startmenyn.... 😉

kacktjarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 468
1229663
July 9, 2009 - 10:54 am
sp_Permalink sp_Print

Ang wrote: Jo, visst är det så. Samt att Google förhoppningsvis hittar på finurligare lösningar för tillverkarna som gör att man inte behöver göra nya drivrutiner för varje kernel/xorg-uppdatering. Såsom det är nu är ibland Linux helt oanvändbart pga dåliga drivrutiner och konstant begäran på att tillverkarna göra om sina drivrutiner.
Vet ett antal personer som testat Ubuntu och gett upp det pga drivrutinerna.

Jag installerade nämligen själv Ubuntu 9.04 på min stationära. Dual core, Radeon 4850, 4Gb minne etc. Startar jag en film så havererar drivrutinerna och muspekaren börjar att "hacka" etc. Det tar ca 3 min att nå startmenyn.... 😉

Ajdå, hade ingen aning om detta. Tycker att ubuntu fungerat mkt bättre än windows med allt och att drivrutiner aldrig varit ett problem. Men jag använder väl "rätt grejer".

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 297
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL