Google Desktop Search – Det ultimata sökverktyget för Window|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Google Desktop Search – Det ultimata sökverktyget för Window
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 15, 2004 - 12:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Google lanserade under gårdagen ett nytt sökverktyg som i min mening är lite av en revolution för Windows-användare. Google Desktop Search heter programmet som väger in på ”hela” 400Kb och arbetar tillsammans med din webbläsare, i nuläget helst Internet Explorer.
Hur fungerar detta program undrar då säkert många och även vad det egentligen gör.
Desktop Search gör inget annat än att just söka efter data lokalt på din egen dator. Men den gör det på ett helt annorlunda sätt än t.ex. Windows sökverktyg och främst av allt, den gör det otroligt mycket bättre!
Själva programmet styrs genom webbläsaren och även om det fungerar i alternativa webbläsare är det oklart om sökning av Internethistoria fungerar på andra webbläsare än Internet Explorer.

Google Desktop Search använder sig av databas-baserad sökning. Det vill säga att innan man kan söka måste programmet samla alla dina dokument (data) i en databas. Efter installationen av programmet görs detta automatiskt i bakgrunden. Insamling av filer och data tar så klart olika lång tid beroende på den mängd filer du har på din dator men det tar förmodligen någon timme för de flesta.

[Image Can Not Be Found]
Pågående insamling av filer på undertecknads system

Genom att samla alla filer i en databas går det utmärkt att t.ex. söka efter enstaka ord och stycken i ett worddokument och det går blixtsnabbt att få fram resultatet av sökningen. Har du t.ex. glömt vart du sparat din uppsats om Microsoft och även vad du döpte filen till kan du gissa dig fram till att ”marknadsmonopol” borde förekomma i din uppsats. Sök efter marknadsmonopol och du skall finna!

Google Desktop Search har dock ett trumfkort kvar, den kan söka igenom din Internethistoria. Med andra ord kan du söka upp sajter som du varit inne på men kanske glömt adressen till. Mycket användbart för en glömsk människa som undertecknad. Det går t.o.m. att söka igenom chat-historia från vissa applikationer.

Det finns många slående exempel men kort och gott är Google Desktop Search ett mycket precist och snabbt sökverktyg som för många kan vara just det man letat efter under lång tid.
I beteversionen som nu är släppt är mängden sökbara filer något begränsade, e-mail (outlook), word, excel, och Internet explorer är ett par av dem som stöds och hela listan hittar du på Google Desktops hemsida.

Efter ca 20 min användning skulle jag personligen vilja säga att det är just det ultimata sökverktyget för Windows och för en som har enormt många dokument och filer utspridda överallt är detta en gudsgåva.

Google säger att ingen av den information som samlas i användarens databas snappas upp av mjukvarutillverkaren och det får vi onekligen hoppas stämmer.
Men nackdelen och risken med detta verktyg är just att allting blir väldigt lättåtkomligt, även för obehöriga datoranvändare.
Jag skulle rekommendera alla att testa detta verktyg och ge era egna åsikter på det i vårt forum. Jag tror inte det är många som kommer bli besvikna i alla fall.

:: Ladda ner Google Desktop Search ::

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
747317
October 15, 2004 - 12:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag använder nästan inget av de program som Google Desktop Search indexerar sin data ifrån, så det känns rätt meningslöst just nu.
Om man kunde ange vilka program som skulle inkluders och exkluderas i sökningarna hade det varit ganska användbart, även fast MS Windows och MS Office haft liknande verktyg rätt länge.

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
747321
October 15, 2004 - 1:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: Jag använder nästan inget av de program som Google Desktop Search indexerar sin data ifrån, så det känns rätt meningslöst just nu.
Om man kunde ange vilka program som skulle inkluders och exkluderas i sökningarna hade det varit ganska användbart, även fast MS Windows och MS Office haft liknande verktyg rätt länge.

Jo det hade ju varit en bra feature faktiskt. Det kan bli lite väl många svar ibland. Men överlag tycker jag detta är suveränt bra, just med databassökning då man kan hitta de där dokumenten som alltid försvinner på disken.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
747328
October 15, 2004 - 1:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Men titta. Spotlight för Windows. Nästan i alla fall. 🙂

NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
747343
October 15, 2004 - 1:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kan installera Google Dekstop Beta p.g.a. problem med nl_lsp.dll (NetLimiter). Har rapporterat detta till Google och avvaktar svar.
NetLimiter kommer icke att avinstalleras. Använder det dagligen - och betydligt oftare än jag söker filer på datorn.

BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
747366
October 15, 2004 - 1:50 pm
sp_Permalink sp_Print

jag skiter nog i det. windows inbygga duger utmärkt när jag ska söka.. ska liksom inte sitta hela dagen och hålla på me google.

TheWretch
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 75
747380
October 15, 2004 - 2:07 pm
sp_Permalink sp_Print

hur indexeras nya filer i databasen då? ligger programet och suger minne hela tiden?

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
747399
October 15, 2004 - 2:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Autonomy har ju funnits till windows jättelänge. Dom hade någon litet pluggin som gjorde att tex när man körde word (på ett företag med autonomy installerat) och satt och skrev sin avhandling så kunde det börja blinka nere i hörnet. När man klickade där så dök det upp ett meddelande som typ meddelade att "Nisse på avd3, våning 4 har skrivit något som troligen är intressant för dig. Vill du se detta dokument?". Detta tyckte den utifrån vad du skrev förnågot just för tillfället. Den körde speciella algorithmer och blueprints på textsökningar... var ganska avancerade grejjer, inget ordmatchningstjaffs... =)

jackal_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 526
747561
October 15, 2004 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Databasbaserad sökning i Windows är inte direkt nytt. Visst är googles approach ganska trevlig med sökning av IM etc, men imo så faller det på att det inte stödjer alla filtyper. Att den inte hittar bilder t.ex. ser jag som ett stort minus.

Jag har utvärderas 4-5 program av den här typen för jobbet, och det utan tvekan bästa är X1. Det hittar alla filer (även Outlook mail) och kan dessutom previewa något i stil med 250 filformat. Dessutom söker det bokstavligt talat lika snabbt som man kan skriva. Resultatfönstret uppdateras i samma takt som man skriver, riktigt grymt.

På jobbet har jag något i stil med 4000 mail som jag hyfsat ofta vill söka i för att hitta gamla diskussioner etc, och då är ett bra sökverktyg ovärderligt. Har en hel del bilder, pdf:er etc att hålla ordning på också. Outlooks inbyggda är rena skämtet. Detsamma gäller windows inbyggda sökning, den är fruktansvärt långsam och oflexibel. Med X1 kan man bara hamra in sökkriterier, inte massa wildcards och grejer, den fattar allt sånt själv. Det kan räcka att man kan delar av innehåll i filer, en del av en sökväg etc.

Anton Karmehed
Admin
747570
October 15, 2004 - 5:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Såg lite snacka om det där X1 också, har tyvärr ingen erfarenhet av dessa sökverktyg tidigare men är X1 användarvänligt för en vanlig svensson?

Det som för övrigt gör google desktop search speciellt är ju också sökning av Internethistoria.

Pappa-Scan
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 139
747631
October 15, 2004 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Höhö, nu vet jag NH's ipadress. Nu ska jag köra en ddos-attack mot 127.0.0.1 😉

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
747670
October 15, 2004 - 7:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Pappa-Scan wrote: Höhö, nu vet jag NH's ipadress. Nu ska jag köra en ddos-attack mot 127.0.0.1 😉

Jag är med !!! 😀

NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
747678
October 15, 2004 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

The Google Team wrote: Thank you for your note. To solve conflicts with NetLimiter, first
uninstall both Google Desktop Search and NetLimiter. Then reinstall Google
Desktop Search. Then reinstall NetLimiter. NOTE: it's important to install
Desktop Search before installing NetLimiter, or the conflict may return.

Regards,
The Google Team

Anton Karmehed
Admin
748250
October 16, 2004 - 5:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Pappa-Scan wrote: Höhö, nu vet jag NH's ipadress. Nu ska jag köra en ddos-attack mot 127.0.0.1 😉

Ojoj.. jag är busted.. laugh

jackal_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 526
748800
October 17, 2004 - 12:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman]Såg lite snacka om det där X1 också, har tyvärr ingen erfarenhet av dessa sökverktyg tidigare men är X1 användarvänligt för en vanlig svensson?

Det som för övrigt gör google desktop search speciellt är ju också sökning av Internethistoria.

Det är en promenad i parken för vilken användare som helst. Det är bara att installera, sen börjar det indexera av sig självt. Brukar ta några timmar, givetvis beroende på hur mycket filer man har. Sen är det bara att välja tab (files, email etc) i programmet och skriva i sökrutan.

Henrik Andersson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1105
749933
October 18, 2004 - 3:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Fan vad drygt att man måste installera om netlimiter EFTER man tagit bort det ... nej, då får det fan vara....

Speldator: Intel Core i7 3770K @ 4,54GHz w/ Corsair Hydro H100, ASUS P8Z77-V Pro, 4x4GB G.Skill Trident 2400 MHz, Gigabyte GeForce GTX 780 Ti 3GB OC, (system)Samsung SSD 840 Series 500GB, 500GB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 (externa) 320GB +1TB + 1TB + 2TB +2TB (USB3) BenQ G2750 27" + BenQ 24" G2420HDBE
3DMark 2011 Scores

F.d användarnamn: dest

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 67
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL