Google Nexus One rosas av kritiker men säljer dåligt|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Google Nexus One rosas av kritiker men säljer dåligt
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 9, 2010 - 10:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Googles första intåg på smartphone marknaden med den HTC-tillverkade telefonen Nexus One har fått en splittrad start. Mobiltelefonen har rosats av de flesta kritiker, undertecknad inkluderad, som ser Nexus One som den bästa Android-baserade mobiltelefonen på marknaden. Men redan sedan de första dagarna har försäljningssiffrorna varit betydligt mindre positiva och enligt undersökningar fortsätter Nexus One att få kräftgång på marknaden.

Google lanserade mobiltelefonen i ett begränsat antal länder och beställningar har endast gått att göra över sökmotorjättens egen onlinebutik. Detta har uteslutit en mängd potentiella kunder men när analytikerföretaget Flurry Inc uppskattar att 80 000 Nexus One mobiltelefoner sålts under januari månad är det inga smickrande siffror för Google.

Under sin lanseringsmånad såldes exempelvis Apples första iPhone-generation i 600 000 exemplar, samtidigt som Motorolas Nexus One-konkurrent DROID såldes i 525 000 exemplar under november 2009.

Google har till skillnad mot Apple och Motorola inte spenderat många kronor på att marknadsföra sin telefon vilket också verkar vara en av huvudanledningarna till den bristande försäljningen. Flera tunga PC-personligheter som Apple-grundaren Steve Wozniak och Linux-fadern Linus Torvalds har prisat Nexus One, men hur Google ska översätta detta i försäljningssiffror är oklart.

Undertecknad har valt att importera en Google Nexus One från USA och efter en knapp veckas användning finns det inte mycket negativt att säga om denna kraftfulla smartphone. När och hur Google lanserar Nexus One i Sverige är dock fortfarande en gåta som knappast gynnar statistiken.

Google har själva inte velat kommentera försäljningsstatistiken. Men man är desto mer öppna med deras arbeta under utvecklingen av telefonen där man lagt upp en videodokumentärserie som visar hur Nexus One blivit till. Hela serien som i skrivande stund är på fem delar går att hitta här, första avsnittet finns nedan;




this
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1179
Member Since:
July 4, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1243046
February 10, 2010 - 12:57 am
sp_Permalink sp_Print

Tids nog kommer förmodligen försäljningen öka. Google kommer få gratis reklam då den rekommenderas till vänner och bekanta. Problemet med denna metod är att det tar längre tid för reklamen att spridas. Ett annat problem kan ju vara det höga priset på telefonen, men jag tror nästan jag skulle välja den före en iPhone.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1243058
February 10, 2010 - 8:33 am
sp_Permalink sp_Print

Det intressanta är väl när samtliga Android-telefoner tillsammans går om Iphone och Windows mobile på marknaden? Vet inte om det redan hänt eller kommer hända detta eller nästa år? Men att det kommer hända verkar klart med tanke på hur mycket "buzz" det verkar vara kring detta.

Hursomhelst, Symbian sitter nog rätt säkert som nummer 1 ett bra tag till iaf...

Lite som när AMD och Nvidia konkurrerar på grafik-kortsmarknaden och alla är så uppspelta och hejar på "sitt" lag, men ingen verkar bry sig om Intel är störst om man räknar hela marknaden 🙂

och jag bryr mig ungefär lika mycket om bägge områdena. Har aldrig köpt nån mobil, får nya typ varje 3ee öh fjärde år? från jobbet, den senaste börjar bli äcklig, men man kan både ringa och smsa med den....

pestor
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
Member Since:
June 11, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1243061
February 10, 2010 - 9:39 am
sp_Permalink sp_Print

Har du skrivit någon "guide" om dina erfarenheter av importen?

Tempel
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 203
Member Since:
May 15, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1243064
February 10, 2010 - 11:18 am
sp_Permalink sp_Print

Kan ju vara rätt strategi i långa loppet. Dom som vill utveckla och gillar konceptet med öppen plattform lär klara av att få tag på en. Dom som likaledes gillar att mecka med sina maskiner och accepterar en del strul kommer oxå få tag på dom. Därför får google en hel del testning och utveckling innan den stora massan börjar köpa den.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1243072
February 10, 2010 - 1:46 pm
sp_Permalink sp_Print

pestor: Nej det har jag inte, men mest på grund av att min "import" inte var så komplicerad. Jag beställde till ett kontor i USA där en kompis arbetskollega hämtade upp telefonen när han var på affärsresa. Så det var bara att fixa en VPN-tunnel (hot spot shield) för att lura Google Checkout att jag satt i USA med datorn för att kirra själva beställningen.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 74
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL