Google Office?|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Google Office?
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 3, 2005 - 1:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Google är en kraft att räkna med. Det tror jag de flesta har insett vid det här laget och att de har släppt programvaror för både det ena och andra: Instant Messaging, Toolbars, etc. I spillrorna efter det misslyckade web-baserade Office-projektet Ajax Office så talar grundaren ut om om hans tankegångar kring hur Office-program kommer att se ut inom en snar framtid. Enligt honom så kommer det att istället för att vi installerar program på varenda dator att finnas ett komplett paket med Office-program tillgängliga direkt i din browser. Ett av de mest tänkbara bolagen för att lansera en sådan tjänst vore då just Google och för undertecknad så känns inte tanken alltför främmande i alla fall.

Källa: slashdot

Code Red
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
Member Since:
January 30, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
958351
October 3, 2005 - 2:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Men varför? Vad är problemet med dagens lösningar?

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
Member Since:
December 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
958352
October 3, 2005 - 2:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Google fortsätter att styra mot världsdominans

Google>Microsoft

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
Member Since:
May 6, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
958356
October 3, 2005 - 2:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Hellre Google än Microsoft av någon anledning. Tycker det är kanon att fler och fler applikationer söker sig ut på nätet. Så gott som plattformsoberoende och kräver dessutom ingen fast installation. Slippa dunka in det übertunga Office-paketet för att köra lite ordbehandling, något diagram i Excel osv.

Det ersätter kanske inte Office men det är ett jäkla bra alternativ.

Code Red
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
Member Since:
January 30, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
958358
October 3, 2005 - 2:12 pm
sp_Permalink sp_Print

padda wrote: Hellre Google än Microsoft av någon anledning. Tycker det är kanon att fler och fler applikationer söker sig ut på nätet. Så gott som plattformsoberoende och kräver dessutom ingen fast installation. Slippa dunka in det übertunga Office-paketet för att köra lite ordbehandling, något diagram i Excel osv.

Det ersätter kanske inte Office men det är ett jäkla bra alternativ.

Word startar på 2-6 sekunder så grymt übertungt ät det ju knappast. Sen finns ju OOo som också fungerar bra.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
958361
October 3, 2005 - 2:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Code Red wrote: Men varför? Vad är problemet med dagens lösningar?

På detta vis behöver du ju inte installera något program. Du behöver inte bry dig om att uppdatera det och det är ju framförallt gratis.

//Andreas

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
Member Since:
May 6, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
958364
October 3, 2005 - 2:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Code Red wrote: [quote=padda]Hellre Google än Microsoft av någon anledning. Tycker det är kanon att fler och fler applikationer söker sig ut på nätet. Så gott som plattformsoberoende och kräver dessutom ingen fast installation. Slippa dunka in det übertunga Office-paketet för att köra lite ordbehandling, något diagram i Excel osv.

Det ersätter kanske inte Office men det är ett jäkla bra alternativ.

Word startar på 2-6 sekunder så grymt übertungt ät det ju knappast. Sen finns ju OOo som också fungerar bra.

Word startar snabbt men hela datorn tar ju semester när man installerat Office. Bara jag som tycker uppstart osv blir söligare?

Avatar
BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
958371
October 3, 2005 - 2:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Kostar gratis?
Kan ju vara mycket pengar att spara annars om det är gratis.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
958376
October 3, 2005 - 2:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Code Red]Men varför? Vad är problemet med dagens lösningar?

På detta vis behöver du ju inte installera något program. Du behöver inte bry dig om att uppdatera det och det är ju framförallt gratis.

//Andreas

Jag vet faktiskt inte om jag hade velat skriva mina privata grejer i ett webbaserat officeverktyg. Jag tror knappast något företag hade velat göra det heller. Säkerhetsriskerna blir nog ganska svåra att övervinna.
Redan som det är idag, känner jag en viss tvekan över att göra en del saker som är webbaserat. Detta låter inte som ett vettigt alternativ.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
958379
October 3, 2005 - 2:57 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Delph1][quote=Code Red]Men varför? Vad är problemet med dagens lösningar?

På detta vis behöver du ju inte installera något program. Du behöver inte bry dig om att uppdatera det och det är ju framförallt gratis.

//Andreas

Jag vet faktiskt inte om jag hade velat skriva mina privata grejer i ett webbaserat officeverktyg. Jag tror knappast något företag hade velat göra det heller. Säkerhetsriskerna blir nog ganska svåra att övervinna.
Redan som det är idag, känner jag en viss tvekan över att göra en del saker som är webbaserat. Detta låter inte som ett vettigt alternativ.

Självklart måste man ju kunna garantera detta på något vis, men jag har full förståelse för hur du tänker, men det känns också som något man måste ha löst för att kunna lansera en sådan här sak. 😉

//Andreas

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
958383
October 3, 2005 - 3:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote:
Självklart måste man ju kunna garantera detta på något vis, men jag har full förståelse för hur du tänker, men det känns också som något man måste ha löst för att kunna lansera en sådan här sak. 😉

//Andreas

Hur skulle man kunna garantera det? En rättstavning t.ex? Antingen måste man skicka dokumentet över nätet, eller så får man tanka hem en ett rättstavningsprogram, och då lär det inte gå fortare....

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
Member Since:
May 6, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
958384
October 3, 2005 - 3:02 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:
Jag vet faktiskt inte om jag hade velat skriva mina privata grejer i ett webbaserat officeverktyg. Jag tror knappast något företag hade velat göra det heller. Säkerhetsriskerna blir nog ganska svåra att övervinna.
Redan som det är idag, känner jag en viss tvekan över att göra en del saker som är webbaserat. Detta låter inte som ett vettigt alternativ.

Skriver du aldrig mail eller PM? Borde vara samma säkerhetsrisk där 🙂

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
958387
October 3, 2005 - 3:08 pm
sp_Permalink sp_Print

padda wrote: [quote=denstore] Jag vet faktiskt inte om jag hade velat skriva mina privata grejer i ett webbaserat officeverktyg. Jag tror knappast något företag hade velat göra det heller. Säkerhetsriskerna blir nog ganska svåra att övervinna.
Redan som det är idag, känner jag en viss tvekan över att göra en del saker som är webbaserat. Detta låter inte som ett vettigt alternativ.

Skriver du aldrig mail eller PM? Borde vara samma säkerhetsrisk där 🙂

Jo, fast jag skickar inte mina sekretessbelagda dokument med varken PM eller email. PM och mail är en medveten risktagning, och det tillhör väl normalt säkerhetstänkande att inte skicka vad som helst med mail.
Redan idag är det många som ogillar tanken att ha sina företags arbetsstationer uppkopplade till nätet överhuvudtaget. Att då använda ett sånt här system vore som att säga, varsågoda, spionera på mig bara.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
958410
October 3, 2005 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Delph1] Självklart måste man ju kunna garantera detta på något vis, men jag har full förståelse för hur du tänker, men det känns också som något man måste ha löst för att kunna lansera en sådan här sak. 😉

//Andreas

Hur skulle man kunna garantera det? En rättstavning t.ex? Antingen måste man skicka dokumentet över nätet, eller så får man tanka hem en ett rättstavningsprogram, och då lär det inte gå fortare....

Jag vet inte 😉

//Andreas

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
958636
October 4, 2005 - 7:12 am
sp_Permalink sp_Print

det är ju synd att man inte köppte Google aktier för ett år sedan, dom har gått upp med 300%

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 68
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL