April 17, 2005
Google är en kraft att räkna med. Det tror jag de flesta har insett vid det här laget och att de har släppt programvaror för både det ena och andra: Instant Messaging, Toolbars, etc. I spillrorna efter det misslyckade web-baserade Office-projektet Ajax Office så talar grundaren ut om om hans tankegångar kring hur Office-program kommer att se ut inom en snar framtid. Enligt honom så kommer det att istället för att vi installerar program på varenda dator att finnas ett komplett paket med Office-program tillgängliga direkt i din browser. Ett av de mest tänkbara bolagen för att lansera en sådan tjänst vore då just Google och för undertecknad så känns inte tanken alltför främmande i alla fall.
Källa: slashdot
May 6, 2002
Hellre Google än Microsoft av någon anledning. Tycker det är kanon att fler och fler applikationer söker sig ut på nätet. Så gott som plattformsoberoende och kräver dessutom ingen fast installation. Slippa dunka in det übertunga Office-paketet för att köra lite ordbehandling, något diagram i Excel osv.
Det ersätter kanske inte Office men det är ett jäkla bra alternativ.
January 30, 2004
padda wrote: Hellre Google än Microsoft av någon anledning. Tycker det är kanon att fler och fler applikationer söker sig ut på nätet. Så gott som plattformsoberoende och kräver dessutom ingen fast installation. Slippa dunka in det übertunga Office-paketet för att köra lite ordbehandling, något diagram i Excel osv.
Word startar på 2-6 sekunder så grymt übertungt ät det ju knappast. Sen finns ju OOo som också fungerar bra.
May 6, 2002
Code Red wrote: [quote=padda]Hellre Google än Microsoft av någon anledning. Tycker det är kanon att fler och fler applikationer söker sig ut på nätet. Så gott som plattformsoberoende och kräver dessutom ingen fast installation. Slippa dunka in det übertunga Office-paketet för att köra lite ordbehandling, något diagram i Excel osv.
Word startar på 2-6 sekunder så grymt übertungt ät det ju knappast. Sen finns ju OOo som också fungerar bra.
Word startar snabbt men hela datorn tar ju semester när man installerat Office. Bara jag som tycker uppstart osv blir söligare?
March 11, 2003
Delph1 wrote: [quote=Code Red]Men varför? Vad är problemet med dagens lösningar?
På detta vis behöver du ju inte installera något program. Du behöver inte bry dig om att uppdatera det och det är ju framförallt gratis.
//Andreas
Jag vet faktiskt inte om jag hade velat skriva mina privata grejer i ett webbaserat officeverktyg. Jag tror knappast något företag hade velat göra det heller. Säkerhetsriskerna blir nog ganska svåra att övervinna.
Redan som det är idag, känner jag en viss tvekan över att göra en del saker som är webbaserat. Detta låter inte som ett vettigt alternativ.
November 27, 2003
denstore wrote: [quote=Delph1][quote=Code Red]Men varför? Vad är problemet med dagens lösningar?
På detta vis behöver du ju inte installera något program. Du behöver inte bry dig om att uppdatera det och det är ju framförallt gratis.
//Andreas
Jag vet faktiskt inte om jag hade velat skriva mina privata grejer i ett webbaserat officeverktyg. Jag tror knappast något företag hade velat göra det heller. Säkerhetsriskerna blir nog ganska svåra att övervinna.
Redan som det är idag, känner jag en viss tvekan över att göra en del saker som är webbaserat. Detta låter inte som ett vettigt alternativ.
Självklart måste man ju kunna garantera detta på något vis, men jag har full förståelse för hur du tänker, men det känns också som något man måste ha löst för att kunna lansera en sådan här sak. 😉
//Andreas
March 11, 2003
Delph1 wrote:
Självklart måste man ju kunna garantera detta på något vis, men jag har full förståelse för hur du tänker, men det känns också som något man måste ha löst för att kunna lansera en sådan här sak. 😉//Andreas
Hur skulle man kunna garantera det? En rättstavning t.ex? Antingen måste man skicka dokumentet över nätet, eller så får man tanka hem en ett rättstavningsprogram, och då lär det inte gå fortare....
May 6, 2002
denstore wrote:
Skriver du aldrig mail eller PM? Borde vara samma säkerhetsrisk där 🙂
March 11, 2003
padda wrote: [quote=denstore] Jag vet faktiskt inte om jag hade velat skriva mina privata grejer i ett webbaserat officeverktyg. Jag tror knappast något företag hade velat göra det heller. Säkerhetsriskerna blir nog ganska svåra att övervinna.
Skriver du aldrig mail eller PM? Borde vara samma säkerhetsrisk där 🙂
Jo, fast jag skickar inte mina sekretessbelagda dokument med varken PM eller email. PM och mail är en medveten risktagning, och det tillhör väl normalt säkerhetstänkande att inte skicka vad som helst med mail.
Redan idag är det många som ogillar tanken att ha sina företags arbetsstationer uppkopplade till nätet överhuvudtaget. Att då använda ett sånt här system vore som att säga, varsågoda, spionera på mig bara.
November 27, 2003
denstore wrote: [quote=Delph1] Självklart måste man ju kunna garantera detta på något vis, men jag har full förståelse för hur du tänker, men det känns också som något man måste ha löst för att kunna lansera en sådan här sak. 😉
//Andreas
Hur skulle man kunna garantera det? En rättstavning t.ex? Antingen måste man skicka dokumentet över nätet, eller så får man tanka hem en ett rättstavningsprogram, och då lär det inte gå fortare....
Jag vet inte 😉
//Andreas
2 Guest(s)