Google släpper chattprogram|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Google släpper chattprogram
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 23, 2005 - 12:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Google sprider sitt varumärke som en löpeld över mjukvarumarknaden och efter att man nyligen släppt en ny version av Google Desktop med den nya funktionen Sidebar är det nu dags för nästa steg. Enligt LA Times ska nämligen Google vara på väg att lansera en egen messenger tjänst, ett chattprogram likt ICQ och MSN Messenger. Den nya mjukvaran ska enligt obekräftade uppgifter heta Google Talk och ska erbjuda kommunikationsmöjligheter som sträcker sig förbi skrivna meddelande, något vi redan sett en ökning av bland dagens chattprogram som erbjuder kommunikation genom headsets och liknande. Enligt LA Times kan Google Talk lanseras så tidigt som i morgon, 24 augsti, och vi väntar med spänning på att få se Googles tillskott på messenger-marknaden.

Källa: LA Times

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
Member Since:
October 28, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
940774
August 23, 2005 - 1:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Så länge man inte kan kommunciera med MSN / ICQ kontakter via Google Talk är tjänsten ganska ointressant.

I grund och botten använder man dessa tjänster för att kommunciera med sina kontakter och då vill man ha det program "alla" använder (Vilket är MSN eller ICQ mer eller mindre).

Sen har ju Microsoft unika möjligheter att se till att MSN messenger fortsätter vara den dominerande tjänsten iom Windows.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
Member Since:
April 14, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
940803
August 23, 2005 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: Så länge man inte kan kommunciera med MSN / ICQ kontakter via Google Talk är tjänsten ganska ointressant.

I grund och botten använder man dessa tjänster för att kommunciera med sina kontakter och då vill man ha det program "alla" använder (Vilket är MSN eller ICQ mer eller mindre).

Sen har ju Microsoft unika möjligheter att se till att MSN messenger fortsätter vara den dominerande tjänsten iom Windows.

Jo håller med dig. Nog för att Google visar hög klass bland sina produkter men det räcker inte så länge som man får med MSN Messenger med Windows.

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
940829
August 23, 2005 - 3:23 pm
sp_Permalink sp_Print

eftersom ICQ är skit kasst
MSN är långt ifrån perfekt
många andra tjenster suger.

så ska jag ge detta en changs när det kommer, hoppas bara att det är fler som gör det, blir lite ensamt annars 😀

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
Member Since:
January 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
940833
August 23, 2005 - 3:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Klart man ska testa och antagligen kommer den vara bättre än någon annan klient 😛
Enda problemet är väl att få alla andra att använda samma program 🙂

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
Member Since:
December 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
940835
August 23, 2005 - 3:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: eftersom ICQ är skit kasst
MSN är långt ifrån perfekt
många andra tjenster suger.

så ska jag ge detta en changs när det kommer, hoppas bara att det är fler som gör det, blir lite ensamt annars 😀

Kommer alltid bli en smaksak. Folk använder oftast det som man började använda. I mitt fall ICQ. MSN tycker jag är skitkasst.

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
Member Since:
December 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
940838
August 23, 2005 - 3:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Guufi wrote: Enda problemet är väl att få alla andra att använda samma program 🙂

Om alla bara använde Miranda eller Trillian så skulle det problemet inte finnnas. 😛

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
940841
August 23, 2005 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: eftersom ICQ är skit kasst
MSN är långt ifrån perfekt
många andra tjenster suger.

så ska jag ge detta en changs när det kommer, hoppas bara att det är fler som gör det, blir lite ensamt annars 😀

Det finns en anledning till att vi på NH använder ICQ inom crew och att många moderna företag har en support via IM och den är då via ICQ. Det är helt enkelt överlägset alla andra. MSn däremot är "skit kasst" som du uttrycker. Bloatat så in i helvete, dessa löjliga och extrema namn som inte går att ändra men det faktum att tjänsten går upp och ner som en jävla jojo är väl det värsta.

//Andreas

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
Member Since:
December 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
940844
August 23, 2005 - 3:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Det finns en anledning till att vi på NH använder ICQ inom crew och att många moderna företag har en support via IM och den är då via ICQ. Det är helt enkelt överlägset alla andra. MSn däremot är "skit kasst" som du uttrycker. Bloatat så in i h*****e, dessa löjliga och extrema namn som inte går att ändra men det faktum att tjänsten går upp och ner som en j**la jojo är väl det värsta.

//Andreas

Mycket bra sammanfattat. Du tog med det mesta där tror jag :blink:
En annan sak också. Det går f****nnat segt att skicka filer över MSN-protokollet.

Avatar
johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 925
Member Since:
October 24, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
940917
August 23, 2005 - 5:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: En annan sak också. Det går f****nnat segt att skicka filer över MSN-protokollet.

Wörd.

Ska dock erkänna att jag har svårt för att ta till mig ICQ, är säkert en vanesak (men man måste ha tålamod i början = orka?). Dessutom väldigt få polare som använder ICQ, så det blir mest MSN och IRC.

boep
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 21
Member Since:
January 2, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
941051
August 23, 2005 - 10:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Men det går ju inte att skicka egentillverkade smileys med ICQ... därav är MSN Messenger bättre. :D!

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
941078
August 24, 2005 - 5:39 am
sp_Permalink sp_Print

boep wrote: Men det går ju inte att skicka egentillverkade smileys med ICQ... därav är MSN Messenger bättre. :D!

Jag är ganska glad jag slipper alla de smileys, blinkningar och otäcka ljud man kan skicka med MSN 😉

//Andreas

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
Member Since:
December 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
941089
August 24, 2005 - 6:49 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=boep]Men det går ju inte att skicka egentillverkade smileys med ICQ... därav är MSN Messenger bättre. :D!

Jag är ganska glad jag slipper alla de smileys, blinkningar och otäcka ljud man kan skicka med MSN 😉

//Andreas

Wörd på den me 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 38
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL