August 22, 2005
Enligt uppgifter som X-bit Labs tagit del av finns det flera grafikkortstillverkare som säljer budgetmodeller av NVIDIAs NV40-krets med inte bara inaktiverade pixel pipelines utan även med inaktiverade vertex pipelines.
Det är budgetmodellen GeForce 6800 som vid flera tillfällen dykt upp med 5 vertex pipelines aktiverade till skillnad mot 6 stycken som finns i 6800 GT och 6800 Ultra.
"The GeForce 6800 Ultra packs in 16 pixel pipelines and 6 vertex pipelines, the GeForce 6800 GT reportedly integrates the same amount of pixel and vertex processors. The GeForce 6800 sports 12 pixel pipes, but it is now unclear whether it has 5 or 6 geometry engines."
De referenskort som NVIDIA skickat ut för GeForce 6800 har haft alla sex vertex pipelines aktiverade, något X-bit Labs styrkt i egna tester. Detta betyder att de prestandatester man hittills sett på GeForce 6800 kan vara missvisande mot vissa kort som säljs i butiker.
Bland annat ser det ut som att Leadtek sålt GeForce 6800 kort med två stycken inaktiverade vertex pipelines. Något som onekligen kan påverka prestandan.
För den som är ute efter ett GeForce 6800-baserat kort ser det alltså ut som att GT eller Ultra modellerna är rätt val om man inte vill riskera att få ett stympat kort.
Läs mer på X-bit Labs.com.
Skaparen av Rivatuner har enligt egen utsago möjlighet att kontrollera det. Men jag vet inte om det går att göra enkelt genom programvara. Har tyvärr inte haft ett NV40-baserat kort i min ägo.
Tekniknörd som gillar att träna.
Detta är vad man kan läsa på Guru3D.
"With the help of the upcoming Rivatuner you'll be able to verify if you have them all active and thus have the best possible performing and healthy 6800."
Tekniknörd som gillar att träna.
November 15, 2002
Verkar som om nvidia har "ändrat" specifikationerna på sina 6800, dvs. de kort som kommer ut i butikerna. Det föreligger dock vissa oklarheter kring det hela. Skribenten på X-bit labs har iaf. valt att uttrycka sig något diplomatiskt i frågan:
"It is unclear why reference GeForce 6800 graphics card provided by NVIDIA Corp. and used by X-bit labs’ laboratory in Tallinn, Estonia, scored identical fps in Xbitmark and 3DMark03 vertex shader tests against NVIDIA’s reference GeForce 6800 Ultra graphics card working at the same clock-speeds, indicating equal per MHz geometry performance of the “Standard” model against the “Ultra” model."
http://www.xbitlabs.com/news/v.....32007.html
GeForce 6800
Pipelines: 12st
VS-enheter: 5st (utifrån tester av referenskorten antog man att 6800 hade 6st, detta då man, i vertex shader tester, fick samma resultat som 6800 Ultra).
Bussbredd: 256-bit
Minnesstorlek: GDDR/128MB
Core: 325MHz
Minne: 700MHz
Personligen tycker jag att det osar katt kring det hela!
November 29, 2001
Jag var den andra personen i världen (no kidding) som fick ett 6800 NU-kort och det tog mig typ en halvtimme att posta om dess fem vertex pipes.
Finns en post om det på Beyond3D. Den officiella speccen är just 12 pixel pipes och 5 vertex pipes.
Samma sak gäller ATis X800 SE, det har bara 8 pixel pipes och 4 vertex pipes till skillnad från tex. X800 XT som har 16 pixel och 6 vertex.
Det här har blivit onödigt uppblåst då det är rätt naturligt att man skalar hela kortet, inte bara pixel pipes mellan olika versioner.
2 Guest(s)