Grafikkortstillverkare släpper stympade GF 6800-kort|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Grafikkortstillverkare släpper stympade GF 6800-kort
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 30, 2004 - 10:29 am
sp_Permalink sp_Print

Enligt uppgifter som X-bit Labs tagit del av finns det flera grafikkortstillverkare som säljer budgetmodeller av NVIDIAs NV40-krets med inte bara inaktiverade pixel pipelines utan även med inaktiverade vertex pipelines.
Det är budgetmodellen GeForce 6800 som vid flera tillfällen dykt upp med 5 vertex pipelines aktiverade till skillnad mot 6 stycken som finns i 6800 GT och 6800 Ultra.

"The GeForce 6800 Ultra packs in 16 pixel pipelines and 6 vertex pipelines, the GeForce 6800 GT reportedly integrates the same amount of pixel and vertex processors. The GeForce 6800 sports 12 pixel pipes, but it is now unclear whether it has 5 or 6 geometry engines."

De referenskort som NVIDIA skickat ut för GeForce 6800 har haft alla sex vertex pipelines aktiverade, något X-bit Labs styrkt i egna tester. Detta betyder att de prestandatester man hittills sett på GeForce 6800 kan vara missvisande mot vissa kort som säljs i butiker.
Bland annat ser det ut som att Leadtek sålt GeForce 6800 kort med två stycken inaktiverade vertex pipelines. Något som onekligen kan påverka prestandan.
För den som är ute efter ett GeForce 6800-baserat kort ser det alltså ut som att GT eller Ultra modellerna är rätt val om man inte vill riskera att få ett stympat kort.
Läs mer på X-bit Labs.com.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
707066
August 30, 2004 - 11:08 am
sp_Permalink sp_Print

hur kollar man antalet vertex och pixel pipelines på ett nvidiakort?

Finns det några program typ rivatuner eller liknande som talar om detta?

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
707096
August 30, 2004 - 11:53 am
sp_Permalink sp_Print

Skaparen av Rivatuner har enligt egen utsago möjlighet att kontrollera det. Men jag vet inte om det går att göra enkelt genom programvara. Har tyvärr inte haft ett NV40-baserat kort i min ägo.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
707101
August 30, 2004 - 12:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Detta är vad man kan läsa på Guru3D.

"With the help of the upcoming Rivatuner you'll be able to verify if you have them all active and thus have the best possible performing and healthy 6800."

miloheke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 828
Member Since:
November 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
707208
August 30, 2004 - 2:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Verkar som om nvidia har "ändrat" specifikationerna på sina 6800, dvs. de kort som kommer ut i butikerna. Det föreligger dock vissa oklarheter kring det hela. Skribenten på X-bit labs har iaf. valt att uttrycka sig något diplomatiskt i frågan:

"It is unclear why reference GeForce 6800 graphics card provided by NVIDIA Corp. and used by X-bit labs’ laboratory in Tallinn, Estonia, scored identical fps in Xbitmark and 3DMark03 vertex shader tests against NVIDIA’s reference GeForce 6800 Ultra graphics card working at the same clock-speeds, indicating equal per MHz geometry performance of the “Standard” model against the “Ultra” model."

http://www.xbitlabs.com/news/v.....32007.html

GeForce 6800
Pipelines: 12st
VS-enheter: 5st (utifrån tester av referenskorten antog man att 6800 hade 6st, detta då man, i vertex shader tester, fick samma resultat som 6800 Ultra).
Bussbredd: 256-bit
Minnesstorlek: GDDR/128MB
Core: 325MHz
Minne: 700MHz

Personligen tycker jag att det osar katt kring det hela!

Avatar
Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
Member Since:
October 16, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
707262
August 30, 2004 - 3:30 pm
sp_Permalink sp_Print

man altså kan man aktivera dem igen då eller?
BTW: var hittar man rivatuner?
EDIT: jag hittade

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
Member Since:
July 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
707304
August 30, 2004 - 4:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Rätt så mycket torsk på de drabbade? :blink:

cyberhof
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 153
Member Since:
January 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
707323
August 30, 2004 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Jaha jag som hade tänkt köpa ett sådant kort...
Då får man kanske se sej om efter någonting annan då eftersom jag inte har råd med ett GT 🙁

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
707332
August 30, 2004 - 4:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag var den andra personen i världen (no kidding) som fick ett 6800 NU-kort och det tog mig typ en halvtimme att posta om dess fem vertex pipes.
Finns en post om det på Beyond3D. Den officiella speccen är just 12 pixel pipes och 5 vertex pipes.

Samma sak gäller ATis X800 SE, det har bara 8 pixel pipes och 4 vertex pipes till skillnad från tex. X800 XT som har 16 pixel och 6 vertex.

Det här har blivit onödigt uppblåst då det är rätt naturligt att man skalar hela kortet, inte bara pixel pipes mellan olika versioner.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 316
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL