August 22, 2005
Det är i alla fall vad offrena för en tonårsmördare hävdar i en stämmning riktad mot datorspelets tillverkare och försäljare.
Den nu 18-årige Devin Thompson sköt ihjäl tre personer, varav två poliser efter att han gripits misstänkt för bilstöld. Förfarandet låter onekligen likt en episod i spelet Grand Theft Auto.
"Thompson, who is charged with murder, had played the video game repeatedly. In June 2003 he was brought to the Fayette police station on suspicion of driving a stolen car. In the station, it is claimed that Thompson grabbed one of the officer's guns, shot him and another two, then fled in a patrol car."
I stämmningsansökan sägs det att Thomson köpt både Grand Theft Auto III och uppföljaren GTA Vice City hos två olika återförsäljare trots att han vid tillfället var underårig.
Dessa återförsäljare, Wal-Mart och Game-Stop, har blivit stämda tillsammans med tillverkarna av spelet, Take-Two Interactive Software, och spelkonsolen PlayStation 2, Sony Computer Entertainment.
I stämmningen påstår man att dessa parter varit med och "tränat" Thompson till att bli en mördare.
Självklart lider man för offren i denna tragedi men att skylla allting på ett TV-spel känns bara konstigt, men är tyvärr inte ovanligt.
Att Thompson vid gripandet yttrade följande ord, "Life is a video game. You've got to die sometime", vittnar nog mer om ett tragiskt och lättpåverkat psyke som råkade påverkas av just TV-spelande.
Källa: ABC News
September 20, 2001
Patetiskt att skylla på ett spel. Om det skulle vara spelets fel så skulle MÅNGA flera gå ut och döda! Eller?
Jag tycker att Vice City är ett skitkul spel, men inte går jag ut och skjuter folk!
Föräldrarna vill ha något att skylla på som att dom inte framstår som dåliga förlädrar!
June 17, 2004
Hub wrote: Patetiskt att skylla på ett spel. Om det skulle vara spelets fel så skulle MÅNGA flera gå ut och döda! Eller?
Jag tycker att Vice City är ett skitkul spel, men inte går jag ut och skjuter folk!
Föräldrarna vill ha något att skylla på som att dom inte framstår som dåliga förlädrar!
precis, tycker inte det är spelets fel inte. :/
May 23, 2003
Helt ärligt så tror jag säkert att ett TV-spel kan vara den utlösande faktorn i ett sådant här dåd.
MEN detta endast för att peronen i fråga är allvarligt psykiskt sjuk. Killen i detta fallet var förmodligen nära ett utbrott i vilket fall och nu råkade det bara vara ett PC-spel som gav den slutgiltiga gnistan.
Det kunde lika gärna varit ett annat spel, en film eller någon annan händelse som utlöst det hela. Alltså är det bara absurt att anklaga de ansvariga för spelet.
Men visst, de som sålt spelet till en minderårig har jag gjort en ordentlig tabbe. Det är en liten detalj i det hela men det är också den enda punkt som rakt av kan skyllas på återförsäljaren.
Nej tyvärr blir det lite väl mycket "häxjakt" i sånna här fall..
Tekniknörd som gillar att träna.
May 19, 2003
Anton K wrote: Helt ärligt så tror jag säkert att ett TV-spel kan vara den utlösande faktorn i ett sådant här dåd.
MEN detta endast för att peronen i fråga är allvarligt psykiskt sjuk. Killen i detta fallet var förmodligen nära ett utbrott i vilket fall och nu råkade det bara vara ett PC-spel som gav den slutgiltiga gnistan.
Det kunde lika gärna varit ett annat spel, en film eller någon annan händelse som utlöst det hela. Alltså är det bara absurt att anklaga de ansvariga för spelet.
Men visst, de som sålt spelet till en minderårig har jag gjort en ordentlig tabbe. Det är en liten detalj i det hela men det är också den enda punkt som rakt av kan skyllas på återförsäljaren.Nej tyvärr blir det lite väl mycket "häxjakt" i sånna här fall..
Exakt. Det var nog spelet som utlöste det, men han var ju själv sjuk och något helt annat kunde ha utlöst hans "rampage".
Tycker det är dåligt av media och alla de som skyller direkt på TV/PC-spelen utan att tänka till lite. Läskigt att vi ungdomar tänker klarare/bättre än de vuxna som bestämmer hit och dit.
November 9, 2002
detta skedde i USA va?
hur har dom me åldersgränser på spel? vi i sverige har väl bara rekomendationer?
Deathtome wrote: Är väll nästan mer våld i nyheterna än i spelen nu förtiden...
håller me...
nyheterna vill ja inte titta på pga att d bara e en massa krig o våld o skit...
men doom eller gta e inge problem... inte postal heller för den delen
1 Guest(s)