Grand Theft Auto lär upp mördare|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Grand Theft Auto lär upp mördare
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 17, 2005 - 10:15 am
sp_Permalink sp_Print

Det är i alla fall vad offrena för en tonårsmördare hävdar i en stämmning riktad mot datorspelets tillverkare och försäljare.
Den nu 18-årige Devin Thompson sköt ihjäl tre personer, varav två poliser efter att han gripits misstänkt för bilstöld. Förfarandet låter onekligen likt en episod i spelet Grand Theft Auto.

"Thompson, who is charged with murder, had played the video game repeatedly. In June 2003 he was brought to the Fayette police station on suspicion of driving a stolen car. In the station, it is claimed that Thompson grabbed one of the officer's guns, shot him and another two, then fled in a patrol car."

I stämmningsansökan sägs det att Thomson köpt både Grand Theft Auto III och uppföljaren GTA Vice City hos två olika återförsäljare trots att han vid tillfället var underårig.
Dessa återförsäljare, Wal-Mart och Game-Stop, har blivit stämda tillsammans med tillverkarna av spelet, Take-Two Interactive Software, och spelkonsolen PlayStation 2,  Sony Computer Entertainment.
I stämmningen påstår man att dessa parter varit med och "tränat" Thompson till att bli en mördare.

Självklart lider man för offren i denna tragedi men att skylla allting på ett TV-spel känns bara konstigt, men är tyvärr inte ovanligt.

Att Thompson vid gripandet yttrade följande ord, "Life is a video game. You've got to die sometime", vittnar nog mer om ett tragiskt och lättpåverkat psyke som råkade påverkas av just TV-spelande.

Källa: ABC News

Vamp
Member
Medlem
Forum Posts: 2675
Member Since:
May 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
843859
February 17, 2005 - 10:34 am
sp_Permalink sp_Print

När ska detta tjat sluta?
"Bort med TV-Spelen"
"Postal 2 skapade massmord"
"PPG innehåller våld, stäm Cartoon network"

Suck.

Jingizu
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 375
Member Since:
January 12, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
843872
February 17, 2005 - 11:10 am
sp_Permalink sp_Print

åldersgränser är enligt mig sättet att gå tillväga, sen är det föräldrarnas ansvar att utbilda sina barn om vad de spelar! 🙂

Vamp
Member
Medlem
Forum Posts: 2675
Member Since:
May 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
843887
February 17, 2005 - 11:29 am
sp_Permalink sp_Print

Jingizu wrote: åldersgränser är enligt mig sättet att gå tillväga, sen är det föräldrarnas ansvar att utbilda sina barn om vad de spelar! 🙂

Japp. Föräldrarna borde ta mer ansvar.
Kan ju inte förbjuda spel bara för att en psykiskt sjuk person flippade ur.

hymer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1188
Member Since:
May 9, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
843897
February 17, 2005 - 11:44 am
sp_Permalink sp_Print

åldersgräns spelar la ingen roll. ja har sett på vilka filmer ja vill spelat vilka spel ja vill när ja va hur liten som helst. nää så även om en psykiskt klen persson inte kan köpa spel så räcker det med att han slår på tvn. så ja vet inte men ändå 😛

Hub
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 816
Member Since:
September 20, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
843909
February 17, 2005 - 11:55 am
sp_Permalink sp_Print

Patetiskt att skylla på ett spel. Om det skulle vara spelets fel så skulle MÅNGA flera gå ut och döda! Eller?
Jag tycker att Vice City är ett skitkul spel, men inte går jag ut och skjuter folk!
Föräldrarna vill ha något att skylla på som att dom inte framstår som dåliga förlädrar!

valkonen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 995
Member Since:
June 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
843911
February 17, 2005 - 11:57 am
sp_Permalink sp_Print

Hub wrote: Patetiskt att skylla på ett spel. Om det skulle vara spelets fel så skulle MÅNGA flera gå ut och döda! Eller?
Jag tycker att Vice City är ett skitkul spel, men inte går jag ut och skjuter folk!
Föräldrarna vill ha något att skylla på som att dom inte framstår som dåliga förlädrar!

precis, tycker inte det är spelets fel inte. :/

Stupid Ass
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 994
Member Since:
November 9, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
843960
February 17, 2005 - 1:23 pm
sp_Permalink sp_Print

vem e d ni skyller på om d inte beror på spelat?

"Life is a video game. You've got to die sometime"

killen har ju uppenbarligen fått en helt korrekt uppfostran eftersom han har en så rak o sann verklighetsuppfattning 🙄

highvoltage
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 219
Member Since:
May 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
843961
February 17, 2005 - 1:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har spelat samtliga GTA-spel samt flera andra våldsamma spel som finns, jag har då aldrig känt någon lust till att gå ut och ha ihjäl en människa efter det. Detta beror snarare på att personen har någon psykisk störning.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
843967
February 17, 2005 - 1:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Helt ärligt så tror jag säkert att ett TV-spel kan vara den utlösande faktorn i ett sådant här dåd.
MEN detta endast för att peronen i fråga är allvarligt psykiskt sjuk. Killen i detta fallet var förmodligen nära ett utbrott i vilket fall och nu råkade det bara vara ett PC-spel som gav den slutgiltiga gnistan.
Det kunde lika gärna varit ett annat spel, en film eller någon annan händelse som utlöst det hela. Alltså är det bara absurt att anklaga de ansvariga för spelet.
Men visst, de som sålt spelet till en minderårig har jag gjort en ordentlig tabbe. Det är en liten detalj i det hela men det är också den enda punkt som rakt av kan skyllas på återförsäljaren.

Nej tyvärr blir det lite väl mycket "häxjakt" i sånna här fall..

Vamp
Member
Medlem
Forum Posts: 2675
Member Since:
May 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
843997
February 17, 2005 - 1:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: Helt ärligt så tror jag säkert att ett TV-spel kan vara den utlösande faktorn i ett sådant här dåd.
MEN detta endast för att peronen i fråga är allvarligt psykiskt sjuk. Killen i detta fallet var förmodligen nära ett utbrott i vilket fall och nu råkade det bara vara ett PC-spel som gav den slutgiltiga gnistan.
Det kunde lika gärna varit ett annat spel, en film eller någon annan händelse som utlöst det hela. Alltså är det bara absurt att anklaga de ansvariga för spelet.
Men visst, de som sålt spelet till en minderårig har jag gjort en ordentlig tabbe. Det är en liten detalj i det hela men det är också den enda punkt som rakt av kan skyllas på återförsäljaren.

Nej tyvärr blir det lite väl mycket "häxjakt" i sånna här fall..

Exakt. Det var nog spelet som utlöste det, men han var ju själv sjuk och något helt annat kunde ha utlöst hans "rampage".
Tycker det är dåligt av media och alla de som skyller direkt på TV/PC-spelen utan att tänka till lite. Läskigt att vi ungdomar tänker klarare/bättre än de vuxna som bestämmer hit och dit.

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
Member Since:
March 21, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
844022
February 17, 2005 - 2:25 pm
sp_Permalink sp_Print

man måste vara psykad och gå på rohypnol för att gör sånna saker...

dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 306
Member Since:
December 29, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
844029
February 17, 2005 - 2:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Farbror wrote: man måste vara psykad och gå på rohypnol för att gör sånna saker...

Rohypnol är gott!

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
844032
February 17, 2005 - 2:34 pm
sp_Permalink sp_Print

När det gäller barnförbjudna spel så hänger allting på föräldrar. Många av dagens generation föräldrar låter ungarna gör vafan de vill och se på vad de vill och spela vad de vill. Det enda de brukar ha restrektioner på det är sexuella filmer och spel.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
Member Since:
March 14, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
844034
February 17, 2005 - 2:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Det var mer våld förut i sammhället än vad det är idag.

Avatar
macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
Member Since:
June 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
844092
February 17, 2005 - 3:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Snubben försökte helt enkelt få lite plåster på såren pga. sitt straff säkert. Suga ut lite pengar för att sedan klara sig när/om han kommer ut från finkan.

Deathtome
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
Member Since:
February 9, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
844219
February 17, 2005 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Är väll nästan mer våld i nyheterna än i spelen nu förtiden...

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
Member Since:
January 14, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
844337
February 17, 2005 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det bara jag som har för mig att åldersgränsen på spelen bara är rekomendationer? alltså inget som måste följas om inte affären själv känner för det? det är iaf vad de sa på kontroll på 2'an 😛

Stupid Ass
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 994
Member Since:
November 9, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
844339
February 17, 2005 - 8:01 pm
sp_Permalink sp_Print

detta skedde i USA va?
hur har dom me åldersgränser på spel? vi i sverige har väl bara rekomendationer?

Deathtome wrote: Är väll nästan mer våld i nyheterna än i spelen nu förtiden...

håller me...
nyheterna vill ja inte titta på pga att d bara e en massa krig o våld o skit...
men doom eller gta e inge problem... inte postal heller för den delen laugh

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
844359
February 17, 2005 - 8:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Känns som denna ursäkten är samma som vi sett här i sverige på personer som inte spelat spel.
*Jag hörde röster, allt styrde sig själv" - typ

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 57
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL