Guide: Max prestanda med 9700 Pro|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Guide: Max prestanda med 9700 Pro
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 23, 2003 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

"Oavsett hur mycket pengar man lägger på att köpa det senaste eller bästa, så lär det vara föråldrat bara någon månad senare."

Känner ni igen er i tänkandet? Åtminstånde är det så vår nya rekryt Magnus Berggren har resonerat när han drog fram det tunga artilleriet och gav sig på att öka prestandan med sitt Radeon 9700 Pro. I hans guide beskrivs det allt från simpel överklockning till vattenkylning och voltmoddning. Kort sagt hur ska man gå till väga för att pressa sitt 9700 till max.

[Image Can Not Be Found]

Är du sugen på att tjäna in lite poäng i prestandakapplöpningen är det här en god start oavsett och du redan är insatt i ämnet eller inte ens vet vad överklockning innebär.

Läs artikeln här.

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
319001
April 23, 2003 - 5:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Mkt inressent artikel måste jag säga, tog upp de flesta stegen som går att genomföra för att klocka. Jag måste också berömma lödningarna, men jag förstår inte varför ni inte använde potentiometrar istället, så mycket smidigare.
Nu behöver jag bara lägga vantarna på ett 9700pro så jag kan testa det här...

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
319018
April 23, 2003 - 6:18 pm
sp_Permalink sp_Print

[NH wrote: Noddan]Mkt inressent artikel måste jag säga, tog upp de flesta stegen som går att genomföra för att klocka. Jag måste också berömma lödningarna, men jag förstår inte varför ni inte använde potentiometrar istället, så mycket smidigare.
Nu behöver jag bara lägga vantarna på ett 9700pro så jag kan testa det här...

Fick tag i motstånden genom en kompis. Som det kanske framgår i artikeln, så gjorde det inte mycket på sig på minnessidan. Kanske löder om alltihopa, och då blir det nog variabla. Såna här projekt blir ju liksom aldrig färdiga.....:)

wiero
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 830
319037
April 23, 2003 - 6:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Kanon guide, blev inspirerad att sätta tillbaka vattenkylningen igen. Tänkte prova på mitt 9500 non pro, fast med en Barton 2500 och Aopen MicroATX MK79G-1394 moderkort.

Använde du dig av XP1700@2306 och Abit NF7-s när du körde testerna?

Kanon!

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
319040
April 23, 2003 - 6:44 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Fick tag i motstånden genom en kompis. Som det kanske framgår i artikeln, så gjorde det inte mycket på sig på minnessidan. Kanske löder om alltihopa, och då blir det nog variabla. Såna här projekt blir ju liksom aldrig färdiga.....:)

Hehe, ska man våga släppa loss dig på 9800at som kommer nu i veckan?? 😀

Man skulle haft ett Tyan 9700 när man gör sånna här tester. De har temp o volt monitoring på sina kort, hoppas de kör det på sitt 9800 också om de nu nånsin släpper ett (verkar tyvärr inte som om de ska göra det dock)

denstore
Member
Medlem
319043
April 23, 2003 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

wiero wrote: Kanon guide, blev inspirerad att sätta tillbaka vattenkylningen igen. Tänkte prova på mitt 9500 non pro, fast med en Barton 2500 och Aopen MicroATX MK79G-1394 moderkort.

Kanon!

Jepp. Precis den konfigurationen som står i specen. Kan köra processorn i högre (2449Mhz) vid lägre överklock på GPU:n, men om jag kör båda på max hänger sig 3DMark var annan, var tredje gång.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
319046
April 23, 2003 - 6:47 pm
sp_Permalink sp_Print

wiero wrote: Kanon guide, blev inspirerad att sätta tillbaka vattenkylningen igen. Tänkte prova på mitt 9500 non pro, fast med en Barton 2500 och Aopen MicroATX MK79G-1394 moderkort.

Kanon!

Oj, just det vi kanske skulle skriva ut system speccen ja 🙂

denstore
Member
Medlem
319048
April 23, 2003 - 6:49 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=denstore]Fick tag i motstånden genom en kompis. Som det kanske framgår i artikeln, så gjorde det inte mycket på sig på minnessidan. Kanske löder om alltihopa, och då blir det nog variabla. Såna här projekt blir ju liksom aldrig färdiga.....:)

Hehe, ska man våga släppa loss dig på 9800at som kommer nu i veckan?? 😀

Man skulle haft ett Tyan 9700 när man gör sånna här tester. De har temp o volt monitoring på sina kort, hoppas de kör det på sitt 9800 också om de nu nånsin släpper ett (verkar tyvärr inte som om de ska göra det dock)

Jodu, släng hit det bara. Jag är redan sugen på ett nytt projekt..:)
Allvarligt talat så tycker man nästan att det är konstigt att de inte redan har implementerat det i GPU:n. Borde inte vara varken så svårt eller så kostsamt.

denstore
Member
Medlem
319060
April 23, 2003 - 6:54 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=wiero]Kanon guide, blev inspirerad att sätta tillbaka vattenkylningen igen. Tänkte prova på mitt 9500 non pro, fast med en Barton 2500 och Aopen MicroATX MK79G-1394 moderkort.

Kanon!

Oj, just det vi kanske skulle skriva ut system speccen ja 🙂

Ummh. Men överklockningen på CPU:n ger ju så lite. Ett par gånger jag har kört 3DMark har jag glömt att klocka om processorn, och ändå bara förlorat kanske 30-40 poäng. Kör 2200Mhz när jag inte benchar.

Gyre
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 107
319090
April 23, 2003 - 7:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket bra och intresant, bra skrivet var det också!

Man blir ju sugen på att göra detta nu men jag tänker då inte bli av med garantin på mitt kort. För mig får det räcka med MCW50 som passar innanför shimen och minnenflänsar med lite trevlig tejp emellan.

Anledningen att jag inte kommer bryta garantin (iaf så jag inte kan RMAa kortet) är att jag gjorde det mesta tänka bara med mitt gamla ti4200 kort, som senare dog av gainward-döden, jätte kul 🙂
Kan bli lite jobbigt att skicka ett kort med socket-a fläns, på limmade minnesflänsar, v-mod och lite annat smått och gått på till db.se och hoppas på att få ett nytt tilbaks 🙂

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
319117
April 23, 2003 - 7:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag greps av en tanke, borde det inte gå att hitta små och väldigt starka "klämmor" som man sätter fast på IC-benen istället för att löda, slipa på coldplaten till ett pelt-kort, och göra RAM-sinks av stora kopparplattor som man skruvar ihop från vardera sidan och klämma grafikkortet mellan. Med en ny termisk kudde borde det inte vara något problem alls att få garanti på kortet om det går sönder, frågan är ju vad man har för moral. Det största problemet är nog att hitta klämmor till det, det skulle ju också vara säkrare än att löda då risken för att pajja något minskar.

denstore
Member
Medlem
319132
April 23, 2003 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print

[NH wrote: Noddan]Jag greps av en tanke, borde det inte gå att hitta små och väldigt starka "klämmor" som man sätter fast på IC-benen istället för att löda, slipa på coldplaten till ett pelt-kort, och göra RAM-sinks av stora kopparplattor som man skruvar ihop från vardera sidan och klämma grafikkortet mellan. Med en ny termisk kudde borde det inte vara något problem alls att få garanti på kortet om det går sönder, frågan är ju vad man har för moral. Det största problemet är nog att hitta klämmor till det, det skulle ju också vara säkrare än att löda då risken för att pajja något minskar.

Gick i samma tankar själv ett tag, men insåg att det skulle innebära en h-e massa merarbete. Ibland får man nog bita i det sura äpplet och göra modifieringarna även om det kostar garantin. Jag har faktiskt inte sett någon liknande termisk kudde som den som satt orginal. Mer som tuggummi. 🙂
Sen kan man ju faktiskt limma tillbaka shimmen. Den deformeras inte när man tar bort den. Den är gjord i något fjädrande plåtmaterial.
Man skulle nog kunna använda gripklämmor till V-moddarna, men du måste ju ändå in under aluminiumplattan. De ser ju inte direkt vackra ut heller. Jag tänkte faktiskt korta ner "benen" på mina motstånd när jag får tid. Är lite pedant ibland...:)
Man får nog se garantin som förverkad. Men sånt är ju livet.
"Live fast, die young, be a beatiful (och ett fattigt) corpse...." 🙂

LunaSpice
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 387
319139
April 23, 2003 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Shit vad ni kan. Jag blir helt till mig i brallan. Ärligt talat...mkt imponerande. Jag är glad om jag lyckas klocka mitt hercules till 351/328 utan artifacts i 3dmark. Endast luftkylt dock men jag har öppnat sidan i mitt chieftec dragontower för att släppa in lite kallare luft. Någon som har andra förslag. Kan jag inte plocka bort fläkten på kortet, rengöra kärnan noga, på med lite lite kylpasta och sen på med fläkten igen. Det borde väl ge bättre resultat eller ?

"Skaffa chassifläktar..."

Jag vet, det kommer 🙂

denstore
Member
Medlem
319143
April 23, 2003 - 8:19 pm
sp_Permalink sp_Print

LunaSpice wrote: Shit vad ni kan. Jag blir helt till mig i brallan. Ärligt talat...mkt imponerande. Jag är glad om jag lyckas klocka mitt hercules till 351/328 utan artifacts i 3dmark. Endast luftkylt dock men jag har öppnat sidan i mitt chieftec dragontower för att släppa in lite kallare luft. Någon som har andra förslag. Kan jag inte plocka bort fläkten på kortet, rengöra kärnan noga, på med lite lite kylpasta och sen på med fläkten igen. Det borde väl ge bättre resultat eller ?

"Skaffa chassifläktar..."

Jag vet, det kommer 🙂

Det du föreslår är ju ungefär det jag gör fram tills jag monterar vattenkylningen. Plus att jag plockar bort shimmen. Enkelt och effektivt. Gör man det snyggt och försiktigt bör man kunna limma tillbaka den.

LunaSpice
Kommer du hit ofta?
Medlem
319145
April 23, 2003 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej...men jag har ingen aning om vad en shimmer är 🙂

BTW, vad heter shimmen och kylfläns på engelska?

denstore
Member
Medlem
319149
April 23, 2003 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

LunaSpice wrote: Okej...men jag har ingen aning om vad en shimmer är 🙂

Shimmen = svengelska för distans. Kolla i artikeln. En fyrkantig grej som ligger på kortet på en av bilderna. Man ser klisterrester från den runt coren.
Kylfläns heter väl heatsink.

LunaSpice
Kommer du hit ofta?
Medlem
319154
April 23, 2003 - 8:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Vågar jag ta bort fläkten från mitt kort tror du? Om jag är försöktigt och inte gör mer än det jag skrev tidigare...fixar lite kylpasta på bara, då borde det väl inte va nån fara eller? Hur länge klarar sig ett kort i...låt oss säga... 390/360 ?

denstore
Member
Medlem
319155
April 23, 2003 - 8:30 pm
sp_Permalink sp_Print

LunaSpice wrote: Vågar jag ta bort fläkten från mitt kort tror du? Om jag är försöktigt och inte gör mer än det jag skrev tidigare...fixar lite kylpasta på bara, då borde det väl inte va nån fara eller? Hur länge klarar sig ett kort i...låt oss säga... 390/360 ?

Det är väl svårt att säga. Om det får vettig kylning, så borde det överleva sig självt. Kommer att vara omodernt på riktigt innan det slits ut.

Blue_Moon_
Member
Medlem
Forum Posts: 3020
319251
April 23, 2003 - 10:01 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: ... i GPU:n....

I VPU:n menar du :p
Shysst med 6000p i -03.

denstore
Member
Medlem
319259
April 23, 2003 - 10:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Blue_Moon_ wrote: [quote=denstore]... i GPU:n....

I VPU:n menar du :p
Shysst med 6000p i -03.

?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 172
Currently Browsing this Page:
4 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL