Guide: Spänningsmod:CPU Soltek 75FRN|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Guide: Spänningsmod:CPU Soltek 75FRN
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 1, 2004 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Idag publicerar vi på NordicHardware våran första spänningsmodifikationsguide. Vi ska kika närmare på hur man kan ge sin processor lite mer spänning om man äger ett nForce2-baserat Soltekmoderkort och känner sig säker med en lödkolv. Om det finns intresse kommer vi förhoppningsvis att kunna publicera flera spänningsmodifikationer i framtiden, har ni några speciella produkter ni vill se under lödkolven är ni välkomna att skriva en liten rad i forumet! 

"Processorns spänningsmatning sköts av en spänningsregulator med beteckningen HIP6302. Specifikationerna visar att den endast är specificerad för att ge ut upp till 1.85V, vilket också är maxspänningen som BIOS-inställningarna tillåter. 1.85V är inte alltid tillräckligt, och givetvis finns det en bot. Det man gör är att lura spänningsregulatorn att den ger ut för låg spänning, och därmed ge en högre utspänning..."


[Image Can Not Be Found]

Läs hela recensionen här


Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
Member Since:
August 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
558048
March 1, 2004 - 9:52 pm
sp_Permalink sp_Print

nåt som skulle sitta fint skulle vara en lödningsguide... har försökt mig på lödning, men det måste vara nåt jag missat eftersom jag aldrig lyckas... tror många inte ger sig på såna här grejer eftersom de inte riktigt kan "lödningsteknikerna", som jag tex...

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
Member Since:
January 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
558079
March 1, 2004 - 10:26 pm
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: nåt som skulle sitta fint skulle vara en lödningsguide... har försökt mig på lödning, men det måste vara nåt jag missat eftersom jag aldrig lyckas... tror många inte ger sig på såna här grejer eftersom de inte riktigt kan "lödningsteknikerna", som jag tex...

Löda är någonting man lär sig när man gör det , inte när man läser om det.
Visst går att ge lite tips osv, men du lär dig inte att löda genom att läsa en text.

Fantomen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 258
Member Since:
February 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
558391
March 2, 2004 - 11:26 am
sp_Permalink sp_Print

Abit NF7-S 2.0 skulle vara intressant för min del, letat men inte hittat något bra ställe angående detta ämne

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
558467
March 2, 2004 - 1:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Fint iniativ Knoddan

Nu vill vi se guider till vmem, vdd, vcore, agpv, mosfetkylning osv på de mest populära moderkorten! 😀 😛 😉

Bra idé som sagt ;o

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
558771
March 2, 2004 - 6:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Intressant läsning faktiskt. Skulle själv vilja våga mig på en voltmodd på mitt moderkort så prollen kommer högre än "ynka" 3.5GHz.
Noddan, vart hittade du info om hur du skulle löda? Har frågat dig vid ett tidigare tillfälle å du skröt om att du var duktig å i princip visste hur du skulle göra, men då sade också ngt mekk på Internet.. adress?

Avatar
Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
Member Since:
February 21, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
558856
March 2, 2004 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Stabilt Noddan! Brukar det vara nåt annat än stabilt när du skriver förresten? 🙄 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 53
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL