H.264 Blu-ray uppspelning på PC|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
H.264 Blu-ray uppspelning på PC
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 13, 2006 - 8:35 am
sp_Permalink sp_Print

De nya högupplösta optiska formaten använder sig av mer avancerade bildkomprimeringstekniker än tidigare. MPEG4 och H.264 är två av de tekniker som HD DVD och Blu-ray förlitar sig på. Dessa tekniker kan komprimera videokällor betydligt effektivare än exempelvis MPEG2 men samtidigt kräver de också betydligt kraftfullare maskiner för att spelas upp. På Anandtech har man nu fortsatt att kika närmare på uppspelning av dessa HD-format på PC-plattformen och turen har nu kommit till Blu-ray och H.264 codecen. Man har testat flertalet olika grafikkretsar och processorer för att se vilken hårdvara som krävs för uppspelning av detta nya format och det är ingen tvekan om att de nya HD-formaten kräver sin dator.

En kraftfull dubbelkärnig processor är mer eller mindre ett måste och vill man få lite hjälp på traven kan man slänga in ett kraftfullt grafikkort i mixen. NVIDIA verkar vara effektivast i dagsläget på H.264 uppspelning och i synnerhet med deras G80-arkitektur. Klart intressant läsning för dem som funderar på att uppgradera HTPC:n med Blu-ray eller HD DVD-spelare i framtiden. Läs hela artikeln på Anandtech.com.

As for recommendations, based on our testing, we would not suggest anything less than an Intel Core 2 Duo E6600 for use in a system designed to play HD content. The E6400 may work well enough, but not even the 8800 GTX can guarantee zero dropped frames on the E6300

daviid
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 8
1101395
December 13, 2006 - 12:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag förstår inte riktigt varför det ska vara så svårt att spela upp dessa nya format.

Microsoft har länge haft en egen standard för HD video som heter WMVHD och med 1080 upplösning så krävs ungefär en Pentium4 3Ghz. En film är då komprimerad för att rymmas på en vanlig DVD.

Jämför man det med Blueray/HD-DVD som har mycket mer lagringskapacitet så borde det inte vara lika svårt att spela upp dessa kan man ju tycka.

/David

Snapphanen
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 75
1101429
December 13, 2006 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag förstår inte riktigt varför det ska vara så svårt att spela upp dessa nya format.

Microsoft har länge haft en egen standard för HD video som heter WMVHD och med 1080 upplösning så krävs ungefär en Pentium4 3Ghz. En film är då komprimerad för att rymmas på en vanlig DVD.

Jämför man det med Blueray/HD-DVD som har mycket mer lagringskapacitet så borde det inte vara lika svårt att spela upp dessa kan man ju tycka.

Hmmm det är 720p du tänker på. MS video standard, WMV HD typ, får inte plats med 1080p på en DVD dock med 720p är detta möjligt. Tittar man på de HD filmer som MS hyr ut via Xbox 360 Live så är dessa i deras egna format samt i 720p o ligger på runt 4,5 gb.

Du glömmer dessutom att ljudet tar extremt stor plats och även detta ska kodas av. Dessutom är nog h.264 ett fomat som tar mer kraft. Lägg där till att HD DVD o BluRay filmerna har extremt högre bitrate samt lite säkerhetsfunktioner som ska kodas av.

Sen får man tänka på at utvecklingen har precis börjat. Det kommer komma nu software decoders som hela tiden gör det mindre krävande att koda av HD filmer.

acke999
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 42
1101431
December 13, 2006 - 4:25 pm
sp_Permalink sp_Print

daviid wrote: Jag förstår inte riktigt varför det ska vara så svårt att spela upp dessa nya format.

/David

Många WMVHD har kass kvalitet... inte alls i närheten av den bitrate "riktig" HD har..

Snapphanen
Siktar mot toppen
Medlem
1101472
December 13, 2006 - 7:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Många WMVHD har kass kvalitet... inte alls i närheten av den bitrate "riktig" HD har..

Det beror på hur du vill säga vad kass kalitet är. Folk har gjot heads-up mellan de filmerdu kan hyra i 720p WMVHD mot HD DVD filmer. Skillnaden är svår att finna eller att säga vara stor. Mer det här med svärta m.m som skiljer, samt avsaknadet ac Dobkly TrueHD eller vad HD DVD ljudet nu heter.

Dock är ju största skillnaden att filmerna på Xbox Live är endast i 720p medan filmerna för BluRay o HD DVD är i 1080p. Frågan är dock hur stor bildyta man måste ha innan skillnaden märks. 1080p apparater lär iaf inte göras under 37".

PuIvret
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 35
1101493
December 13, 2006 - 9:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag läste någonstans att mpeg2 visar mycket bättre bildkvalitet än mpeg4 fast tar betydligt större plats. Mpeg4 lanserades som en codec för att visa hyffsat bra filmer på litet utrymme t ex i mobiltelefoner eller videor på internet för att laddas upp frånklienter med låg bandbredd.

dvs.
...................mycket plats..................lite plats
mpeg 2......bättre än mpeg 4........sämre än mpeg 4
mpeg 4......sämre än mpeg 2........bättre än mpeg 2

Det jag vill komma till.. varför används inte mpeg2 istället för mpeg 4? Dessa skivar har säkerligen betydligt mer lagringsutrymme än vad som är normalt för en vanlig spelfilm, vilket både skulle sänka beräkningskraften och ge bättre bild......

Snapphanen
Siktar mot toppen
Medlem
1101510
December 13, 2006 - 10:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag läste någonstans att mpeg2 visar mycket bättre bildkvalitet än mpeg4 fast tar betydligt större plats. Mpeg4 lanserades som en codec för att visa hyffsat bra filmer på litet utrymme t ex i mobiltelefoner eller videor på internet för att laddas upp frånklienter med låg bandbredd.

dvs.
...................mycket plats..................lite plats
mpeg 2......bättre än mpeg 4........sämre än mpeg 4
mpeg 4......sämre än mpeg 2........bättre än mpeg 2

Det jag vill komma till.. varför används inte mpeg2 istället för mpeg 4? Dessa skivar har säkerligen betydligt mer lagringsutrymme än vad som är normalt för en vanlig spelfilm, vilket både skulle sänka beräkningskraften och ge bättre bild......

Nu är det så att Mpeg 4 (dock Mpeg4 AVC eller h.264 som det är känt som) används inte alls av BluRay eller HD DVD filmerna. Vanligast jst nu är VC1 och enligt tester av BluRays första filmer vs HD DVDs första filmer var HD DVD klar vinnare genom av anledningen att de använde VC1 medan BluRays första filmer använde Mpeg 2.

Jag kan int storyn bakom Mpeg 4 men det är väl ett format som det finns rätt många versioner av. Mpeg 2 har grymt många år på nacken så att det finns moderna och bättre codecs så som VC 1 är ju at förvänta. Att det dessutom tar mindre plats betyder inte att det måste vara sämre kvalité.

Lite läsning:
http://en.wikipedia.org/wiki/VC1
http://en.wikipedia.org/wiki/MPEG-4
http://en.wikipedia.org/wiki/H.....MPEG-4_AVC

Själv använder jag CoreAVC som decoder av h.264, ska vara det som kräver minst av systemet.

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
1101848
December 15, 2006 - 3:06 pm
sp_Permalink sp_Print
Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 64
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL