H.264 kräver enorm processorkraft för att spelas upp|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
H.264 kräver enorm processorkraft för att spelas upp
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 4, 2005 - 7:01 am
sp_Permalink sp_Print

Apple Quicktime H.264 är ett av flera hög upplösta videoformat som kommer bli allt mer vanligare i takt med att utbudet av HD-material utökas. Vi har rapporterat en hel del om ATI och NVIDIA som skryter om hur man kan hårdvaruaccelerera H.264 material med sina grafikkretsar. Vissa har kanske undrat varför det skulle vara något att skryta med och vad det skulle vara bra till. På The Inquirer har man testat att spela upp H.264 material på olika datorer utan hjälp av grafikaccelerering som ju inte finns tillgängligt ännu. Resultaten säger en hel del, H.264 är nämligen extremt krävande och samtidigt ser vi att uppspelning av HD-material passar dual-core processorer som handsken.

:: Läs hela artikeln på The Inquirer och se hur krävande H.264 uppspelning verkligen är

twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1176
930961
August 4, 2005 - 10:41 am
sp_Permalink sp_Print

Beror ju helt på vilken kompressionsnivå och upplösning. Min dator klarar det finfint så länge det inte är HDTV.

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
930965
August 4, 2005 - 10:45 am
sp_Permalink sp_Print

Jo men det jag menar är självklart i HD-upplösning. Vilket det står nämnt flera gånger i nyheten.

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
930985
August 4, 2005 - 12:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: Jo men det jag menar är självklart i HD-upplösning. Vilket det står nämnt flera gånger i nyheten.

Isåfall tycker jag rubriken är lite missvisande. En av de bästa fördelarna med codecen är ju att den är så otroligt skalbar, allt från mobiltelefonvideo till HD-format. Och jag tror inte man behöver ha en mobiltelefon med dualcore-processorer för att lira video på nallen.

Edit: Även WMV-HD drar massor med CPU, på min dator i alla fall, utan hårdvaruacceleration via grafikkortet.

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
931537
August 5, 2005 - 12:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Oh reeeeeaaallly? Men varför gör det de egnetligen?

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
931581
August 5, 2005 - 2:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Om dom använde apples quicktime media spelare så ger jag inte mycket för det testet som dom gjorde.

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
931999
August 6, 2005 - 8:35 am
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: [quote=Anton K]Jo men det jag menar är självklart i HD-upplösning. Vilket det står nämnt flera gånger i nyheten.

Isåfall tycker jag rubriken är lite missvisande. En av de bästa fördelarna med codecen är ju att den är så otroligt skalbar, allt från mobiltelefonvideo till HD-format. Och jag tror inte man behöver ha en mobiltelefon med dualcore-processorer för att lira video på nallen.

Edit: Även WMV-HD drar massor med CPU, på min dator i alla fall, utan hårdvaruacceleration via grafikkortet.

Jo det kunde förklaras bättre i rubirken kanske, men vi har inte hur mycket plats som helst där.

Just det du säger om WMV-HD är ju poängen, det drar också en massa kraft. Men inte i närheten av hur mycket H.264 i HD-upplösning drar. Det är just det man ser i Inqs tester.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 60
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL