Hackad firmware tillgänglig för Xbox 360|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hackad firmware tillgänglig för Xbox 360
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 16, 2006 - 9:05 am
sp_Permalink sp_Print

Det var nu någon månad sedan vi först hörde talas om det firmware hack som utförts på Microsofts "hackningssäkra" spelkonsol Xbox 360. Då var det en lösning som varken släpptes offentligt eller gick att använda i kommersiella syften på bred front. Nu verkar det dock som att man kommit ett steg närmare att överlista Microsoft och deras nya spelkonsol. Hackern Commodore4Eva har nämligen släppt en modifierad firmware för Xbox 360-konsolen som i teorin kan användas av alla användare, så länge man har en konsol utrustad med Toshiba-Samsungs H934 DVD-enhet. Den modifierade firmwaren ska göra det möjligt att spela backup kopior av Xbox 360-spel och gör det även möjligt att använda DVD-enheten i Windows utan några hårdvarumodifikationer.

Commodore4Eva har skrivit ett detaljerat dokument som visar hur den nya firmwaren fungerar och vilka effekter den har på din spelkonsol. Det har även postats en genomgående beskrivning för hur man flashar DVD-enheten i konsolen. Denna hackade firmware kräver att man kopierar sina originalspel på DVD+R DL media och det på ett speciellt sätt för att den modifierade firmwaren ska läsa av skivorna rätt.

Firmwaren har nu släppts på Internet och även om de nerladdningslänkar som tidigare funnits har försvunnit ska den hackade firmwaren nu cirkulera på diverse BitTorrent-nätverk.

Förutom att det är en trots allt ganska omständig process att byta firmware och göra backup på spel är det troligt att Microsoft kommer kunna identifiera konsoler som använder sig av denna hackade firmware genom Xbox Live!. Då kan man med stor sannolikhet vänta sig minst livstids avstängning från Live!. Hur som helst verkar det som att målet att knäcka skydden i Xbox 360 mer eller mindre är uppnått, den hackergrupp som ligger bakom påpekar nu att PlayStation 3 är nästa mål och det ska tydligen bli betydligt lättare.

:: Läs mer om den hackade firmwaren

gargamelo
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 174
1041638
May 16, 2006 - 10:05 am
sp_Permalink sp_Print

jaha, var inte längesedan jag blev varnad för att jag råkade nämna piratpartiet i en nyhet som berörde patenträtt.
Så postar ni en how-to på cracka sin xbox360 som huvudnyhet.
Jaja var ju inte direkt oväntat att de skulle lyckas förr eller senare. Dock är jag mer tveksam till att de skulle lyckas cracka PS3 fortare med tanke på att blue-ray inte är lika välkänt. Men vi får väl hoppas 😉

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
1041642
May 16, 2006 - 10:27 am
sp_Permalink sp_Print

Gargamelo: Det var såklart inte tänkt som en "how-to" utan mer för att visa hur svårt/lätt det var att gå förbi Microsofts säkerhetssystem. Har editerat nyheten lite så den inte ser lika vägledande ut.

jaqob
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 127
1041644
May 16, 2006 - 10:37 am
sp_Permalink sp_Print

"Hur som helst verkar det som att målet att knäcka skydden i Xbox 360 mer eller mindre är uppnått"

Man har inte ens börjat... När vi ser homebrew, då kanske man kan börja snacka om att den är knäckt.
Detta är inget som folk på scenen bryr sig särskilt mycket om skulle jag tro. Kan ju bara användas till en sak, piratkopior.

Anton Karmehed
Admin
1041650
May 16, 2006 - 11:00 am
sp_Permalink sp_Print

Nä men vi syftar inte på att man nu skapat en marknad för 360-chip eller liknande. Utan just att man tagit sig förbi säkerhetsspärrarna som Microsoft lagt in för att man inte ska kunna boota kopierade spel t.ex.

Att scenen "knäckt" systemet är väl mer eller mindre vedertaget och fastslagit när man säger att nästa mål nu är PS3. Det är den vinkeln vi har på vår rapportering, att man överlistat MS, inte att det nu snart ska gå att köra piratkopierade spel i allas konsoler.

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
1041656
May 16, 2006 - 11:15 am
sp_Permalink sp_Print

Att det blir lättare med PS3 tvivlar jag inte alls på, då den ska vara baserad på en linuxmodifikation och därmed är rätt öppen + att det förmodligen finns åtskilliga fler linuxkodare än hackare.

jaqob
Medlem
1041658
May 16, 2006 - 11:27 am
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: Nä men vi syftar inte på att man nu skapat en marknad för 360-chip eller liknande. Utan just att man tagit sig förbi säkerhetsspärrarna som Microsoft lagt in för att man inte ska kunna boota kopierade spel t.ex.

Att scenen "knäckt" systemet är väl mer eller mindre vedertaget och fastslagit när man säger att nästa mål nu är PS3. Det är den vinkeln vi har på vår rapportering, att man överlistat MS, inte att det nu snart ska gå att köra piratkopierade spel i allas konsoler.

Det är inte vedertaget att systemet är knäckt, och "scenen" kommer inte flytta vidare till PS3...
Man har knäckt dvdspelaren, men man är inte många steg närmare att knäcka själva systemet.
Så länge man inte kan köra egen kod på den så är den inte "knäckt"

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1041659
May 16, 2006 - 11:30 am
sp_Permalink sp_Print

Tyvärr blir det ganska lätt för ms att skydda nya revisioner från detta hack då man tex bara behöver ändra pinout på kontakterna till läsaren så man inte kan plugga in den i datorn.

Men som Anton säger så handlar det bara om att visa ms att det går att hacka. Samma princip som Bill gates utalande om att ingen dator kommer behöva mera än 16KB minne :p

Anton Karmehed
Admin
1041664
May 16, 2006 - 11:52 am
sp_Permalink sp_Print

Jaqob: Det är mycket möjligt, drog den slutsatsen av följande mening;

Next on the list will be the PS3 and this one will be done much quicker (once it comes out!)

Men jag är inte så insatt i "scenen" så det är bra att du kan hjälpa till och få ordning på knutarna.

jaqob
Medlem
1041669
May 16, 2006 - 12:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: Jaqob: Det är mycket möjligt, drog den slutsatsen av följande mening;

Next on the list will be the PS3 and this one will be done much quicker (once it comes out!)

Men jag är inte så insatt i "scenen" så det är bra att du kan hjälpa till och få ordning på knutarna.

Ska jag vara ärlig är jag inte heller särskilt insatt egentligen, mer än att jag hänger på en del forum och listor.

Men i det citatet du använder ingår en del till

Now you guys will have to get homebrew running.

Tror han syftar på sig själv, och på de som håller på med firmware, när han snackar om att gå vidare.
Tror det nämndes i nyheten, men sådana här hack är det lite delad uppfattning om... Finns inget legitimt användingsområde.
Visst är den en liten knäpp på nästan för ms, självklart borde delar av firmwaren varit krypterad på något sätt.

Men faktum kvarstår, att säkerheten i själva systemet är man inte många millimeter närmare att knäcka nu, än när det den släpptes (Vad jag vet, vilket egentligen inte är mycket)

Anton Karmehed
Admin
1041678
May 16, 2006 - 12:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej, nä men jag omformulerar lite i nyheten, det låter vettigt det du säger.

Sen ska det ju tilläggas att, precis som väntat, är egentligen Xbox Live! MS kanske bästa säkerhetssystem. Det gör det inte bara möjligt att övervaka konsolerna som är uppkopplade i realtid utan har nu utvecklats så väl att man inte heller bara skiter i att använda Live! för att kunna köra piratspel, något annars många Xbox1 användare gjorde.
Helt rätt väg att gå av MS enligt mig, man ger fler möjligheter till dem som är ärliga helt enkelt. Man vet att piratkopiering alltid kommer finnas och bästa sättet är ju att visa vilka fördelar man får om man inte sysslar med detta.
Att man säger "Fy! Ni får inte spela brända spel!" vet vi ju alla vad det har för inverkan.

jaqob
Medlem
1041700
May 16, 2006 - 2:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Då var jag nöjd 🙂

Och håller till fullo med om vad du säger.
Man kan ju alltid hoppas att sonys snack om linux på ps3 bli verklighet, utan allt för mycket begränsingar.

Tror det är smart isåfall.
Vem vet, första xboxen hade kanske knappt varit knäckt än, om man bara hade haft lite mer frihet från början.
Var ju trots allt en Doktor (PhD) på
MIT som knäckte den först (Lite info), och sådana personer har jag svårt se göra något sådant om huvudsyftet skulle vara att kunna spela brända spel.

Första gruppen som knäckte dvd:n till 360:n släppte ju inte sitt hack, just på grund av att det inte fanns nått vettigt användningsområde. (Och av rädsla för advokater...)

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1041724
May 16, 2006 - 3:14 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: Samma princip som Bill gates utalande om att ingen dator kommer behöva mera än 16KB minne :p

640Kb 😉

Jag håller faktiskt med om att det här är en mini-howto på hur man kör piratspel på sin xbox.
"Du kan göra det här genom att skaffa detta som finns där o där"
Men det e bara bra 🙂

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1041728
May 16, 2006 - 3:19 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote:
Men som Anton säger så handlar det bara om att visa ms att det går att hacka. Samma princip som Bill gates utalande om att ingen dator kommer behöva mera än 16KB minne :p

Say what? 640k var det väl ändå? Och det är väl till och med tveksamt att han skall ha sagt det.

coolh_
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 16
1041892
May 17, 2006 - 4:15 am
sp_Permalink sp_Print

Det är din rättighet som konsumment att kunna ta bakupkopior, våra digitalarättigheter eroderas av företags konstanta användande av DRM. Vi borde ha ett tillägg för 'fair-use' i konsumentlagstiftningen, så vi slipper dess duopol-lägen och ockerpriser. 990kr för en HD lixom, bra. En affärsmodell med initial förlust på konsol och istället dyra spel, tillbehör och dyr licensiering för spelföretag är ett seriöst användande av monopol. Tänk Firmware 1,5 homebrew på PSPn, shit tänk om alla konsoler var så, massor med egenkodadespel, emulatorer, mediaspelare; valfrihet.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 322
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL