April 17, 2005
För dem som inte känner till Half-Life 2: Lost Coast kan vi börja med att förklara att det handlar om en ny bana till det omåttligt populära Half-Life 2 från Valve. Detta är dock inte vilken bana som helst utan det kommer vara en bana som används av Valve för att visa upp de nya grafiska tekniker man integrerat i grafikmotorn Source. Det är helt enkelt ett spelbart grafikdemo som visar upp den detaljrikedom som är möjlig med den nya versionen av Source-motorn. Tekniken före alla andra i dagsläget är HDR (Digh Dynamic Range) som vi sett introduceras i ett par speltitlar redan, där FarCry är det kanske mest kända exemplet.
HDR har varit plågat av diverse biverkningar som stor prestandaförlust och att man inte kunde använda kantutjämning samtidigt som HDR var aktiverat. Valve har nu jobbat ett par år med att inför HDR i Source-motorn och man beslutade sig tidigt för att inte kompromissa med denna lovande teknik. Resultatet ska tydligen vara därefter, med mer utvecklade effekter, låg prestandaförlust och stöd för kantutjämning.
"By the fourth interation, the lads had cracked it: MSAA worked; it worked on all DX9 hardware, with reasonable performance on even a Radeon 9600; indeed the performance was the best of the four methods, with only a small performance hit over Half-Life 2's LDR solution."
Allt detta med mera kommer finnas i Half-Life 2: Lost Coast och kommande spel baserade på Source-motorn, däribland Day of Defeat: Source som släpps i slutet av månaden. På Bit-Tech har man skrivit en intressant artikel som går igenom Valves arbete med HDR och hur det används i Lost Coast.
November 4, 2001
Såg den där igår... Vi hade en lite disskusion ang HDR.
personligen tycker jag att HDR (i nästan alla fall) gör så att bilder ser mindre realistisk ut. Inte fan ser det ut som en jävla atombomb exploderar precis utanför rutorna när solen lyser in hemma hos mig.
HDR är HELET värdelös om den inte kan bidra till andra effekter hos spelaren. Dom borde lära sig lite från grabbarna som gjort delta-force. Extremes ljussättning är helt brutal och ljuser känns mera levande.
Ex: kollar man in i ett starkt ljus ser man mörkare en stund efterår. I HL2 och far Cry kan man ju stirra in i solen i 20min för att sedan vända sig och se helt perfekt i en kolsvart skogsdunge.
June 30, 2003
SuperNova wrote: Såg den där igår... Vi hade en lite disskusion ang HDR.
personligen tycker jag att HDR (i nästan alla fall) gör så att bilder ser mindre realistisk ut. Inte fan ser det ut som en j**la atombomb exploderar precis utanför rutorna när solen lyser in hemma hos mig.HDR är HELET värdelös om den inte kan bidra till andra effekter hos spelaren. Dom borde lära sig lite från grabbarna som gjort delta-force. Extremes ljussättning är helt brutal och ljuser känns mera levande.
Ex: kollar man in i ett starkt ljus ser man mörkare en stund efterår. I HL2 och far Cry kan man ju stirra in i solen i 20min för att sedan vända sig och se helt perfekt i en kolsvart skogsdunge.
Håller med till 110%
Det ser inte bra ut. Ljuskällorna blir helt vita och förlorar toning i olika nyanser. Håller också med om att ljussättningen i DF:Extrme är helt underbar.
August 1, 2001
SuperNova wrote:
Ex: kollar man in i ett starkt ljus ser man mörkare en stund efterår. I HL2 och far Cry kan man ju stirra in i solen i 20min för att sedan vända sig och se helt perfekt i en kolsvart skogsdunge.
Vilken tur då att motorn inte försöker simulera det männskliga ögat då 😉
January 20, 2003
Ondjultomte wrote: [quote=SuperNova]
Ex: kollar man in i ett starkt ljus ser man mörkare en stund efterår. I HL2 och far Cry kan man ju stirra in i solen i 20min för att sedan vända sig och se helt perfekt i en kolsvart skogsdunge.
Vilken tur då att motorn inte försöker simulera det männskliga ögat då 😉
Syftet är väl ändå att återge natur och ljuseffekter såsom de är i verkligheten? Dessutom tittar man ju genom Gordon's ögon, och han borde ju uppleva samma pupillförstoring/förminskning som vi gör iom att han också är människa?
August 1, 2001
pompougnac wrote: [quote=Ondjultomte][quote=SuperNova]
Ex: kollar man in i ett starkt ljus ser man mörkare en stund efterår. I HL2 och far Cry kan man ju stirra in i solen i 20min för att sedan vända sig och se helt perfekt i en kolsvart skogsdunge.
Vilken tur då att motorn inte försöker simulera det männskliga ögat då 😉
Syftet är väl ändå att återge natur och ljuseffekter såsom de är i verkligheten? Dessutom tittar man ju genom Gordon's ögon, och han borde ju uppleva samma pupillförstoring/förminskning som vi gör iom att han också är människa?
hm nej du har fel, de försöker göra spelet så "snyggt" som möjligt för att kunna sälja mera ...
1 Guest(s)