Half-Life 2: Lost Coast - HDR i Source-motorn|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Half-Life 2: Lost Coast - HDR i Source-motorn
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 15, 2005 - 12:00 pm
sp_Permalink sp_Print

För dem som inte känner till Half-Life 2: Lost Coast kan vi börja med att förklara att det handlar om en ny bana till det omåttligt populära Half-Life 2 från Valve. Detta är dock inte vilken bana som helst utan det kommer vara en bana som används av Valve för att visa upp de nya grafiska tekniker man integrerat i grafikmotorn Source. Det är helt enkelt ett spelbart grafikdemo som visar upp den detaljrikedom som är möjlig med den nya versionen av Source-motorn. Tekniken före alla andra i dagsläget är HDR (Digh Dynamic Range) som vi sett introduceras i ett par speltitlar redan, där FarCry är det kanske mest kända exemplet.

HDR har varit plågat av diverse biverkningar som stor prestandaförlust och att man inte kunde använda kantutjämning samtidigt som HDR var aktiverat. Valve har nu jobbat ett par år med att inför HDR i Source-motorn och man beslutade sig tidigt för att inte kompromissa med denna lovande teknik. Resultatet ska tydligen vara därefter, med mer utvecklade effekter, låg prestandaförlust och stöd för kantutjämning.

"By the fourth interation, the lads had cracked it: MSAA worked; it worked on all DX9 hardware, with reasonable performance on even a Radeon 9600; indeed the performance was the best of the four methods, with only a small performance hit over Half-Life 2's LDR solution."


[Image Can Not Be Found]

Allt detta med mera kommer finnas i Half-Life 2: Lost Coast och kommande spel baserade på Source-motorn, däribland Day of Defeat: Source som släpps i slutet av månaden. På Bit-Tech har man skrivit en intressant artikel som går igenom Valves arbete med HDR och hur det används i Lost Coast.

:: Läs hela artikeln på Bit-Tech

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
950689
September 15, 2005 - 12:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Såg den där igår... Vi hade en lite disskusion ang HDR.
personligen tycker jag att HDR (i nästan alla fall) gör så att bilder ser mindre realistisk ut. Inte fan ser det ut som en jävla atombomb exploderar precis utanför rutorna när solen lyser in hemma hos mig.

HDR är HELET värdelös om den inte kan bidra till andra effekter hos spelaren. Dom borde lära sig lite från grabbarna som gjort delta-force. Extremes ljussättning är helt brutal och ljuser känns mera levande.

Ex: kollar man in i ett starkt ljus ser man mörkare en stund efterår. I HL2 och far Cry kan man ju stirra in i solen i 20min för att sedan vända sig och se helt perfekt i en kolsvart skogsdunge.

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
950701
September 15, 2005 - 12:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm. kostar denna något eller? Asså banan menar ja då. För jag har lite problem med att fixa den från steam... I vilket fall, en till fråga om HalfLife2. Det där Aftermath, någon som vet vad det kommer att kosta eller när det släpps?

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
Member Since:
February 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
950737
September 15, 2005 - 2:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Trevligt att de lyckats få till HDR som både kan använda AA men samtidigt inte käkar upp hela grafikkortet!

Nice att det är gratis också!

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
950739
September 15, 2005 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

mitrix wrote: Trevligt att de lyckats få till HDR som både kan använda AA men samtidigt inte käkar upp hela grafikkortet!

Nice att det är gratis också!

Tack för att du svara på min fråga :p 😀

don
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
Member Since:
June 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
950751
September 15, 2005 - 3:17 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: Såg den där igår... Vi hade en lite disskusion ang HDR.
personligen tycker jag att HDR (i nästan alla fall) gör så att bilder ser mindre realistisk ut. Inte fan ser det ut som en j**la atombomb exploderar precis utanför rutorna när solen lyser in hemma hos mig.

HDR är HELET värdelös om den inte kan bidra till andra effekter hos spelaren. Dom borde lära sig lite från grabbarna som gjort delta-force. Extremes ljussättning är helt brutal och ljuser känns mera levande.

Ex: kollar man in i ett starkt ljus ser man mörkare en stund efterår. I HL2 och far Cry kan man ju stirra in i solen i 20min för att sedan vända sig och se helt perfekt i en kolsvart skogsdunge.

Håller med till 110%
Det ser inte bra ut. Ljuskällorna blir helt vita och förlorar toning i olika nyanser. Håller också med om att ljussättningen i DF:Extrme är helt underbar.

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
Member Since:
August 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
950762
September 15, 2005 - 3:50 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote:

Ex: kollar man in i ett starkt ljus ser man mörkare en stund efterår. I HL2 och far Cry kan man ju stirra in i solen i 20min för att sedan vända sig och se helt perfekt i en kolsvart skogsdunge.

Vilken tur då att motorn inte försöker simulera det männskliga ögat då 😉

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
Member Since:
January 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
950774
September 15, 2005 - 4:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Ondjultomte wrote: [quote=SuperNova]

Ex: kollar man in i ett starkt ljus ser man mörkare en stund efterår. I HL2 och far Cry kan man ju stirra in i solen i 20min för att sedan vända sig och se helt perfekt i en kolsvart skogsdunge.

Vilken tur då att motorn inte försöker simulera det männskliga ögat då 😉

Syftet är väl ändå att återge natur och ljuseffekter såsom de är i verkligheten? Dessutom tittar man ju genom Gordon's ögon, och han borde ju uppleva samma pupillförstoring/förminskning som vi gör iom att han också är människa?

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
Member Since:
August 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
950834
September 15, 2005 - 7:17 pm
sp_Permalink sp_Print

pompougnac wrote: [quote=Ondjultomte][quote=SuperNova]

Ex: kollar man in i ett starkt ljus ser man mörkare en stund efterår. I HL2 och far Cry kan man ju stirra in i solen i 20min för att sedan vända sig och se helt perfekt i en kolsvart skogsdunge.

Vilken tur då att motorn inte försöker simulera det männskliga ögat då 😉

Syftet är väl ändå att återge natur och ljuseffekter såsom de är i verkligheten? Dessutom tittar man ju genom Gordon's ögon, och han borde ju uppleva samma pupillförstoring/förminskning som vi gör iom att han också är människa?

hm nej du har fel, de försöker göra spelet så "snyggt" som möjligt för att kunna sälja mera ...

Minky
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 61
Member Since:
August 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
950977
September 16, 2005 - 6:04 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker på något sätt att HDR lyckas väldigt bra med att simulera en kameralins brister...:P

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 71
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL