April 17, 2005
Nintendo Wii har blivit oerhört omskriven till stor del på grund av sin unika och innovativa handkontroll som arbetar med rörelsesensorer för att ge en helt ny inlevelse i konsolspelandet. Sony insåg, förmodligen väldigt sent, att Nintendo faktiskt var något riktigt stort på spåren och beslutade sig därför för att själva integrera stöd för rörelsebaserad navigering i sin PlayStation 3-konsol. Även PS3 har blivit omskriven för sin handkontroll, men då har det inte varit i lika positiva ordalag. När man nu bytt ut sin "bumerang" mot en design mycket lik den gamla hederliga PS2-handkontrollen har man gjort det lite lättare för sig. Men om man överraskade många med att integrera rörelsesensorer i sin handkontroll var det lika många som blev förvånade över att handkontrollern saknade "skakfunktion".
Utan tvivel är det mycket av en spelkonsols framtid som hänger på dess handkontroll och på Engadget har man därför skrivit en jämförelse på just Nintendo Wii och PlayStation 3s handkontroller efter att man haft möjligheten att testa dem båda på E3. Slutsatsen är inte direkt överraskande men även om Sony har tid på sig att förfina användandet av rörelsesensorer i sin handkontroll ska nu även speltillverkarna hinna hoppa på tåget.
April 20, 2004
Sony har haft Patent på att utveckla rörelse-sense på sina kontroller sedan 1999. Så man kan inte direkt säga att de stal, visst har de gjort det förr, men denna gång är den en annan grej.
Patent number: JP11099284
Publication date: 1999-04-13
Inventor: KOBAYASHI HIROAKI; YORIZUMI MINEO
Applicant: SONY CORP
Classification:
- international: G06F3/033; G06F3/033; (IPC1-7): A63F9/22; G06F3/033
- european:
Application number: JP19970265541 19970930
Priority number(s): JP19970265541 19970930
Abstract of JP11099284
PROBLEM TO BE SOLVED: To instruct an operation by the movement of a small controller that is close to the movement of a character by making the controller movable, detecting its movement and outputting a signal, and switch-recognizing the direction of the movement on the basis of the outputted signal. SOLUTION: The controller detects an angular speed by a detection section provided in a connecting section that connects the right and left operating sections of a controller unit 82. For example, rotation in the direction of rolling in relation to the right and left operating buttons 55, 56 of the left operating section is detected as an angular speed in the direction of rotation in the XY plane by the detection section 70 with the Z axis as the central axis. The detection section 70 is comprised of a movement detection section 71 made up of an angular speed sensor 72 and an amplifier 73, and a direction detection section 74 made up of movement direction recognition switches 79, 80. Therefore, movement can be instructed by the movement of the controller without operating the operating buttons 55, 56, etc.
Källa
Ingen har sagt att de stulit något, men de har knappast planerat att använda rörelsesensor i någon större omfattning från början. Det är ju bara att titta på hur många titlar på E3 som hade stöd för tekniken, 1 var det vad jag förstod. 🙂
Tekniknörd som gillar att träna.
April 27, 2005
tjah t.om hideo kojima som gör MGS4 fick reda på det för typ en vecka sedan.
Nu efter så många år man har skrattat åt de som lutar kroppen åt den riktning man vill styra utan att tänka på att det inte hjälper kanske få mer flyt.
Å andra sidan lär det bli störigt då någon går förbi mitt framför kontrollen eller om någon knuffar till en.
Spelen blir lite mer fysiska. Vilket bara är kul.
Skakfunktionen är för det mesta bara löjligt och störigt enligt mitt tycke. Inget jag kommer att sakna.
En plastbit som snurrar i kontrollen liksom wow.
bort. stör spelet bara.
1 Guest(s)