October 31, 2001
En del av er har säkert precis som mig råkat ut för problem med era IBM-hårddiskar. Det har varit känt ett tag nu att IBM's 75GXP-serie har haft en otroligt hög felprocent och nu har det även påträffats en hel del fall av de nya 60GXP hårddiskarna som har packat ihop. TweakTown har skrivit en väldigt intressant artikel om dessa problem som oftast börjar med det olycksbådande klickljudet. Deras egna teori om problemen skulle vara att kontrollerchippet på undersidan av hårddisken tar skada av den otroliga värme som IBM's hårddiskar avger plus att själva chippet blir varmt. När detta inträffar så kommer chippet inte ihåg var datan skrevs och resettar därför skrivhuvudet för att försöka igen, och det är själva reseten som orsakar det eviga klickljudet. Efter att ha läst denna så tänker jag nästan skaffa någon form av kylning till hårddiskarna.
Läs artikeln hos TweakTown
June 8, 2001
Hmm, intressant.
Ska dock nämna att jag hade kylning till min 30GB 60GXP, en Papst 19dB @7v (Under 30grader @ full load), trots detta så gick den sönder. Började med "click"-ljudet och det var kört. 🙁
Tillägg: Även chipseten på HDn blir/blev nedkylda. Coolermaster 4002, använder mig endast av dess botten och en 80mm Papst fläkt på fronten. Luft passerar både översidan och undersidan av hdn.
Säkrast av allt är att undvika IBM helt. Finns väl en möjlighet att IBMs GXP 120 har samma problem(?)
[ Detta Inlägg ändrades av: Kaleid den 2002-02-14 20:22 ]
December 23, 2000
June 11, 2001
Vad är egentligen problemet med ibm-diskarna? jag har 2 stycken 18G/40G ingen av dom blir varmare en 18 grader. jag har dessutom ingen fläkt mot diskarna.
däremot kan jag hålla med om att ibm diskar är slöa, trots att jag kör dom på full hastighet enlig ibm:s testprogram.
February 11, 2002
Vad är det för klickande ljud?
Efter jag installerade min senaste 60Gb GXP disk så har jag upptäck att när jag ska stänga ner datorn så är det som om disken varvar upp 3 gånger innan datorn stängs av. Och efter varje gång den varvar upp så låter det som om läsarmen hoppar tillbaka med ett sorts fjäderljud!! Invecklat men jag vill f-n inte sitta där med tummen i rö..n och allt arbete åt helsicke... grrrrr
April 1, 2001
Min 75GXP disk var kyld av en 80mm fläkt, men den gick sönder ändå 🙁
Jag tänkte att jag skulle ge IBM´s diskar en chans till, så jag köpte 3 st IBM 60GXP diskar. Någon/några av den har krånglat lite. Hängt sig med klickandet ibland och låter konstigt när man stänger av dom. Dessa diskarna är också luftkylda..
June 18, 2001
Vadå otroliga värme?!?!?!
Både GXP60 och GXP75 är ju bland de kallare diskarna av de alla! Särskilt om man jämför med Western Digital som ALLTID haft varma diskar!
Jag vet vad som gäller, så jag orkar inte höra på alla löjliga spekulationer om varför ditten eller datten längre!
January 8, 2002
I mitt dämpa 7200rpm hdd projekt så hade jag en hel del temperaturmätningar på min IBM 60 GXP...den är normalt utan kylning ca 36 grader...och maxtempen för en 60 GXP är 55 grader...har haft min 60 GXP i ett par månader nu o jag verkar ha varit bland de lyckliga som fått en hel då.
1 Guest(s)