April 17, 2005
Spelkonsolkriget mellan Sony och Microsoft har i de flesta diskussioner handlat om Xbox 360s försprång ut på marknaden i motsats till PlayStation 3s fasta ställning på den japanska marknaden. Även Sonys satsning på Blu-ray har varit en del i debatten men nu hävdar analytiker att det just är DVD-formatkriget som kan komma att avgöra striden mellan Xbox 360 och PS3, inte själva speldelen av konsolerna. Analytiker företaget Wedbush Morgan Securities hävdar att Microsoft kommer ta täten under de två första åren tack vare sitt försprång ut på marknaden men att PS3 kommer vara den dominerande spelkonsolen inför nästa generationsskifte. En stor anledning till detta ska vara att man tror Sony och Blu-ray formatet blir vinnare i DVD-formatskriget som kommer blossa upp på riktigt under året.
WMS says that the primary driver of next generation hardware sales will no longer be the amount or quality of videogame titles per console, but rather consumers' willingness to adopt new high definition DVD formats.
Källa: Next Generation
September 1, 2002
[...]men nu hävdar analytiker att det just är DVD-formatkriget som[...]
[...]vinnare i DVD-formatskriget som kommer blossa upp på riktigt under året.[...]
Jag är lite förvirrad, kommer de nya skivorna (vare sig det är blue-ray eller hd-dvd) att kallas DVD-skivor också, trots att det inte rör sig om samma teknik?
När man nämner DVD-formatkrig tänker jag på "DVD-plus/minus-kampen" som numera är historia.
Jag tycker man borde hitta på ett bra och nytt samlingsnamn på de nya mediatyperna. Annars kan man lika gärna kalla vanliga DVD-skivor för CD (eller nextgen-CD).
"DVD-formatkriget" verkar bli allt mer använt för att även förklara kampen mellan HD DVD och Blu-ray, men rent tekniskt är det ju inte en korrekt benämning. Vilket kan göra det lite förvirrande, men det är svårt att hitta något kort och koncist ord för det annars. "kampen mellan nästa generations optiska lagringsformat" blir lite mastigt. 🙂
Tar gärna emot tips på vad man kan benämna det som dock!
Tekniknörd som gillar att träna.
1 Guest(s)