HDCP och dagens monitorer|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
HDCP och dagens monitorer
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 22, 2005 - 1:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Windows Vista kommer utan tvekan stödja någon form av DRM (Digital Rights Management) och en av de tekniker Windows Vista måste stödja för att kunna erbjuda en fullgod multimedia upplevelse är HDCP. Detta på grund av att merparten av de HD-material som kommer släppas kräver stöd för detta, annars går det inte att titta på materialet. Likväl som att operativsystemet ska stödja HDCP krävs det även stöd hos din display. Något man tar upp i en krönika då nästan inga av dagens monitorer stödjer HDCP, vilket betyder att man inte kommer kunna titta på HD-material med dem. Inte i okomprimerad form i alla fall. En klart intressant artikel som tar upp en del av de problem vi kan få i en säkrare framtid.

:: Läs hela artikeln på Ars Technica

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
940293
August 22, 2005 - 2:03 pm
sp_Permalink sp_Print

En säkrare framtid? För de stora företagen kanske. För användare kommer det bara betyda mer övervakning och kontroll.

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
940294
August 22, 2005 - 2:05 pm
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote: En säkrare framtid? För de stora företagen kanske. För användare kommer det bara betyda mer övervakning och kontroll.

Jo det var skrivit med glimten i ögat så att säga. 🙂

evil_elman
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 57
940315
August 22, 2005 - 2:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Det ar ju inte direkt som att satta up kameror i din lagenhet... 😉

Allt de gor (!) ar att forsakra sig om att signalvagen fran stationens sandningsmast till din TV (eller liknande) inte stors och ar i sin ordning.

Windows Vista (och alla andra) maste da ha mjukvarustod for att kuna spela upp saker, grafikkorten maste stodja det liksom skarmen du tittar pa.

Manga LCD och Plasma TV klarar idag HDCP, men naturligtvis inte CRT (som inte kan visa HD material alls i allmanhet).

Monitorer till datorer har jag faktiskt aldrig tankt pa och da gar alla VGA skarmar bort och alla DVI utan HDCP... Det ar ett problem, men vem vill/behover titta pa HD material pa sin datorskarm om den endast ar 15"-19"?

Alex_88_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 596
940328
August 22, 2005 - 2:52 pm
sp_Permalink sp_Print

hm... tycker hela den hätr bakåt strävande teknik utveklingen måste sluta. Hur ska man nu t.ex. kopiera en säkerhetskopia eller till en kompis.

Undra hur världen skulle ha sett ut idag om man inte kunde spela in med vhs?

Tvivlar starkt på att dvd änns skulle finnas på ritbordet.

evil_elman
Siktar mot toppen
Medlem
940331
August 22, 2005 - 2:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vet faktiskt inte hur det ligger till nar det kommer till inspelning av HD material...

Sakerligen maste man ha HDCP stod i HDMI/DVI kontakt till sin brannare kan jag tanka mig (om man tar en brannare man kopplar till TV'n, inte datorn).

Det du spelat in maste da ocksa spelas pa HDCP kompatibla produkter.

Alex_88_
Kommer du hit ofta?
Medlem
940341
August 22, 2005 - 3:10 pm
sp_Permalink sp_Print

a men då gäller det ju bara tv sändningar.... hur blir det med egna köpta hd-skivor.

Enligt lag har man rätt att kopiera för eget bruk osv.

evil_elman
Siktar mot toppen
Medlem
940368
August 22, 2005 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Sager lagen att man SKA kunna kopiera eller bara att det ar OK att gora en kopia om det gar?

Alex_88_
Kommer du hit ofta?
Medlem
940405
August 22, 2005 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Är inte expert på det där.... e ju så konstigt när man måste betala kasset ersättning och samtidigt inte kan kopiera eftersom man inte får knäcka/gå förbi skydd

evil_elman
Siktar mot toppen
Medlem
940420
August 22, 2005 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Ar inte heller expert, men jag tycker att det later atminstone lite troligt med tanke pa allting annat...

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
940440
August 22, 2005 - 6:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Det trevligaste är ju alla dom som köpt en ny fin platt TV med stöd för HDTV utan att tänka på att den måste ha stöd för HDCP, kommer nog bli lite klagomål om deras TV apparater inte klarar att visa det dom är gjorda för :D/

evil_elman
Siktar mot toppen
Medlem
940522
August 22, 2005 - 8:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Det ar mojligt att en TV har stod for upplosningen rent tekniskt sett men de ska aldrig vara markta 'HD Ready' om de inte stodjer HDCP.

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
940540
August 22, 2005 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

evil_elman wrote: Det ar ju inte direkt som att satta up kameror i din lagenhet... 😉

Allt de gor (!) ar att forsakra sig om att signalvagen fran stationens sandningsmast till din TV (eller liknande) inte stors och ar i sin ordning.

Windows Vista (och alla andra) maste da ha mjukvarustod for att kuna spela upp saker, grafikkorten maste stodja det liksom skarmen du tittar pa.

Manga LCD och Plasma TV klarar idag HDCP, men naturligtvis inte CRT (som inte kan visa HD material alls i allmanhet).

Monitorer till datorer har jag faktiskt aldrig tankt pa och da gar alla VGA skarmar bort och alla DVI utan HDCP... Det ar ett problem, men vem vill/behover titta pa HD material pa sin datorskarm om den endast ar 15"-19"?

Sen finns det en hel del CRT i USA som klarar HDTv och två i Sverige. Men då oftast via komponent istället för digital ingång.

evil_elman
Siktar mot toppen
Medlem
940565
August 22, 2005 - 9:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: [quote=evil_elman]Det ar ju inte direkt som att satta up kameror i din lagenhet... 😉

Sen finns det en hel del CRT i USA som klarar HDTv och två i Sverige. Men då oftast via komponent istället för digital ingång.

Det var ocksa darfor jag skrev 'i allmanhet'...

Jag har inte kollat pa HDTV kapabla bildrorsapparater men ar de inte byggda pa samma satt som vanliga TV apparater (480i) men sedan skalar ner HDTV signalerna? Eller ar det sa att de ar speciella i det avseendet att de har speciella bildror som mojliggor ordentlig visning av sadana upplosningar?

EDIT: Kollade just upp en Magnavox 27" HDTV kapabel (1080i / 480p) TV som tar signal med komponentkabel. Eftersom Magnavox ar Philips i USA sa kollade jag upp Philips sida och samma bildror sitter i deras vanliga SDTV apparater ocksa (Realflat bildror)... Om de inte har modifierat TV'n kraftigt sa skulle jag saga att 1080i bara ar en grov skalning av bilden medans 480p stammer (progressiv SDTV)...

Eller ar det bara jag som svamlar? 😛

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
940628
August 23, 2005 - 4:29 am
sp_Permalink sp_Print

evil_elman wrote: [quote=Redfaction][quote=evil_elman]Det ar ju inte direkt som att satta up kameror i din lagenhet... 😉

Det var ocksa darfor jag skrev 'i allmanhet'...

Jag har inte kollat pa HDTV kapabla bildrorsapparater men ar de inte byggda pa samma satt som vanliga TV apparater (480i) men sedan skalar ner HDTV signalerna? Eller ar det sa att de ar speciella i det avseendet att de har speciella bildror som mojliggor ordentlig visning av sadana upplosningar?

EDIT: Kollade just upp en Magnavox 27" HDTV kapabel (1080i / 480p) TV som tar signal med komponentkabel. Eftersom Magnavox ar Philips i USA sa kollade jag upp Philips sida och samma bildror sitter i deras vanliga SDTV apparater ocksa (Realflat bildror)... Om de inte har modifierat TV'n kraftigt sa skulle jag saga att 1080i bara ar en grov skalning av bilden medans 480p stammer (progressiv SDTV)...

Eller ar det bara jag som svamlar? 😛

I Europa kör de på 576P och 1080i de bildrörs HDTV kapabla apparater som finns. De skalar åt ena hållet bara det är lite krångligt men det går inte att mäta en CRT i pixlar utan bara genom dot pitch och det är lite olika från tv till tv.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 96
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL