December 19, 2000
När man pratar om 3d-grafikkort idag så finns det egentligen bara två märken i folks huvuden, ATi och nVidia. Varför finns det inga andra stora aktörer kvar på marknaden och hur har dessa två jättar kommit dit där de är idag? Quinn på EliteBastards har utrett saken närmare.
För er som har varit med ett par år kan vissa av bilderna väcka en hel del nostalgikänslor och man kan inte annat än småle åt bilderna av Voodoo 5 6000.
Följ länken till artikeln.
March 15, 2002
Synd att 3dfx inte han komma ut med sitt Rampage.. då hade det antagligen sett helt annorlunda ut idag.
200+ MHz Core
Approximately 30 million transistors
4 Pixel Pipelines
8 textures per-pass
DX 8 Pixel Shader 1.0
Quad-Chip support
väldigt bra för o va på den tiden...
November 29, 2001
Salmo32 wrote: Kul läsning... men varför gör inte nvidia kort med flera gpu:s?
för att det inte är ekonomiskt gångbart eller särskilt smidigt
värmeutvecklingen hade blivit för stor
PCBn för komplicerad osv.
strömkraven för stora
drivrutinerna svåra att skriva
ATi har utvecklat deras multichipteknik men det är fortfarande inget de planerar att låta vanliga användare ta del av 🙁
men det finns ju i vissa större flygsimulatorer dock, tekniken verkar RIKTIGT imponerande
1 Guest(s)