August 22, 2005
Det vĂ€lkĂ€nda företaget Hitachi har lanserat nya system för extrem datalagring. Tagmastore som de kallar sitt nya system, dels kommer det att kunna hantera data internt i Hitachi system men Ă€ven system frĂ„n andra tillverkare kommer gĂ„ att anvĂ€nda under Tagmastore. Tittar vi lite pĂ„ prestanda sĂ„ ser vi att den totala lagringskapaciteten kommer att kunna gĂ„ upp till otroliga 32 Petabyte. Den minsta modellen med TagmaStore kommer att ha en bandbredd pĂ„ âfuttigaâ 17 Gbit per sekund och gĂ„r vi upp ett steg fĂ„r vi kapacitet för 128 Fibre channel diskar och 34Gbit i bandbredd. Största modellen har bandbredd pĂ„ 68Gbit per sekund och 198 Fibre Channel grĂ€nssnitt.
Priset pÄ instegsmodellen med 300GB hÄrddisk, mjukvara och kanaler kommer att landa pÄ cirka 1,5 miljoner kronor. VÄgar man ens fundera vad den största modellen med 32 Petabyte i kapacitet kan kosta?
KĂ€lla: idg.se
August 27, 2003
Synd att fibre channel kostar sÄ jÀvla galet tokmycket. en 146 GB disk kostar drygt 6500 kr, sen gÀller det att ha övrig hÄrdvara sÄ man klarar fibergrÀnssnitt.
lite rĂ€ligt att fĂ„ plats med burkar i denna storlek ocksĂ„ đ
Detta Ă€r ju inte Hitachis grejer utan detta Ă€r NICE systemet som stĂ„r i Frankrike, kolla den lilla lappen pĂ„ pĂ„ den ena silon đ
August 27, 2003
Callister wrote: 32 Petabyte? Och en 300GB kostar 1.5 miljoner?
Det mĂ„ste ju kosta en miljard eller nĂ„got för 32 Petabyte. đEdit:
Hugge: Stora som tvĂ€ttmaskiner. đ
knappast, snarare stora som en litet hus, skĂ„pen framför silona Ă€r stora som ett fullĂ€ngdskylskĂ„p. đ
September 10, 2004
Storleken Àr som vanliga fullsize-rack, och den största modellen fyller upp 5 sÄdana (varav 1 innehÄller kontrollers, portar och en halv uppsÀttning diskar).
Lite snabb huvudrÀkning (eller en titt pÄ http://www.hds.com/) ger att vi max kan klÀmma in 1152 diskar, och med 300GB-diskar (Q1 05) sÄ har vi en rÄkapacitet pÄ 332TB (sen beror det pÄ hur dessa konfas hur mycket utrymme som kan fÄs ut (RAID5 7+1 för bÀsta utnyttjande)), sÄ hur kommer vi dÄ upp i 32PB?
DÀrför att TagmaStore (USP) kan hÀkta pÄ andra storagesystem pÄ backenden och presentera dessas diskar som sina egna.
Vad Àr det för revolutionerande med det dÄ?
Jo, t.ex. att kunna koppla in ett storage med nÄgra hundra TB SATA-disk till mainframe, istÀllet för tape-drive (eftersom Tagman kör FibreChannel, FICON och ESCON ut pÄ frontend).
Att kunna presentera mÄnga olika sorters system genom ett interface, för transparent migrering av data. Detta eftersom Tagman i sig innehÄller alla HDS's funktioner frÄn 9x00-serien, och detta kan anvÀndas pÄ alla backend-storage. Det fina i krÄksÄngen Àr att Tagman eventuellt kommer att stöda i princip alla andra storage, oavsett om de kommer frÄn HDS (+HP +SUN), EMC, IBM, StorageTek eller liknande.
Fyfan... Jag lĂ„ter som en sĂ€ljare, men det Ă€r jag inte, jag Ă€r bara tekniker đ
TĂ€nkte bara att jag skulle kommentera sanningshalten i det hela, som Ă€r vĂ€ldigt hög, Ă€ven om man för det mesta inte kan lita pĂ„ vad IDG skriver đ
Sen Ă€r det ju Hitachi Data Systems som gör Tagman, inte Hitachi đ
August 27, 2003
KeX3 wrote: Storleken Àr som vanliga fullsize-rack, och den största modellen fyller upp 5 sÄdana (varav 1 innehÄller kontrollers, portar och en halv uppsÀttning diskar).
Lite snabb huvudrÀkning (eller en titt pÄ http://www.hds.com/) ger att vi max kan klÀmma in 1152 diskar, och med 300GB-diskar (Q1 05) sÄ har vi en rÄkapacitet pÄ 332TB (sen beror det pÄ hur dessa konfas hur mycket utrymme som kan fÄs ut (RAID5 7+1 för bÀsta utnyttjande)), sÄ hur kommer vi dÄ upp i 32PB?
DÀrför att TagmaStore (USP) kan hÀkta pÄ andra storagesystem pÄ backenden och presentera dessas diskar som sina egna.Vad Àr det för revolutionerande med det dÄ?
Jo, t.ex. att kunna koppla in ett storage med nÄgra hundra TB SATA-disk till mainframe, istÀllet för tape-drive (eftersom Tagman kör FibreChannel, FICON och ESCON ut pÄ frontend).
Att kunna presentera mĂ„nga olika sorters system genom ett interface, för transparent migrering av data. Detta eftersom Tagman i sig innehĂ„ller alla HDS's funktioner frĂ„n 9x00-serien, och detta kan anvĂ€ndas pĂ„ alla backend-storage. Det fina i krĂ„ksĂ„ngen Ă€r att Tagman eventuellt kommer att stöda i princip alla andra storage, oavsett om de kommer frĂ„n HDS (+HP +SUN), EMC, IBM, StorageTek eller liknande.Fyfan... Jag lĂ„ter som en sĂ€ljare, men det Ă€r jag inte, jag Ă€r bara tekniker đ
TĂ€nkte bara att jag skulle kommentera sanningshalten i det hela, som Ă€r vĂ€ldigt hög, Ă€ven om man för det mesta inte kan lita pĂ„ vad IDG skriver đSen Ă€r det ju Hitachi Data Systems som gör Tagman, inte Hitachi đ
FullstÀndiga tekniska redogörelser gillar jag! *smeka smeka*
đ
September 10, 2004
HuGGe wrote: [quote=KeX3]VĂ€nta bara tills jag fĂ„r tag pĂ„ en Tagma att leka med i labbet đ
EEK! minstingen kostar ju som tvÄ porschar! vad Àr det för monsterlabb du jobbar pÄ?
by the way: VÀlkommen till vÀrldens bÀsta forum
Jag jobbar pÄ Hitachi Data Systems, duger det?
August 27, 2003
KeX3 wrote: [quote=HuGGe][quote=KeX3]VĂ€nta bara tills jag fĂ„r tag pĂ„ en Tagma att leka med i labbet đ
EEK! minstingen kostar ju som tvÄ porschar! vad Àr det för monsterlabb du jobbar pÄ?
by the way: VÀlkommen till vÀrldens bÀsta forum
Jag jobbar pÄ Hitachi Data Systems, duger det?
ahem... Ja dÄ har du nog kolla pÄ lÀget och trevlig tillgÄng till riktigt coola pryttlar att lÄna hem pÄ "obestÀmd" tid
*hint* jag kan maila dig min adress, om du rÄkar ha vÀgarna förbi nÄn dag sÄ du kan tappa ett par Fibre Channel diskar =) *hint*
2 Guest(s)