April 17, 2005
Vi vet att många av våra användare här på NH håller på med överklockning och bland dessa är AMD den dominerande aktören. Vi har just mottagit väldigt intressant information om revisionen av AMDs processorer (den nuvarande för Venice, San Diego, Toledo, Manchester, etc.) som säger att om du kör en hög Vdimm och samtidigt kör en en låg Vcore riskerar du du att döda din processor tack vare att om skillnaden mellan de två blir för stor så kommer det som skyddar processorn från den högre Vdimm att brista och släppa igenom spänningen rätt in i kärnan. Hos xtremesystems finns en tråd om ämnet där du bland annat kan hitta en smidig tabell över vad som är en lämplig Vcore vid en viss Vdimm.
:: Tråden hos Xtremesystems
Källa: Madshrimps
August 23, 2001
Based on Micutzu's conclusion that 0.325 V differential should be safe (which I think makes a lot of sense), here is a small table listing what Vcore should be safe for which Vdimm:
ETA: this is at default drive strength. Higher drive strength will require less differential for safety. (Thanks, Ryder).
Vdimm - Vcpu(min)
----------------------------
2.9 V --- 1.12 V (min)
3.0 V --- 1.17 V (min)
3.1 V --- 1.22 V (min)
3.2 V --- 1.28 V (min)
3.3 V --- 1.33 V (min)
3.4 V --- 1.37 V (min)
3.5 V --- 1.42 V (min)
3.6 V --- 1.47 V (min)
3.7 V --- 1.53 V (min)
3.8 V --- 1.58 V (min)
3.9 V --- 1.62 V (min)
4.0 V --- 1.67 V (min)
Absolutely NO WARRANTY for this. This is a knee-jerk approach based on loose findings we have. Use at your own risk.
And again, it is minimum safe CPU voltage based purely on the problem of voltage differential between CPU and RAM. The above table does not take any other voltage considerations into account. Or in other words: the voltage that is the minimum with regards to the Vdimm differential might already be over the upper limit of your CPU - and blow it up.
August 16, 2003
AHHAHAHAHAHA, shit asså,, tråden startades den 9onde november, typ då jag läste den och varnade folk i någon tråd här på NH, men jag skulle kanske ha tipsat någon på NH så att dom skulle kunna ha lagt upp nyheten för 2-2½ månad sedan 😛
edit: bah står fel i nyheten, det står "tack vare" och inte "på grund av" som man skriver om det är något negativt 😉
February 10, 2003
Bjornsson wrote: Based on Micutzu's conclusion that 0.325 V differential should be safe (which I think makes a lot of sense), here is a small table listing what Vcore should be safe for which Vdimm:
ETA: this is at default drive strength. Higher drive strength will require less differential for safety. (Thanks, Ryder).
Vdimm - Vcpu(min)
----------------------------
2.9 V --- 1.12 V (min)
3.0 V --- 1.17 V (min)
3.1 V --- 1.22 V (min)
3.2 V --- 1.28 V (min)
3.3 V --- 1.33 V (min)
3.4 V --- 1.37 V (min)
3.5 V --- 1.42 V (min)
3.6 V --- 1.47 V (min)
3.7 V --- 1.53 V (min)
3.8 V --- 1.58 V (min)
3.9 V --- 1.62 V (min)
4.0 V --- 1.67 V (min)Absolutely NO WARRANTY for this. This is a knee-jerk approach based on loose findings we have. Use at your own risk.
And again, it is minimum safe CPU voltage based purely on the problem of voltage differential between CPU and RAM. The above table does not take any other voltage considerations into account. Or in other words: the voltage that is the minimum with regards to the Vdimm differential might already be over the upper limit of your CPU - and blow it up.
Tack so mycket...Klaus
February 12, 2003
Jag körde då inga 1.7V när jag var uppe och vände i 4V. 😛
Däremot kör jag ~3.5V på minnena med 1.52V atm, om nån undrar.
Men jag måste säga att jag är en smula förvånad över den här nyheten, jag trodde det här var rätt "common knowledge", att alla visste om det. Iofs är det väl jag som har en sån snedvriden syn på alla och inte kan acceptera att inte alla kan klocka och riskerna, så jag säger att det här är en väldigt nyttig nyhet, faktiskt.
August 16, 2003
Gilgamesh, du kör ju typ standard, du behöver absolut inte oroa dig.
RevE är San Diego, Vinice Venus, Denmark, och typ några fler, dom lite nyare kärnorna altså som har en lägre default spänning, innan så var det 1.5v tror jag nu är det ju nere på 1.35 och ännu lägre med Cool and Quiet.
2 Guest(s)