April 17, 2005
Apple och Dell är två monitortillverkare som legat i täten på LCD-marknaden den senaste tiden. Toppmodellerna från dessa företag är både imponerande rent tekniskt men har även priserna på sin sida. En annan aktör som vill vara med och leka är HP som i sitt flaggskepp HP L2335 har en riktigt trevlig LCD-pjäs på 23" och en upplösning på 1920x1200 pixlar. På Anandtech har man tittat närmare på denna monitor och jämfört den med Apple och Dells motsvarigheter. Med en 8-bit panel har HP lyckats få till riktigt fin bildkvalité men även uppdateringsfrekvensen är klart godkänd vilket inte är det lättaste att åstadkomma med en så här stor panel.
January 31, 2003
Samster: Ska vi vara petiga är det inte bildrör utan bildpanel när vi pratar om TFT. 🙂
Ctrl: Är laptop+monitor ett kommunalköp eller vad det nu heter? Lite synd att det inte var en wide, 20"-aren alltså.
Tekniknörd som gillar att träna.
March 10, 2003
TFT matrixen skall vara samma enligt vad jag kan läsa mig till.
Den ingår iaf i samma modellserie.
Är inte så mycket för Wide till datorn. Sällan den man kör en sådan upplösning.
Duger fint med 1600x1200 (4:3) för min del.
Var personalköp ja, passade på då jag behövde en extra monitor. Haft den sen Febuari ungefär.
Tog en Laptop (se Sign.), Monitorn, Lx500 (till servern) och en Mx1000.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
ctrl: Har du två monitorer i bredd är det helt okej med 4:3, men för mig som är van vid att arbeta med bred bildyta (2st 19" crt) är det jäkligt skönt att åtminstone ha mer bildyta i bredd som en widescreen gör. Plus att spel och film gör sig bättre i wide-upplösningar. Men det är ju inte samma krav som för en HTPC och liknande.
Hmm var det inte begränsat hur många grejer man fick ta i de där personalköpen? 🙂
TERdON: Haha sant, men Apples 30" är fan värre än monster. Det finns ingen defenition för den monitorn, helt galet med en 30" monitor till datorn. 😀
Tekniknörd som gillar att träna.
January 31, 2003
Anton K wrote: Samster: Ska vi vara petiga är det inte bildrör utan bildpanel när vi pratar om TFT. 🙂
Jo så kanske det heter! Var lite osäker på den biten men se där man lärs sig något nytt varje dag! 😉
Har länge funderat på att köpa en LCD-skärm till datorn men suttit och klurat på vad för sort och vilken "bildpanel" man ska ha. Har läst att det finns ett par olika! Men frågan är bara vilken är bäst?
Jag har några önskemål och det är att kontrasten ska vara ganska hög och minst 16.7 milj färger samt bra Ljusstyrka!
Användningsområde: Spel (tar inte allt för stort allvar på lirandet), film, surfa, väldigt lite bildhantering samt en del ordbehandling och lite till.
September 15, 2002
Jag köpte en Samsung SYNCMASTER 242MP i stället mest pga att man får vänta så länge på Dell skärman. Men om jag förstår rätt så ska det vara samma panel. Skillnaden är att Samsungen har tv/fm-tuner, högtalare och fjärrkontroll. Blir bra i min etta kan kasta ut min gamla 21" tv.
Om någon "vet" att det inte är samma panel så säg skriv gärna det då jag isf fall bokar av beställningen.
1 Guest(s)