August 22, 2005
Att använda Apples minimalistiska Mac mini system som multimediadator har varit ett hett samtalsämne enda sedan Apples lansering.
På Anandtech har man tagit fasta vid detta intresse och har skrivit en artikel som tittar närmare på vilket potential Mac mini har som multimediadator, HTPC, i hemmet.
Man kan redan på pappret se att Mac mini kan få det svårt med vissa applikationer, hårdvarumässigt saknas ju bland annat nämnvärt lagringsutrymme m.m.
Trots Apples satsning på media center liknande applikationer finns det också mer att önska rent mjukvarumässigt av Mac mini.
I Anandtechs artikel tar man upp ett flertal områden där Mac mini faktiskt kan göra nytta som multimediadator, bland annat vid videoredigering, DVD-uppspelning m.m.
Tyvärr verkar det finnas svårsmälta problem med de flesta användningsområdena för Mac mini i dagsläget. Storleken och dess minimalism är de stora dragplåstren men jakten på dessa har skapat andra problem som märks i flera av HTPC-applikationerna.
Trots allt intressant läsning om Apples mini Mac som trots allt har potential även för vissa multimediauppdrag.
Hela artikeln hittar man på Anandtech.
January 30, 2004
inget 5.1 eller 7.1, ingen dvd-brännare, ingen tuner så som htpc duger det bara att spela upp filmer med stereo. heller inget tv-ut utan en adapter. dock dvi till projektor. lite av en flobb men jag ska nog shoppa en ändå så jag kan testa lite mac-program jag laddar ner.
October 7, 2002
Code Red wrote: inget 5.1 eller 7.1, ingen dvd-brännare, ingen tuner så som htpc duger det bara att spela upp filmer med stereo. heller inget tv-ut utan en adapter. dock dvi till projektor. lite av en flobb men jag ska nog shoppa en ändå så jag kan testa lite mac-program jag laddar ner.
Håller med om att en Mac Mini ur det perspektivet inte är perfekt, men det är faktiskt inte riktigt så illa som du säger. Om man kan tänka sig att använda externa saker finns det både TV-tuner, surroundljudkort, fjärrkontroll och störe diskar över USB/Firewire. DVD-brännare finns som tillval om man vill ha det, visserligen är priset relativt saftigt.
Kan man nöja sig med stereoljud (dvs bara har en "gammal vanlig" TV istället för en hemmabioanläggning) och inte ska ha en vanlig skärm "upptill" kan den nog duga. Min fundering går faktiskt på att skaffa en kombinerad HTMac/Webserver...
1 Guest(s)