August 22, 2005
Chassitillverkaren Uneed gjorde sig kända när man lanserade deras populära chassiserie Dign. Det var dedikerade HTPC-chassi med design och stil i första rum som vann många hjärtan inom HTPC-marknaden.
Tyvärr har det varit väldigt tyst från Uneed de senaste åren och de nya modeller man släppt har inte skilt sig mycket från ursprungsmodellen, vilket inte bara är negativt men tyvärr har dess funktionalitet ofta varit bristande i jämförelse med nylanserade HTPC-chassi från andra tillverkare.
Nu verkar det dock som att Uneed är tillbaka, och det med basta! Man har nu nämligen lanserat ett nytt HTPC-chassi och för en inbiten HTPC-användare som undertecknad blir man ordentligt knäsvag direkt vid första ögonkastet. Dign X15e har en hel del gemensamt med sina föregångare men då syftar vi mest på dess stilrena design och kvalitativa finish.
Vad som markant skiljer X15e mot sina föregångare är dess display, tidigare Dign-modeller har kunnat utrustas med en liten VFD-display, likt displayen på en vanlig DVD-spelare.
Dign X15e tar displaykonceptet till en helt ny dimension, Uneed har nämligen integrerat en 7” TFT av touch-monitor modell direkt i frontpanelen på chassit. Det verkar till synes vara en egen monitor och alltså inte ett vanligt displayfönster.
Hur man använder denna display på bästa sätt, att krypa fram till stereobänken när man ska byta låt är knappast ett alternativ, är svårt att säga. Men i ärlighetens namn bryr vi oss inte så mycket om det.
En 7” TFT display i fronten på ditt HTPC-chassi är bara så lyxigt att vi knappt vet var vi ska ta vägen.
[Image Can Not Be Found]
Vi hoppas självklart att få se mer av Dign X15e i framtiden och vi förmodar att HTPC-marknaden har fått en ny älskling, dock en kostsam sådan. Dign X15e kostar nämligen runt 6300 sek utan nätaggregat, men då ingår faktiskt den helsköna touch-monitor som vi bara måste få pilla lite på inom en snar framtid.
:: Mer information om Dign X15e.
DoN wrote: Cool som attans. Kanske ska ha en sån eftersom jag sitter och planerar en HTPC.
Frågor:
Hur ansluter man skärmen?
Hur fungerar det med DVD-luckan? Är det "flip" lucka som trycks ner av släden eller hur är det konstruerat?Tycker att infon på deras hemsida var klen.
Det första undrar jag också, är det med vanlig VGA-anslutning kan det ju bli krux med den "äkta" bildkällan, även om de flesta i dagsläget nog har grafikkort med två utgångar.
Angående luckan så är det förmodligen en ersättning för fronten på den vanliga luckan. Som alltså följer med släden ut, så är det på de tidigare Dign-modellerna i alla fall.
Tekniknörd som gillar att träna.
Redfaction wrote: Bara irriterande med att filmen rullar även där nere.
Haha bara positiv som vanligt, Mr RedFaction. 😉
Men jag kan hålla med om att det kan se lite konstigt ut med filmen rullandes där nere, dock tror jag, eller rättare sagt förutsätter att så inte behöver vara fallet.
Annars finns det stora fördelar med en äkta display för mig personligen i alla fall. Jag vill gärna spela musik osv. från min HTPC utan att behöva dra igång min projektor, projektorlampor växer inte på träd direkt och då är detta en suverän tillgång!
November 4, 2001
Ball ide men onödigt...
Står HTPCn nära tvn och man sitter på ett normalt "tv-tittaravstånd" ser man nog inte mycket av detaljerna på displayen, tyvärr.
Men visst ska man ha rullande test på minnena varför inte på htpcn 😉
Alla har vi något komplex vi måste dölja i skuggan av något annat balt!
June 27, 2002
Men har du ett mörkt rum och ska se en film så är det väldigt störande med en lite skärm som visar samma sak en bit ner.
Men jag förstår vad du mnear att de tär bra när man vill spela musik.
Jag som gillar musik för mycket för att sitta och lyssna på kassa mp3 kopior har ju inte det problemet.
Man ska inte vara för positiv till nya saker då blir man besviken, positiv kan man vara när man hat testat saken i fråga och den fungerar som man trodde.
Redfaction wrote: Men har du ett mörkt rum och ska se en film så är det väldigt störande med en lite skärm som visar samma sak en bit ner.
Men jag förstår vad du mnear att de tär bra när man vill spela musik.
Jag som gillar musik för mycket för att sitta och lyssna på kassa mp3 kopior har ju inte det problemet.
Man ska inte vara för positiv till nya saker då blir man besviken, positiv kan man vara när man hat testat saken i fråga och den fungerar som man trodde.
Nä det håller jag med om till 100% procent, men jag menar att jag inte tror att man måste sitta och titta på den miniatyr av bilden på touch-monitorn. Om man inte kan visa något annat eller kanske stänga av displayen under filmtittande så är det ju verkligen korkat.
Nä självklart ska man inte vara överdrivet positiv till allt man ser innan man testat det, men man behöver inte bara vara negativ heller. 🙂
June 30, 2003
Coore wrote: Bara jag som inte vill ha en stor fet skärm i fronten? Helst ska det inte vara någon display alls.
Själv har jag blandade känslor kring skärmen. Det är ju bra om man spelar musik eller radio och vill se låtnamn/radiostation.
Men om man ser på en film vill man kanske att den inte ska vara på.
March 10, 2003
Vill man se låtnamnen på musiken räcker det med VFD. Behövs ingen 2k skärm för det.
En VFD är dessutom mindre (mindre låda) så dom kanske kunde hålla sig till stereorack mått (430mm).
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
February 11, 2004
Ctrl wrote: Vill man se låtnamnen på musiken räcker det med VFD. Behövs ingen 2k skärm för det.
En VFD är dessutom mindre (mindre låda) så dom kanske kunde hålla sig till stereorack mått (430mm).
Kan inte annat än att hålla med. Hur svårt ska det vara att tillverka en låda i stereorack mått. Så den smälter in bland resten av grejerna. Man ska ju inte ens reflektera över att det är en dator som står ovanför tex stereon.
February 5, 2005
Fram med såg aluminiumplåt och nitpistol 😉
Håller med om att det förefaller ganska onödigt att ha en display på själva burken, om de tvunget skulle ha den så skulle den vart monterad i en trådlös "dosa" som man kunde ha som fjärrkontroll.
Man lär ju inte springa fram och fingra på den där då man ser på film så tuchscreenfunktionen känns ganska onödig då skärmen är stationär på behörigt avstånd från några fingrar.
Okej det verkar bara vara jag som ser fördelar med en 7" TFT-display i fronten på HTPC-chassit. 🙂
Men att det ska vara en display överhuvudtaget tycker jag absolut, har ingen nu på min HTPC och det stör mig en hel del från och till.
June 30, 2003
Anton K wrote: Okej det verkar bara vara jag som ser fördelar med en 7" TFT-display i fronten på HTPC-chassit. 🙂
Men att det ska vara en display överhuvudtaget tycker jag absolut, har ingen nu på min HTPC och det stör mig en hel del från och till.
Nejdå, du är inte ensam. Jag vill också ha en sån display på ett HTPC-chassi. Det är ju praktiskt som tusan =)
Men jag kan förstå om andra inte tycker om det.
2 Guest(s)