HTPC-chassi för den kräsne|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
HTPC-chassi för den kräsne
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 9, 2005 - 11:50 am
sp_Permalink sp_Print

Chassitillverkaren Uneed gjorde sig kända när man lanserade deras populära chassiserie Dign. Det var dedikerade HTPC-chassi med design och stil i första rum som vann många hjärtan inom HTPC-marknaden.
Tyvärr har det varit väldigt tyst från Uneed de senaste åren och de nya modeller man släppt har inte skilt sig mycket från ursprungsmodellen, vilket inte bara är negativt men tyvärr har dess funktionalitet ofta varit bristande i jämförelse med nylanserade HTPC-chassi från andra tillverkare.

Nu verkar det dock som att Uneed är tillbaka, och det med basta! Man har nu nämligen lanserat ett nytt HTPC-chassi och för en inbiten HTPC-användare som undertecknad blir man ordentligt knäsvag direkt vid första ögonkastet. Dign X15e har en hel del gemensamt med sina föregångare men då syftar vi mest på dess stilrena design och kvalitativa finish.
Vad som markant skiljer X15e mot sina föregångare är dess display, tidigare Dign-modeller har kunnat utrustas med en liten VFD-display, likt displayen på en vanlig DVD-spelare.
Dign X15e tar displaykonceptet till en helt ny dimension, Uneed har nämligen integrerat en 7” TFT av touch-monitor modell direkt i frontpanelen på chassit. Det verkar till synes vara en egen monitor och alltså inte ett vanligt displayfönster.
Hur man använder denna display på bästa sätt, att krypa fram till stereobänken när man ska byta låt är knappast ett alternativ, är svårt att säga. Men i ärlighetens namn bryr vi oss inte så mycket om det.
En 7” TFT display i fronten på ditt HTPC-chassi är bara så lyxigt att vi knappt vet var vi ska ta vägen.


[Image Can Not Be Found]

Vi hoppas självklart att få se mer av Dign X15e i framtiden och vi förmodar att HTPC-marknaden har fått en ny älskling, dock en kostsam sådan. Dign X15e kostar nämligen runt 6300 sek utan nätaggregat, men då ingår faktiskt den helsköna touch-monitor som vi bara måste få pilla lite på inom en snar framtid.

:: Mer information om Dign X15e.

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
855597
March 9, 2005 - 12:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Mmm den var inte alls dålig den inte..

don
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
Member Since:
June 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
855604
March 9, 2005 - 1:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Cool som attans. Kanske ska ha en sån eftersom jag sitter och planerar en HTPC.

Frågor:
Hur ansluter man skärmen?
Hur fungerar det med DVD-luckan? Är det "flip" lucka som trycks ner av släden eller hur är det konstruerat?

Tycker att infon på deras hemsida var klen.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
855612
March 9, 2005 - 1:16 pm
sp_Permalink sp_Print

DoN wrote: Cool som attans. Kanske ska ha en sån eftersom jag sitter och planerar en HTPC.

Frågor:
Hur ansluter man skärmen?
Hur fungerar det med DVD-luckan? Är det "flip" lucka som trycks ner av släden eller hur är det konstruerat?

Tycker att infon på deras hemsida var klen.

Det första undrar jag också, är det med vanlig VGA-anslutning kan det ju bli krux med den "äkta" bildkällan, även om de flesta i dagsläget nog har grafikkort med två utgångar.

Angående luckan så är det förmodligen en ersättning för fronten på den vanliga luckan. Som alltså följer med släden ut, så är det på de tidigare Dign-modellerna i alla fall.

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
855623
March 9, 2005 - 1:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Bara irriterande med att filmen rullar även där nere.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
855627
March 9, 2005 - 1:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Bara irriterande med att filmen rullar även där nere.

Haha bara positiv som vanligt, Mr RedFaction. 😉

Men jag kan hålla med om att det kan se lite konstigt ut med filmen rullandes där nere, dock tror jag, eller rättare sagt förutsätter att så inte behöver vara fallet.
Annars finns det stora fördelar med en äkta display för mig personligen i alla fall. Jag vill gärna spela musik osv. från min HTPC utan att behöva dra igång min projektor, projektorlampor växer inte på träd direkt och då är detta en suverän tillgång!

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
855646
March 9, 2005 - 2:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Ball ide men onödigt...
Står HTPCn nära tvn och man sitter på ett normalt "tv-tittaravstånd" ser man nog inte mycket av detaljerna på displayen, tyvärr.

Men visst ska man ha rullande test på minnena varför inte på htpcn 😉
Alla har vi något komplex vi måste dölja i skuggan av något annat balt!

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
855671
March 9, 2005 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Men har du ett mörkt rum och ska se en film så är det väldigt störande med en lite skärm som visar samma sak en bit ner.

Men jag förstår vad du mnear att de tär bra när man vill spela musik.

Jag som gillar musik för mycket för att sitta och lyssna på kassa mp3 kopior har ju inte det problemet.

Man ska inte vara för positiv till nya saker då blir man besviken, positiv kan man vara när man hat testat saken i fråga och den fungerar som man trodde.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
855700
March 9, 2005 - 3:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Men har du ett mörkt rum och ska se en film så är det väldigt störande med en lite skärm som visar samma sak en bit ner.

Men jag förstår vad du mnear att de tär bra när man vill spela musik.

Jag som gillar musik för mycket för att sitta och lyssna på kassa mp3 kopior har ju inte det problemet.

Man ska inte vara för positiv till nya saker då blir man besviken, positiv kan man vara när man hat testat saken i fråga och den fungerar som man trodde.

Nä det håller jag med om till 100% procent, men jag menar att jag inte tror att man måste sitta och titta på den miniatyr av bilden på touch-monitorn. Om man inte kan visa något annat eller kanske stänga av displayen under filmtittande så är det ju verkligen korkat.

Nä självklart ska man inte vara överdrivet positiv till allt man ser innan man testat det, men man behöver inte bara vara negativ heller. 🙂

don
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
Member Since:
June 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
855707
March 9, 2005 - 3:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Om det är så att man kopplar in den som sekundär skärm så kan man ju alltid "disable" den lilla skärmen vid uppspelning av film.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
855784
March 9, 2005 - 5:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Riktigt smidigt om man kan spela musik med den lilla skärmen och sen växla till sin plasma eller projektor (om man nu har något av dessa) när man kollar på film!

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
855828
March 9, 2005 - 6:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Rena drömmen att ha i sängen med förlängningssladd.....

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
Member Since:
January 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
855833
March 9, 2005 - 6:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Bara jag som inte vill ha en stor fet skärm i fronten? Helst ska det inte vara någon display alls.

don
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
Member Since:
June 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
855854
March 9, 2005 - 6:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Bara jag som inte vill ha en stor fet skärm i fronten? Helst ska det inte vara någon display alls.

Själv har jag blandade känslor kring skärmen. Det är ju bra om man spelar musik eller radio och vill se låtnamn/radiostation.
Men om man ser på en film vill man kanske att den inte ska vara på.

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
855921
March 9, 2005 - 7:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Vill man se låtnamnen på musiken räcker det med VFD. Behövs ingen 2k skärm för det.
En VFD är dessutom mindre (mindre låda) så dom kanske kunde hålla sig till stereorack mått (430mm).

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Majster
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 150
Member Since:
February 11, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
855931
March 9, 2005 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: Vill man se låtnamnen på musiken räcker det med VFD. Behövs ingen 2k skärm för det.
En VFD är dessutom mindre (mindre låda) så dom kanske kunde hålla sig till stereorack mått (430mm).

Kan inte annat än att hålla med. Hur svårt ska det vara att tillverka en låda i stereorack mått. Så den smälter in bland resten av grejerna. Man ska ju inte ens reflektera över att det är en dator som står ovanför tex stereon.

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
855970
March 9, 2005 - 8:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan de inte tillverka en låda med måtten som Pioneer använder 42cm.

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
Member Since:
February 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
856104
March 9, 2005 - 11:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Fram med såg aluminiumplåt och nitpistol 😉

Håller med om att det förefaller ganska onödigt att ha en display på själva burken, om de tvunget skulle ha den så skulle den vart monterad i en trådlös "dosa" som man kunde ha som fjärrkontroll.

Man lär ju inte springa fram och fingra på den där då man ser på film så tuchscreenfunktionen känns ganska onödig då skärmen är stationär på behörigt avstånd från några fingrar.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
856168
March 10, 2005 - 8:28 am
sp_Permalink sp_Print

Okej det verkar bara vara jag som ser fördelar med en 7" TFT-display i fronten på HTPC-chassit. 🙂
Men att det ska vara en display överhuvudtaget tycker jag absolut, har ingen nu på min HTPC och det stör mig en hel del från och till.

don
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
Member Since:
June 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
856185
March 10, 2005 - 9:38 am
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: Okej det verkar bara vara jag som ser fördelar med en 7" TFT-display i fronten på HTPC-chassit. 🙂
Men att det ska vara en display överhuvudtaget tycker jag absolut, har ingen nu på min HTPC och det stör mig en hel del från och till.

Nejdå, du är inte ensam. Jag vill också ha en sån display på ett HTPC-chassi. Det är ju praktiskt som tusan =)

Men jag kan förstå om andra inte tycker om det.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 39
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL