October 15, 2001
Artikeln är ingen kritik mot tekniken bakom annonsblockering utan mer ett sätt att förklara hur just denna populära teknik kan vara dödsstöten för seriösa Internetsajter som kämpar med annonsbaserade intäkter.
Och det är inte kritik..?
Men är absolut en svår fråga... Adblock är det andra jag installerar på en ny dator, det första är firefox. Mervärdet att slippa all reklam är så stort att jag har svårt att tänka mig surfa utan för att "hjälpa" siter.
Finns det några siffror på vad en site normal kan tänkas dra in för pengar på reklam per unik användare? Har en känsla av att det är en summa jag gärna hade bidragit om jag haft möjligheten. Är trots allt ett ganska begränsat antal siter som jag dagligen besöker, eller skulle fälla en tår om de försvann.
Jag kan givetvis inte stå för artikelnförfattarens avsikter. Men jag tycker det mest är en oro för vad tekniken kan föra med sig, speciellt då som sagt inte alla är medvetna om att man faktiskt kan hjälpa sajter genom att helt enkelt aktivera annonserna på deras sida.
Men det är en mycket svår fråga som sagt och det där med reklamfria sajter mot en "prenumerationsavgift" är en tanke som cirkulerat länge. Allt går givetvis att räkna ut och kan vara ett alternativ i längden.
Tekniknörd som gillar att träna.
July 4, 2008
Jag har NH som undantag i Adblock Plus och även ett par andra sidor som jag vill stödja.
Den enda skillnaden med att köra med eller utan adblocker på NH är att det tar något längre tid att ladda in den sparande information om användarnamn och lösenord när sidan ska ladda in annonserna också. Men det är inte så värst störande för mig.
February 23, 2005
Tyvärr har en del sidor allt för många flash-annonser som segar ner hela webbläsaren. Även på på en ny snabb dator blir allt så segt så jag inte hade något direkt val än att installera någon slags blockerare. Än värre var det på föräldrarnas gamla datorn när det känns som sirap att försöka surfa på sidor så som NH. Så tills alla dessa hemska flash-annonser försvinner kommer i alla fall jag att aktivera någon form av blockerare, antingen endast en flash blocker eller adblocker.
1 Guest(s)