April 17, 2005
GeForce 6800 är en "strypt" version av sin syskon 6800 GT/Ultra då NVIDIA både har sänkt klockfrekvenserna på kortet och stängt av 4 pixel pipelines. På PCI Express varianten har man gjort detta direkt i hårdvaran men på AGP-versionen är dessa pipelines endast inaktiverade genom mjukvara då de fortfarande finns fysiskt i kärnan. På The Firigsquad har man skrivit en guide om hur man låser upp dessa pipelines på sitt GeForce 6800 grafikkort för en trevlig prestandaökning. För den som vill få lite mera krut i sitt 6800-kort är detta med andra ord mycket intressant läsning.
January 12, 2004
Black_light wrote: Förresten, mellan AGP versionerna på 6800GT och 6800 Ultra, är det bara klockfrekvenserna som skiljer?
6800Ultra brukar ha två strömkontakter (molex) och GT brukar ha en kontakt. Annars är det samma kort, och samma GPU egentligen. Jag har kört mitt 6800GT (leadtek) på Ultra-frekvenser ända sedan jag köpte det. Tempen ökar med 2-3 grader i spel osv.
May 17, 2004
Agge wrote: [quote=Black_light]Förresten, mellan AGP versionerna på 6800GT och 6800 Ultra, är det bara klockfrekvenserna som skiljer?
6800Ultra brukar ha två strömkontakter (molex) och GT brukar ha en kontakt. Annars är det samma kort, och samma GPU egentligen. Jag har kört mitt 6800GT (leadtek) på Ultra-frekvenser ända sedan jag köpte det. Tempen ökar med 2-3 grader i spel osv.
vad hämskt med 2-3 extra grader 😉
Måste nog inflika att det där är väl åtminstone 5-6 månader gamla nyheter.
Tror jag köpte mitt första 6800le i december, och det tack vare att man sett hur andra lyckats trolla fram mer prestanda på lätt sätt ur dom.
Det var ett bra tag sen moddanracer lade ut sin guide, men å andra sidan så kanske inte The Firigsquad hänger på NH..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
1 Guest(s)