Hur man slipar en kylfläns|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur man slipar en kylfläns
jonas_10
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 806
Member Since:
December 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 25, 2003 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Dagens hetsjakt bland datorprodukter leder oftast till ökad värme, vilket leder till att man behöver mer kylning för att hålla nere temperaturen, eller klocka. Även fast en kylfläns ser ut att ha en bra och jämn yta är verkligheten en helt annan. Om man kikar riktigt nära finns det mängder med små repor och annat som ger en sämre kontaktyta, och själva flänsen är ofta lite konkav eller konvex. Kylpasta kan fylla ut små hål, men det bästa är om man har så rena ytor som möjligt då kylpasta inte leder värme speciellt bra.
Genom att slipa ytan (en process som brukar kallas lappning) får man bättre kontaktyta, men det är inte direkt 80-papper som behövs. < href="http://www.systemcooling.com">Systemcooling.com har skrivit en artikel om hur man lappar en kylfläns.

Läs mer här

Sockr1
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 26
Member Since:
March 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
278623
February 26, 2003 - 5:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har just i dagarna polerat min kylfläns, först med fint sandpapper och till en avslutning använde jag tandkräm (med slipande egenskaper), men som det är nu så ligger max tempen på samma som tidigare 56 grader.
Ska kolla i helgen hur ytan ser ut, kanske den blev lite konkav eller konvex under poleringen.
Har även en liten fundering!!! när jag tog bort flänsen senast innan jag slipade flänsen så såg jag avtryck av texten från CPU:n på flänsen i kulpastan om man säger så. Så då tänkte jag att jag skulle ta samma tandkräm och polera bort texten från CPU:ns core, men jag vill ju inte skada något, så tror ni att man kan göra så utan att riskera något, vill inte slipa för djupt om man säger så

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 46
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL