Hur Microsoft satsat på Xbox 360 för att klå Sony|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur Microsoft satsat på Xbox 360 för att klå Sony
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 17, 2005 - 1:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi börjar komma allt närmare en lansering av Microsofts nästa generations spelkonsol och trots att det känns som vi väntat länge är det ingenting emot hur länge Microsoft förberett sig för denna lansering. På SiliconValley.com har man skrivit en artikel om hur Microsoft planerat inför utvecklingen av Xbox 360 och hur man valt en "lär av dina misstag" princip inför detta enorma projekt. Bland annat kan vi läsa hur MS faktiskt frågade både Intel och NVIDIA om de ville utveckla hårdvara till Xbox 360, men när de inte gick med på att ge MS äganderätten till komponenterna gick MS vidare till IBM och ATI som tillät detta. Klart intressant läsning med en del bakgrundsinformation man kanske inte tänkt på.

:: Läs hela artikeln på SiliconValley

Avatar
BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
Member Since:
May 21, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
938304
August 17, 2005 - 2:02 pm
sp_Permalink sp_Print

De kommer aldrig klå sony vad den än gör.

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
938311
August 17, 2005 - 2:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Någon som vet om den kommer ha komponent ut? För har den det så har den ett rejält försprång då PS3 bara har HDMI utgångar som det ser ut nu.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
938318
August 17, 2005 - 2:38 pm
sp_Permalink sp_Print

VGA och komponent tror jag X360 kommer ha. Dock har det inte varit något snack om digitalutgång vilket jag tycker är rätt alarmerande.

HarpaE
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 131
Member Since:
December 24, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
938321
August 17, 2005 - 2:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Xbox 360 är vad som gäller för mig, känns bara rätt helt enkelt, sitter inte och säger att den är bättre än PS3, men eftersom den kommer tidigare så blir den en vinnare för mig, båda konsollerna kommer vara första gradens smek, så det är det som avgör i mina ögon.

Jag är så trött på all fanboyism.

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
Member Since:
July 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
938329
August 17, 2005 - 3:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Får jag fråga varför NH har börjat så hette snacka Konsoler, ni har inte ens nämnt ett spel.
Utan snackar hela tiden deras prestanda.

Varför ha super prestanda, då det inte finns speldugliga spel?

Det är som ett ungefär som NH skulle börja snacka motorer med inbyggda processorer från Intel/amd

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
938331
August 17, 2005 - 3:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: Får jag fråga varför NH har börjat så hette snacka Konsoler, ni har inte ens nämnt ett spel.
Utan snackar hela tiden deras prestanda.

Varför ha super prestanda, då det inte finns speldugliga spel?

Det är som ett ungefär som NH skulle börja snacka motorer med inbyggda processorer från Intel/amd

Det är ju en jäkla skillnad. Det kommer garanterat att släppas några titlar i samband med lanseringen. Och troligtvis kommer minst ett par av dem vara riktiga vinnare. Fär den delen hade jag inte ansett det särskilt underligt om någon här hade börjat prata om elektronik och styrprocessorer i bilar. Hårdvara som hårdvara. Allt behöver inte handla om spel.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
938336
August 17, 2005 - 3:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: Får jag fråga varför NH har börjat så hette snacka Konsoler, ni har inte ens nämnt ett spel.
Utan snackar hela tiden deras prestanda.

Varför ha super prestanda, då det inte finns speldugliga spel?

Det är som ett ungefär som NH skulle börja snacka motorer med inbyggda processorer från Intel/amd

Anledningen till att vi snackar konsoler är för att det är hårdvara, och det är hårdvara med starka PC-drag så det passar ypperligt in för vår målgrupp. Spel låter vi NordicGamers, vår systersajt ta hand om. Det är helt enkelt inte vår avdelning.

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
938393
August 17, 2005 - 5:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: VGA och komponent tror jag X360 kommer ha. Dock har det inte varit något snack om digitalutgång vilket jag tycker är rätt alarmerande.

Ja det är underligt men jag jublar för komponent..:) Då kan jag spela i 1080i på min nya SlimFit tv från Samsung..:)

Ska nog nästan förboka en nu..:)

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
938441
August 17, 2005 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: [quote=Anton K]VGA och komponent tror jag X360 kommer ha. Dock har det inte varit något snack om digitalutgång vilket jag tycker är rätt alarmerande.

Ja det är underligt men jag jublar för komponent..:) Då kan jag spela i 1080i på min nya SlimFit tv från Samsung..:)

Ska nog nästan förboka en nu..:)

Äh, HDMI <3. :]

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
938473
August 17, 2005 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: [quote=Redfaction][quote=Anton K]VGA och komponent tror jag X360 kommer ha. Dock har det inte varit något snack om digitalutgång vilket jag tycker är rätt alarmerande.

Ja det är underligt men jag jublar för komponent..:) Då kan jag spela i 1080i på min nya SlimFit tv från Samsung..:)

Ska nog nästan förboka en nu..:)

Äh, HDMI <3. :]

Jag hyllar komponent högre än HDMI då jag har en ny tv som bara klarar HDTV via komponent. Jag är inte dummare än att jag inte köper en plasma eller LCD tv nu för 30000kr bara för att kunna ha den fetaste just nu. Jag väntar på att Plasman försvinner och det är Platta CRT, LCD och Oled tv apparater som slåss. Då ska jag köpa en platt tv..:)

Avatar
Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
Member Since:
October 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
938540
August 17, 2005 - 10:50 pm
sp_Permalink sp_Print

äganderätten, någon som kan förklara de lite mer djupt?

gargamelo
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 174
Member Since:
April 27, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
938573
August 18, 2005 - 5:34 am
sp_Permalink sp_Print

As a result, Microsoft launched 20 months behind Sony. By the time it sold 1.5 million units, Sony had sold 20 million PlayStation 2s. And Microsoft had packed too many expensive components into the box, causing it to lose as much as $125 on each console sold and dooming it to several years of losses.

Kan väl tillägga att än idag är Xbox en miljardförlust för M$, dock har de ju råd med det ;-D

`The lesson we learned is you want to control your destiny,'' said Holmdahl. ``With this model, we control the price, we control the margins, we control the design.''

Med äganderätt tolkar jag det som att de kan beställa upp flera chinchong fabriker om de så nu vill istället för att lämna över hela ansvaret till sina partners IBM/ATI som tillverkar komponenterna.

Sony/Toshiba behöver inte ens tänka på detta till samma grad, de har redan haft total kontroll över detta sedan PS1.

Det finns en skillnad dock, hur de än gör så kommer de inte att tävla på exakt samma vilkor med Sony.

IBM utvecklar en Linuxkärna för PS3 och de satsar på open source, Sony hoppas på att sedan utveckla och göra produkter av det bästa som kommer utvecklas gratis till PS3.
Rent tekniskt så finns det väl inget som kanske hindrar en sådann utveckling för också Xbox360.
Detta oroar säkert Microsoft och bottnar väl i att de såg hur framtiden skulle kunna bli då de först fick se en PS2 köra Linux.
OS är M$ turf, äganderätt för att överleva.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 60
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL