April 17, 2005
Vi börjar komma allt närmare en lansering av Microsofts nästa generations spelkonsol och trots att det känns som vi väntat länge är det ingenting emot hur länge Microsoft förberett sig för denna lansering. På SiliconValley.com har man skrivit en artikel om hur Microsoft planerat inför utvecklingen av Xbox 360 och hur man valt en "lär av dina misstag" princip inför detta enorma projekt. Bland annat kan vi läsa hur MS faktiskt frågade både Intel och NVIDIA om de ville utveckla hårdvara till Xbox 360, men när de inte gick med på att ge MS äganderätten till komponenterna gick MS vidare till IBM och ATI som tillät detta. Klart intressant läsning med en del bakgrundsinformation man kanske inte tänkt på.
VGA och komponent tror jag X360 kommer ha. Dock har det inte varit något snack om digitalutgång vilket jag tycker är rätt alarmerande.
Tekniknörd som gillar att träna.
December 24, 2004
Xbox 360 är vad som gäller för mig, känns bara rätt helt enkelt, sitter inte och säger att den är bättre än PS3, men eftersom den kommer tidigare så blir den en vinnare för mig, båda konsollerna kommer vara första gradens smek, så det är det som avgör i mina ögon.
Jag är så trött på all fanboyism.
July 11, 2002
Får jag fråga varför NH har börjat så hette snacka Konsoler, ni har inte ens nämnt ett spel.
Utan snackar hela tiden deras prestanda.
Varför ha super prestanda, då det inte finns speldugliga spel?
Det är som ett ungefär som NH skulle börja snacka motorer med inbyggda processorer från Intel/amd
March 11, 2003
Smirnoff wrote: Får jag fråga varför NH har börjat så hette snacka Konsoler, ni har inte ens nämnt ett spel.
Utan snackar hela tiden deras prestanda.Varför ha super prestanda, då det inte finns speldugliga spel?
Det är som ett ungefär som NH skulle börja snacka motorer med inbyggda processorer från Intel/amd
Det är ju en jäkla skillnad. Det kommer garanterat att släppas några titlar i samband med lanseringen. Och troligtvis kommer minst ett par av dem vara riktiga vinnare. Fär den delen hade jag inte ansett det särskilt underligt om någon här hade börjat prata om elektronik och styrprocessorer i bilar. Hårdvara som hårdvara. Allt behöver inte handla om spel.
Smirnoff wrote: Får jag fråga varför NH har börjat så hette snacka Konsoler, ni har inte ens nämnt ett spel.
Utan snackar hela tiden deras prestanda.Varför ha super prestanda, då det inte finns speldugliga spel?
Anledningen till att vi snackar konsoler är för att det är hårdvara, och det är hårdvara med starka PC-drag så det passar ypperligt in för vår målgrupp. Spel låter vi NordicGamers, vår systersajt ta hand om. Det är helt enkelt inte vår avdelning.
Tekniknörd som gillar att träna.
June 27, 2002
Anton K wrote: VGA och komponent tror jag X360 kommer ha. Dock har det inte varit något snack om digitalutgång vilket jag tycker är rätt alarmerande.
Ja det är underligt men jag jublar för komponent..:) Då kan jag spela i 1080i på min nya SlimFit tv från Samsung..:)
Ska nog nästan förboka en nu..:)
March 5, 2002
Redfaction wrote: [quote=Anton K]VGA och komponent tror jag X360 kommer ha. Dock har det inte varit något snack om digitalutgång vilket jag tycker är rätt alarmerande.
Ja det är underligt men jag jublar för komponent..:) Då kan jag spela i 1080i på min nya SlimFit tv från Samsung..:)
Äh, HDMI <3. :]
June 27, 2002
Fackamato wrote: [quote=Redfaction][quote=Anton K]VGA och komponent tror jag X360 kommer ha. Dock har det inte varit något snack om digitalutgång vilket jag tycker är rätt alarmerande.
Äh, HDMI <3. :]
Jag hyllar komponent högre än HDMI då jag har en ny tv som bara klarar HDTV via komponent. Jag är inte dummare än att jag inte köper en plasma eller LCD tv nu för 30000kr bara för att kunna ha den fetaste just nu. Jag väntar på att Plasman försvinner och det är Platta CRT, LCD och Oled tv apparater som slåss. Då ska jag köpa en platt tv..:)
April 27, 2005
As a result, Microsoft launched 20 months behind Sony. By the time it sold 1.5 million units, Sony had sold 20 million PlayStation 2s. And Microsoft had packed too many expensive components into the box, causing it to lose as much as $125 on each console sold and dooming it to several years of losses.
Kan väl tillägga att än idag är Xbox en miljardförlust för M$, dock har de ju råd med det ;-D
`The lesson we learned is you want to control your destiny,'' said Holmdahl. ``With this model, we control the price, we control the margins, we control the design.''
Med äganderätt tolkar jag det som att de kan beställa upp flera chinchong fabriker om de så nu vill istället för att lämna över hela ansvaret till sina partners IBM/ATI som tillverkar komponenterna.
Sony/Toshiba behöver inte ens tänka på detta till samma grad, de har redan haft total kontroll över detta sedan PS1.
Det finns en skillnad dock, hur de än gör så kommer de inte att tävla på exakt samma vilkor med Sony.
IBM utvecklar en Linuxkärna för PS3 och de satsar på open source, Sony hoppas på att sedan utveckla och göra produkter av det bästa som kommer utvecklas gratis till PS3.
Rent tekniskt så finns det väl inget som kanske hindrar en sådann utveckling för också Xbox360.
Detta oroar säkert Microsoft och bottnar väl i att de såg hur framtiden skulle kunna bli då de först fick se en PS2 köra Linux.
OS är M$ turf, äganderätt för att överleva.
2 Guest(s)