Hur mycket vill du betala för ditt bredband?|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur mycket vill du betala för ditt bredband?
Bara_Bobby
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 239
Member Since:
November 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 4, 2002 - 4:43 pm
sp_Permalink sp_Print

För någon vecka sedan gick Telias chef Marianne Nivert ut med att Telia vill höja avgifterna för sitt ADSL-bredband till 600kr/månad. Detta motiverades bl.a. med att sverige hade bland de lägsta priserna för bredband i världen. Det verkliga skälet borde rimligtvis vara att telia inte har kontroll på sina kostnader inom företaget och ingen blir väl förvånad med tanke på att telia fortfarande är statligt till viss del. Netsurvey har i samarbete med Dagens Industri gjort en undersökning på hur mycket användarna är beredda att lägga ner på sitt bredband och hela 73% svarade att de max betalar 250kr/månad för sin anslutning. Detta kommer givetvis inte som någon direkt överraskning för de flesta, men Nivert verkar inte ha speciellt bra kontroll på detta. En av deras motiveringar av höjningen är i det närmsta löjeväckande, deras konkurrenter skulle få ett bättre konkurrensläge om telia höjde priset. Med tanke på att telia står för ca. 80% av alla bredbandsanslutningar i sverige så skulle ju telia skjuta sig själva i foten om deras kunder skulle byta till annan operatör. I europa ligger genomsnittet för bredband på ca. 30-45€/mån vilket blir ca. 300-450kr/mån. Med detta i åtanke borde Nivert och hennes kumpaner tänka om när det gäller den planerade höjningen av månadsavgiften. Om man vill fortsätta att locka kunder till bredbandsmarknaden bör man definitivt inte höja priserna, utan snarare sänka dem. Bredbandsbolaget går ännu inte med vinst, men räknar med att kunna generera vinst inom något år. BBB skulle visst välkomna en prishöjning, men inser själva att kundunderlaget är alldeles för litet för detta. Man bör istället skaffa sig ett mycket större kundunderlag och därefter kommer effektiviseringar i den egna organisationen att sänka kostnaderna. Därigenom skulle man slippa att höja priserna helt och hållet. Visst detta kanska vore drömmen, men det är rimligt att någon liten prishöjning kommer att genomdrivas. En såpass stor höjning som telia vill göra vore inte bra för den fortsatta utvecklingen för bredband i sverige. Vi får hoppas att telia inser sitt misstag och inte höjer priserna, i alla fall för tillfället.

Källa: Netsurvey, Dagens Industri

Castor Troy
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 13
Member Since:
August 20, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
141192
February 4, 2002 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Sa Marianne Nivert verkligen att Telia ville höja priset till 600kr/månad? Om jag inte minns fel så gjorde hon endast en jämförelse mellan priserna på sk. bredband i Sverige och Danmark. Detta misstolkades sedan i media (först och främst på Internet) och i olika forum, till att Telia hade planerat att höja priset till 600kr/månad.

Particle Man
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 198
Member Since:
January 8, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
141222
February 4, 2002 - 6:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur hon än sa så är det ändå ett ganska enkelt knep för att kunna höja priserna för just Teliakunder. Exempel:

Telia säger: "Vi vill höja till 600 kronor/månad för vårt ADSL"
svenske konsumenten: "usch fy o blä..såå mycket kommer jag ALDRIG betala"
Telia höjer till 400 kr i månaden
Konsument: "men det blev ju inte så dyrt...det betalar jag"

Jaja...höjer de priset över 300 så kommer inte jag sitta o surfa på Telia mer...väljer jag hellre modem...blir billigare.

FATPIPE
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 205
Member Since:
September 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
141280
February 4, 2002 - 9:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Telia kan dra åt He%¤#"#! Om de höjer priset...

Docenten
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 70
Member Since:
October 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
141378
February 5, 2002 - 8:06 am
sp_Permalink sp_Print

Man betalar redan idag 325kr/månad för Felias ADSL-SMALBANDSUPPKOPPLING....

Märkliga är att i min studentkorridor fick man 10MBIT från högskolan för 60kr/mån och då var dessa 60 pix SJÄLVKOSTNADSPRIS.
Hur motiverar telia sina priser då????

Bara_Bobby
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 239
Member Since:
November 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
141381
February 5, 2002 - 8:16 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-02-05 09:06, Docenten wrote:
Man betalar redan idag 325kr/månad för Felias ADSL-SMALBANDSUPPKOPPLING....

Märkliga är att i min studentkorridor fick man 10MBIT från högskolan för 60kr/mån och då var dessa 60 pix SJÄLVKOSTNADSPRIS.
Hur motiverar telia sina priser då????

Precis vad jag undrar också!!
Men det beror väl på att dinosauren telia har en massa onödiga kostnader för sitt nät som vi användare får pröjsa.

Makan
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 87
Member Since:
January 25, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
141428
February 5, 2002 - 10:28 am
sp_Permalink sp_Print

Tror knappast de har dåligt me pengar när de inte ens skickar ut räkningar till flera jag känner samt mig. Har vaken fått Startavgifts-räkning eller månadsräkningen sedan jag fick adsl i Oktober. Jag har t.o.m. ringt och hört efter varför ja inte fått nån räkning.

Particle Man
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 198
Member Since:
January 8, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
141437
February 5, 2002 - 11:05 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-02-05 09:06, Docenten wrote:
Man betalar redan idag 325kr/månad för Felias ADSL-SMALBANDSUPPKOPPLING....

Det beror helt på om man är ansluten som privatperson eller som gruppansluten...som gruppansluten så betalar man 250 kronor i månaden

Docenten
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 70
Member Since:
October 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
141452
February 5, 2002 - 11:25 am
sp_Permalink sp_Print

Jag pejar 325kr/mån i daxläge. Jag kan säga att jag utnyttjar min uppkoppling dagligen och lider av den SMALA "bredbandet" som telia erbjuder.
Har inga alternativ i nuläge förutom att flytta till "mindre fina kvarterer" där de har BBB.
Intressant fråga är hur mycket i avgiftshöjning tål jag innan jag säger upp mitt abonemang.
Skulle nog ha gjort det för länge sen ifall jag var inte lika mycket "nätnörd" som man är idag eller om det fanns alternativ.

Michlos
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 42
Member Since:
January 13, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
141512
February 5, 2002 - 1:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har kabelmodem med 512k lina. Detta betalar jag 150kr/mån för. För mig så skulle den enda förelen med ADSL vara att jag slipper vår överkänsliga brandvägg. Men aldrig att jag skulle böta 350kr/mån för det : )

Någon mer än jag som tycker att Telia börjar låta som SJ? "Vi tjänar för lite pengar och har för lite kunder så vi tänker höja priset".

oxygenial
Member
Medlem
Forum Posts: 2686
Member Since:
June 18, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
141517
February 5, 2002 - 2:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har BoStream idag, 5Mbit och pejjar 498:-

Detta anser jag vara helt acceptabelt.
Men att sitta med ett rötet telia och ha en väldigt teoretisk hastighet på 512kbit och betala 600:- nope kan inte tänka mig att någon vill det, men däremot om dom oxå höjer prestandan efter :-.

Sverige är idag typ billigast i världen på bredband, satt och browsade runt hos div. amerikanska företag som tar 59$ för 512down 128/up, vill du ha mer så var det en saftig höjning i genomsnitt.

Biters
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 866
Member Since:
October 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
141567
February 5, 2002 - 3:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Enligt min mening kan BBB höja priset till det dubbla utan att nån bör irritera sig över det. 95% uptime typ...10Mbit, som det iofs skulle kunna höja till 100Mbit eller 1Gbit.. för eithernet klara båda. Man skulle iaf kunna ha alternativ, 10Mbit mellen 200-400kr eller 100Mbit 400-600kr... det anser jag vara relavant.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 66
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL