April 17, 2005
Bredbildsmonitorer i all ära men ytterligare horisontell arbetsyta är ofta inget man tackar nej till och för dem som allvarligt funderar på att investera i en stor monitor kanske man även ska ta i beaktning att man kan skapa sig ett riktigt maffigt skrivbord med två mindre monitorer istället. På The Tech Zone har man skrivit en artikel om hur och varför man använder sig av dubbla monitorer till sin dator där man själva väljer att använda sig av två Dell 2005WFP 20" monitorer istället för att investera Dells 24" modell i samma familj. För en som jobbar mycket vid datorn är dubbla monitorer oslagbart vilket undertecknad bara kan hålla med om men även för aktiva datoranvändare finns det flera fördelar. Klart intressant läsning för dem som planerar att köpa en ny stor monitor eller kanske redan funderar just på att använda dubbla monitorer.
Har själv suttit med dubbla monitorer de senaste 2-3 åren och det är grymt bra när man jobbar mycket vid datorn med flera saker samtidigt. Spel kan vara lite struligt beroende på hur man ställer in det. Men annars kan det vara coolt att köra spelet på huvudmonitorn och lägga typ enhetshanteraren eller liknande på andra monitorn så kan man se processoranvändning och liknande i realtid. Annars är det bara att stänga av den andra monitorn. 🙂
Tekniknörd som gillar att träna.
July 18, 2003
Har funderat på att ha två monitorer ganska längre men har aldrig haft råd.
Sitter just nu på en Hpf2105 21" ws och tycker den är grymt skön, Dock så har den feeta ram kanter pga det är högtalere inbyggda i dem 😐 En till 20" skulle var grymt bra och ha dem ställda som bilder nedan. Dock så pajar min feta kant en hel del tyvär 🙁
[Image Can Not Be Found]
Aja, snygg bil på wallpapern i alla fall 😉
Prestanda förlust?
Hur pass mycket tar från prestandan att köra med 2 skärmar om man spelar på ena och surfar mm på andra? Kommer det sänka min fps i spel märkbart ?
January 25, 2004
Vet inte om jag skulle kunna leva utan två skärmar. Det är så sjukt jävla skönt.
Ett tips till de som använder dubbla eller snart kommer är programmet Ultramon. Ett måste för dualscreen, den har precis alla de funktioner man vill ha när man köra dubbla skärmar =)
EDIT: Vilket de även snackar om i artikeln =)
July 18, 2003
hULt0 wrote: [quote=mitrix]Är det alltså att föredra att ta två mindre skärmar mot en större?
Om det inte är stora är det väl ganska poänglöst?
Om du fnderar på att köpa skärm, köp en stor skärm och köp en till senare om du vill det.
Tror du missuppfattade hela poängen litegrann...
Författaren menar att man ska lägga ner samma summa på 2 skärmar istället för en stor. Med dem 2 skärmarna får man totalt sett massa per pixlar 🙂
T.ex, Tar du 2 st 20" eller 1 st 24" ?
Tja.. om du vill ha stort så tar du ju 2 st 20", right ?
January 7, 2006
Dry_Ice wrote: [quote=hULt0][quote=mitrix]Är det alltså att föredra att ta två mindre skärmar mot en större?
Om det inte är stora är det väl ganska poänglöst?
Om du fnderar på att köpa skärm, köp en stor skärm och köp en till senare om du vill det.
Tror du missuppfattade hela poängen litegrann...
Författaren menar att man ska lägga ner samma summa på 2 skärmar istället för en stor. Med dem 2 skärmarna får man totalt sett massa per pixlar 🙂
T.ex, Tar du 2 st 20" eller 1 st 24" ?
Tja.. om du vill ha stort så tar du ju 2 st 20", right ?
Jo, jag är med på hur han tänker. Grejen är ju bara att jag misstänker att det är hyfsat jobbigt om skärmarna är för små, det känns iaf som att jag inte skulle klara det. Men om det är 17"+ så ska det ju inte vara några problem. Jag får bara bilden av att han/hon menar 15", eller nåt(om det nu finns några som köper såna längre?).
2 Guest(s)