HyperThreading skadar serverprestanda|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
HyperThreading skadar serverprestanda
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 20, 2005 - 10:56 am
sp_Permalink sp_Print

HyperThreading är som bekant Intels teknik för att hantera flera trådar med en och samma processorkärna. Resultatet blir till synes dubbla processorkärnor men tekniken är knappast så effektiv som kan tyckas. Det finns helt klart applikationer som gynnas av HyperThreading, men tyvärr är det långt ifrån alla och vissa presterar märkbart sämre med tekniken aktiverad. För serversystem är det ofta nyttigt med parallell arbetskraft vilket HyperThreading bidrar med, nu verkar det dock som att Intels löfte om prestandavinster med HyperThreading på flertrådade applikationer inte riktigt håller måttet. När inte ens serverplattformarna drar någon nytta av HT utan istället tar skada rent prestandamässigt kan man fråga sig hur Intel planerar för HTs framtid.

Källa: ZNet

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
980520
November 20, 2005 - 11:32 am
sp_Permalink sp_Print

Känns som att det är lite sent att komma med sånna nyheter nu när HT funnits i (flera?) år.
Tydligen är det inte så många som brytt sig nu förräns det finns vanliga dualcore prollar på marknaden.

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
980534
November 20, 2005 - 12:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Att HT skadar serverprestanda är sedan tidigare känt... 🙂

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
980548
November 20, 2005 - 12:25 pm
sp_Permalink sp_Print

NES_Boy wrote: Känns som att det är lite sent att komma med sånna nyheter nu när HT funnits i (flera?) år.
Tydligen är det inte så många som brytt sig nu förräns det finns vanliga dualcore prollar på marknaden.

Saken är ju den att Intel sagt att HT kommer blomma ut när multithreadade applikationer dyker upp, det har de gjort nu men det man fått är snarare prestandaförluster än vinster.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
980551
November 20, 2005 - 12:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Tanken bakom HT är god, men genomförandet desto sämre 🙁

//Andreas

Skg
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
980839
November 20, 2005 - 10:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Faktum är att jag faktiskt gillar HT. Visst är Dualcore bättre men HT har ju trots allt funnits ett tag på marknaden nu. Inte ens min polares nya A64 presterar lika bra när det gäller att ha flera krävande applikationer igång samtidigt. Han spöar mig i benchmarks och liknande men när det kommer till att köra flera program så känns hans burk trött. Detta märks framförallt MMORPGs där jag utan problem kan köra två konton igång samtidigt medan han bara kan ha igång en i taget (om det ska vara spelbart alltså). Samma sak gäller då man kör spel i fönsterläge och pysslar med annat samtidigt.

För min del gör det inget om jag tappar 10% fps ifall det innebär att datorn i övrigt har en snabbare responstid då jag kör flera applikationer samtidigt. At spela är ju trots allt bara en av sakerna man användet burken till..

För min del så skulle jag gärna se Dualcore med HT aktiverat, till ett vettigt pris dvs.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 56
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL