April 17, 2005
HyperThreading är som bekant Intels teknik för att hantera flera trådar med en och samma processorkärna. Resultatet blir till synes dubbla processorkärnor men tekniken är knappast så effektiv som kan tyckas. Det finns helt klart applikationer som gynnas av HyperThreading, men tyvärr är det långt ifrån alla och vissa presterar märkbart sämre med tekniken aktiverad. För serversystem är det ofta nyttigt med parallell arbetskraft vilket HyperThreading bidrar med, nu verkar det dock som att Intels löfte om prestandavinster med HyperThreading på flertrådade applikationer inte riktigt håller måttet. När inte ens serverplattformarna drar någon nytta av HT utan istället tar skada rent prestandamässigt kan man fråga sig hur Intel planerar för HTs framtid.
Källa: ZNet
NES_Boy wrote: Känns som att det är lite sent att komma med sånna nyheter nu när HT funnits i (flera?) år.
Tydligen är det inte så många som brytt sig nu förräns det finns vanliga dualcore prollar på marknaden.
Saken är ju den att Intel sagt att HT kommer blomma ut när multithreadade applikationer dyker upp, det har de gjort nu men det man fått är snarare prestandaförluster än vinster.
Tekniknörd som gillar att träna.
July 2, 2003
Faktum är att jag faktiskt gillar HT. Visst är Dualcore bättre men HT har ju trots allt funnits ett tag på marknaden nu. Inte ens min polares nya A64 presterar lika bra när det gäller att ha flera krävande applikationer igång samtidigt. Han spöar mig i benchmarks och liknande men när det kommer till att köra flera program så känns hans burk trött. Detta märks framförallt MMORPGs där jag utan problem kan köra två konton igång samtidigt medan han bara kan ha igång en i taget (om det ska vara spelbart alltså). Samma sak gäller då man kör spel i fönsterläge och pysslar med annat samtidigt.
För min del gör det inget om jag tappar 10% fps ifall det innebär att datorn i övrigt har en snabbare responstid då jag kör flera applikationer samtidigt. At spela är ju trots allt bara en av sakerna man användet burken till..
För min del så skulle jag gärna se Dualcore med HT aktiverat, till ett vettigt pris dvs.
1 Guest(s)