Hyr DVD-filmer ur en "bankomat"|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hyr DVD-filmer ur en "bankomat"
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 27, 2004 - 12:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Tre utländska entreprenörer har startat en ny verksamhet för DVD-uthyrning i Singapore. Istället för videfilmsbutiker eller onlinebaserade uthyrningsfirmor har man här valt att satsa på stationära "DVD-automater" med låga driftskostnader.
På fyra platser i Singapore har man slagit upp dessa DVD-automater som på utsidan har mycket gemensamt med en vanlig bankomat. Automaterna kommer från ett italienskt företag och varje maskin kan serva två kunder samtidigt med över 1000 olika titlar att välja mellan.

Maksinen kan innan en hyrning ge en kort trailer och recension på filmen man är intresserad av och man kan även hålla koll på om man hyrt filmer vid tidigare tillfällen.

Mr Paul Wega, en av de tre utländska entreprenörerna, säger att en CineNow automat hyr ut över 500 skivor varje helg. De $500 000 som investerades vid starten av projektet hade tjänats in redan efter 2 månader och visar på en mycket hög lönsamhet för det nya "automat-systemet".

Priserna på filmuthyrning varierar mellan nya och äldre titlar och även uthyrningstiden påverkar. En ny titel kostar $2.50 att hyra i 6 timmar och för 24h hyrning får man pung ut med det dubbla, $5.

CineNow automaterna verkar vara en ypperlig lösning för filmuthyrning och då det både verkar ge gott utbud och låga priser kan vi bara hoppas att verksamheten letar sig även till Sverige.

Källa: Straitstimes.com

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
679925
July 27, 2004 - 12:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Borde vara perfekt för länder som Sverige som har höga personalkostnader.

Men... var är fördelen från konsumentens sida med att behöva gå ut i regnet och hämta ett fysiskt media i "filmomaten" jämfört med att välja vad man ska se direkt från Internet/fjärrkontrollen?

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
679929
July 27, 2004 - 12:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Borde vara perfekt för länder som Sverige som har höga personalkostnader.

Men... var är fördelen från konsumentens sida med att behöva gå ut i regnet och hämta ett fysiskt media i "filmomaten" jämfört med att välja vad man ska se direkt från Internet/fjärrkontrollen?

Om du syftar på "onlinebaserade uthyrningsfirmor" så menar jag inte streaming utan att man ordnar en hyrning över nätet och sedan får filmen hemskickad. Något som tar lite tid och omöjliggör "impulshyrningar" streamning av DVD-film är knappast något som någon uthyrningsfirma gör i dagsläget, inte i Sverige i alla fall.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
679953
July 27, 2004 - 1:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns en liknande automat här i Lund sen över ett år tillbaka, dock inte med så jättestort utbud av filmer.

Skalle-
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
680000
July 27, 2004 - 2:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns en sån automat här i västerås också, dock med VHS'er. De kanske har bytt till DVD's nu, det vet jag inte. Tycker dock att det är tråkigt att hyra på det viset - mest för att det känns bättre att hålla fodralet i handen och läsa 'manuellt' 😉

Closure
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 23
680024
July 27, 2004 - 2:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Med risk för att bli gnällig men en sådan fanns i Kristianstad, dock med VHS, för över 10 år sedan!

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
680043
July 27, 2004 - 3:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Jadå.. även här i stockholm, har dessa funnits..
Funderar dock om det är sing/dollar eller us/dollar som anges, är det sing/dollar så är det väldigt billigt och ett bra allternativ till IP-bio.

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
680087
July 27, 2004 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är tydligt att liknande automater finns/funnits i Sverige redan, så där hade jag fel. Har aldrig hört om eller stött på en själv dock.

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
680191
July 27, 2004 - 5:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag får inte ihop siffrorna riktigt.
Det påstås att man fick tillbaka investeringspengarna redan efter 2 månader.

Antag att genomsnittspriset för varje filmuthyrning hamnar på $2.
För att få igen investeringssumman på $500 000 måste man alltså hyra ut ca 250 000 st filmer.

2 månader innebär ~60 dagar. Då måste man ha hyrt ut i genomsnitt 4166 filmer per dag. Fördelat på de 4 maskinerna man har, blir det 1041 filmer per maskin och dag.

Som faktisk skrytsiffra påstår man att helguthyrningssiffran per maskin kommer upp i över 500 filmer/helg = 250 filmer/dag. Och detta är maxförsäljningsvärden, inte medelvärden (som borde vara lägre).

250 filmer/maskin&dag != 1041 filmer/maskin&dag.

Jag tror nog att dom inte ännu fått tillbaka investeringssumman jag 🙂

PS. Med ett medelpris på $4 (vilket torde vara relativt osannolikt) blir det 520 filmer/maskin&dag.

Jingizu
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 375
680589
July 28, 2004 - 2:02 am
sp_Permalink sp_Print

Gamblor, tänk på att priset $2.5 va för 6 timmar, om du glömmer att lämna tillbaka filmen inom 6 timmar är det $5, om du därimot lämnar tillbaka inom 6 timmar kan samma film bli uthyrd igen 😉

visst deras siffror låter lite konstiga, men många är lata och springer inte ut mitt i natten för att lämna film 😉

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
680628
July 28, 2004 - 6:46 am
sp_Permalink sp_Print

Ah. Jag trodde man använde sig av "engångs"-skivor som slutar fungera efter x antal timmar. Men såna finns kanske inte än 😛

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
680677
July 28, 2004 - 7:54 am
sp_Permalink sp_Print

Finns en sån i ropsten om jag inte missminner mig.

Pjotr
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 157
681354
July 28, 2004 - 8:06 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: Finns en liknande automat här i Lund sen över ett år tillbaka, dock inte med så jättestort utbud av filmer.

Fanns en sån maskin i Täby för ca tio är sedan, men med VHS då. Idén bygger väl mest på att folk ska kunna hyra porrfilm utan att genera sig för kassören/kassörskan. Men med mera kabelkanaler och Internet så är nog marknaden krympande.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 317
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL