August 22, 2005
Tre utländska entreprenörer har startat en ny verksamhet för DVD-uthyrning i Singapore. Istället för videfilmsbutiker eller onlinebaserade uthyrningsfirmor har man här valt att satsa på stationära "DVD-automater" med låga driftskostnader.
På fyra platser i Singapore har man slagit upp dessa DVD-automater som på utsidan har mycket gemensamt med en vanlig bankomat. Automaterna kommer från ett italienskt företag och varje maskin kan serva två kunder samtidigt med över 1000 olika titlar att välja mellan.
Maksinen kan innan en hyrning ge en kort trailer och recension på filmen man är intresserad av och man kan även hålla koll på om man hyrt filmer vid tidigare tillfällen.
Mr Paul Wega, en av de tre utländska entreprenörerna, säger att en CineNow automat hyr ut över 500 skivor varje helg. De $500 000 som investerades vid starten av projektet hade tjänats in redan efter 2 månader och visar på en mycket hög lönsamhet för det nya "automat-systemet".
Priserna på filmuthyrning varierar mellan nya och äldre titlar och även uthyrningstiden påverkar. En ny titel kostar $2.50 att hyra i 6 timmar och för 24h hyrning får man pung ut med det dubbla, $5.
CineNow automaterna verkar vara en ypperlig lösning för filmuthyrning och då det både verkar ge gott utbud och låga priser kan vi bara hoppas att verksamheten letar sig även till Sverige.
Källa: Straitstimes.com
Laglorden wrote: Borde vara perfekt för länder som Sverige som har höga personalkostnader.
Men... var är fördelen från konsumentens sida med att behöva gå ut i regnet och hämta ett fysiskt media i "filmomaten" jämfört med att välja vad man ska se direkt från Internet/fjärrkontrollen?
Om du syftar på "onlinebaserade uthyrningsfirmor" så menar jag inte streaming utan att man ordnar en hyrning över nätet och sedan får filmen hemskickad. Något som tar lite tid och omöjliggör "impulshyrningar" streamning av DVD-film är knappast något som någon uthyrningsfirma gör i dagsläget, inte i Sverige i alla fall.
Tekniknörd som gillar att träna.
Det är tydligt att liknande automater finns/funnits i Sverige redan, så där hade jag fel. Har aldrig hört om eller stött på en själv dock.
Tekniknörd som gillar att träna.
September 1, 2002
Jag får inte ihop siffrorna riktigt.
Det påstås att man fick tillbaka investeringspengarna redan efter 2 månader.
Antag att genomsnittspriset för varje filmuthyrning hamnar på $2.
För att få igen investeringssumman på $500 000 måste man alltså hyra ut ca 250 000 st filmer.
2 månader innebär ~60 dagar. Då måste man ha hyrt ut i genomsnitt 4166 filmer per dag. Fördelat på de 4 maskinerna man har, blir det 1041 filmer per maskin och dag.
Som faktisk skrytsiffra påstår man att helguthyrningssiffran per maskin kommer upp i över 500 filmer/helg = 250 filmer/dag. Och detta är maxförsäljningsvärden, inte medelvärden (som borde vara lägre).
250 filmer/maskin&dag != 1041 filmer/maskin&dag.
Jag tror nog att dom inte ännu fått tillbaka investeringssumman jag 🙂
PS. Med ett medelpris på $4 (vilket torde vara relativt osannolikt) blir det 520 filmer/maskin&dag.
January 12, 2004
Gamblor, tänk på att priset $2.5 va för 6 timmar, om du glömmer att lämna tillbaka filmen inom 6 timmar är det $5, om du därimot lämnar tillbaka inom 6 timmar kan samma film bli uthyrd igen 😉
visst deras siffror låter lite konstiga, men många är lata och springer inte ut mitt i natten för att lämna film 😉
October 11, 2001
UndaC wrote: Finns en liknande automat här i Lund sen över ett år tillbaka, dock inte med så jättestort utbud av filmer.
Fanns en sån maskin i Täby för ca tio är sedan, men med VHS då. Idén bygger väl mest på att folk ska kunna hyra porrfilm utan att genera sig för kassören/kassörskan. Men med mera kabelkanaler och Internet så är nog marknaden krympande.
2 Guest(s)