April 17, 2005
Cell-processorn som är hjärtat i Sonys PlayStation 3 spelkonsol är onekligen en nyckelkomponent för Sony och mycket av hypen kring deras nästa generations spelkonsol har handlat om deras kraftfulla Cell-arkitektur. Cell har dock inte bara varit en glädjekälla för Sony och vi kunde för några månader sedan rapportera om att tillverkningsyielden för Cell-processorn var mycket dåliga. Av varje kiselplatta med Cell-processorer som tillverkades var det helt enkelt väldigt få som överlevde och hade full funktion. Dåliga yields betyder både dålig tillgång och höga tillverkningskostnader, något PS3 knappast är i behov av.
Uppgifterna var då mer obekräftade rykten och många hävdade att man inte kunde se hur det skulle finnas så stora problem med tillverkningen så relativt snart innan konsolens lansering. Nu har det dock dykt upp ny information som i princip bekräftar dessa tidigare uppgifter. Det är nämligen en av IBMs halvledare ansvarige som i en intervju med ElectronicNews gett intressanta uppgifter om Cell-processorns tillverkningsyields, då det just är IBM som tillverkar denna processor.
Tom Reeves hävdar att man har en yield på mycket låga 10-20% för Cell och att det går att fördubbla till runt 20-40%. Med tanke på hur många Cell-processorer Sony kommer behöva för sin PS3 konsol låter detta som katastrofala siffror och frågan är hur detta kommer påverka både tillgång och pris på spelkonsolen.
August 15, 2004
Med tanke på att han säger att man har "tur" om det ligger på 10% - 20% när det gäller en sådan avancerad processor, talar om Cell-processorer med 8 SPE's och att man inte specifierar vad exakt logic redundancy innebär (möjligen stänger av SPE's) så kan man inte säga att det är en bekräftelse eller direkt relaterat till PS3.
"With a chip like the Cell processor, you’re lucky to get 10 or 20 percent. If you put logic redundancy on it, you can double that..."
Men om det är 20% - 40% för Cell-processorer med 7 och 6 SPE's... då är det illa, med tanke på att SONY försöker få ut 2 miljoner konsoler vid lanseringen så bör väll en jä*la massa Cell's gå åt h*lvete (om inte de används för annat).
"...we’ve been thinking about whether we should really throw all of those away"
Det är konstigt att han säger så, skulle inte de använda dem till annat, så som TV-apparater och Blu-Ray-spelare?
October 1, 2001
Varför länkar ni till The Inq som förutom att vara världens mest opålitligaste nyhetssida även är partiska? Länka istället in själva intervjun där de bland annat pratar om hur man kan förbättra odsen.
Där kan man även läsa:
"Sony is very concerned about quality and backward compatibility. They want to get this right. They tested game after game after game. When there were about 40 Playstation 1 games that didn’t work properly, that didn’t pass their criteria for quality."
Dead Glory: Därför att The Inq var vår källa i detta fallet? 🙂
Eftersom de länkar direkt till intervjun spelar ju deras trovärdighet mindre roll också.
Tekniknörd som gillar att träna.
April 27, 2005
Inq är mkt opålitliga ofta ja. Men ibland har de lite rätt. Fast min teori är att de gillar PS3 såpass mkt att de vill piska på Sony för att de inte skall tabba sig ;-D
Men även om en stor del av chippen inte har 6-7 eller 8 fungerande SPE´s så är de tänkta att användas i andra produkter som TV apparater, Blu-ray spelare, serverfarms å annat.
Naturligtvis kastas de inte bort, Nvidia,ATI, blockerar kassa pipelines och säljer de som lägre presterande kort. Intel, AMD klockar ner eller säljer de till lägre pris som mindre presterande Celeron/Sempron. De få Cell som sedan har 8 fungerande SPE´s går till försvars och forskningsindustrin dessutom.
Men klart, november har de på sig och naturligtvis kommer det troligen inte räcka till alla som vill köpa.
1 Guest(s)