April 17, 2005
IBM och Fujitsu har nu presenterat en ny teknik för datalagring på magnetband där lagringsdensiteten är satt till 29.5 miljarder bit per kvardrattum. Vilket ger 44 gånger högre lagringsdensitet än fjärde genrationens LTO Ultrium-magnetband klarar av. Resultatet är en lagringskapacitet på 35TB per band vilket görs möjligt bland annat genom nya mindre magnetiska partiklar som med en tredjedels storlek från förgående generationer magnetbandslagring får plats med mer data på en given plats samtidigt som precisionen på lös och skrivhuvudena förbättrats.
Tekniken har utvecklats tillsammans med FujiFilm under tre år och ska sett till lagringsvolym per krona kosta en tiondel så mycket som mekaniska hårddiskar sett till pris/gigabyte.
När IBM börjar sälja sina nya lagringsvänliga magnetband är oklart men för verksamheter där lagringsvolym är första prioritet kan detta ge stora ekonomiska vinster.
[Image Can Not Be Found] Magnetbandsläsare från IBM
May 15, 2005
Synd att det skall vara så ohemult dyrt bara, annars är det ju hur smidigt som helst att slänga i kassaskåpet och veta att man har kvar grejerna. Var nån fotograf som sa att vi tar mer bilder än nånsin men vi kommer inte lämna nått efter oss då folk inte backar upp det.
August 7, 2003
Fantomen wrote: Vad är prestandan på denna då. Undrar hur lång tid det tar att fylla 35TB.
Det där är ju bara experiment som visar att det GÅR packa 35 TB på den, nån gång "i framtiden"
LTO (Linear tape open) har annars fördubblat kapaciteten mellan alla generationer (LTO-1 -> LTO-5 som just annonserats).
100 - 200 - 400 - 800 - 1.6 TB okomprimerat (dubbelt så mycket komprimerat)
Hastigheten ökade också med dubbla fram till LTO-3, sedan med 50% per generation. 80 MB/s ska LTO-3 klara har jag för mig, men jag har sett hastigheter på ~120 MB/s hela tiden, för den kompressar.
Jag föredrar hellre obscent många diskar i backuplösningar.
1 Guest(s)