August 22, 2005
En av de populäraste bilder på nätet har sen gårdagen, för en sann datorentusiast det vill säga, varit en bild från Microprocessor Forum 2003. Bildmotivet är något som nästan går emot namnet på tillställningen då IBM POWER5 verkligen inte är en "microprocessor". Faktum är att processor är fel ord då detta i själva verket är ett chip med flera processorkärnor.
Det IBM POWER5 chip som visades upp mäter in på nästan en kvadratdecimeter i storlek, 95 x 95 mm. MCM-chipet (multichip module) består av 4 IBM POWER5 chip som i sin tur består av vardera två processorkärnor vilket resulterar i sammanlagt 8 kärnor.
Utöver de 8 kärnorna har chipet en sammanlagd cache på 144MB! då varje POWER5 chip är utrustat med 1.92MB L2 cache och 32MB L3 cache.
IBM POWER5 har även en integrerad minneskontroller vilket gör chipen ännu mer komplexa.
Varje chip består av 276 miljoner transistorer, ett antal som är många gånger fler än det i en vanlig prestandaprocessor.
Huvudmarkanden för POWER5 är Unix servrar där SUN och HP är stora aktörer.
[Image Can Not Be Found]
En söt liten sak tycker vi här på redaktionen. 😉
Haha frågan är vad du skulle ha den till... 😉
Edit: Säg inte sälja bara... det är för uppenbart. 8)
Tekniknörd som gillar att träna.
April 4, 2003
the_proffs wrote: är det bara jag som tror att den blir vaaarm 😀 kan använda den som spisplatta 🙄
Du är inne på helt rätt spår... om de vaga uppgifter jag sätt stämmer ska detta chip ha en värmeutveckling på runt 600W... 😮
Det är en hel del om man ska vara ärlig.
August 14, 2002
September 1, 2002
Äsh, det är ju en sån prolle som sitter i min grafritande Casio-räknare. Brukar använda den för att dra lite roliga streck då och då när jag har tråkigt på lektionerna.
Nej, men om det kommer sitta liknande processorer i våra datorer i framtiden så kommer vi ju behöva separata el-linor och proppskåp till datorerna. Fyra hål i väggen, två för "vanlig" elutrustning och två för datorn.
Vi vet ju att Intel om ett till två år kommer lansera deras första dualcore akritektur och runt 2006-2007 tror jag att deras multicore modeller dyker upp.
Hur dessa processorer kommer se ut vet jag inte men de kommer garanterat skilja sig mycket från IBM POWER5.
Tror även att Intel kanske kommer gå annorlunda tillväga, speciellt när de släpper desktopmodellerna av deras dual/multicore processorer. De kan aldrig lansera en desktopprocessor som är en kvadratdecimeter stor det är en sak som är säker. 😉
3 Guest(s)