IE7 flikar hit, flikar dit, flikar överallt|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
IE7 flikar hit, flikar dit, flikar överallt
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 30, 2005 - 8:44 am
sp_Permalink sp_Print

IE7 (Internet Explorer 7) kommer bli Microsofts första webbläsare med stöd för fliksurfning (tabbed browsing). Det betyder att man öppnar flera olika sidor i samma webbläsarfönster i form av flera flikar. Systemet används i princip av alla andra populära webbläsare i dagsläget och Microsoft har insett att man inte kan förbise denna egenskap inför deras nästa webbläsaruppdatering. Nu har man i sin officiella blog publicerat en statusrapport för IE7 Beta 1 och dess stöd för fliksurfning. Det finns en hel del information som vi inte sett tidigare, både tekniska detaljer och hur man som användare hanterar flikar i IE7.

:: Läs hela rapporten i MSDNs Blog

Avatar
whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
Member Since:
November 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
899956
May 30, 2005 - 9:21 am
sp_Permalink sp_Print

Hehe gick inte så bra med

[b] osv va? 😉
Flikar har ju funnits i Opera/FF ett tag.
Det har jag dock saknat i IE de få ggr jag andvänt det.
Men man får väl inte kräva för mycket av M$.

Edit: Tänkte på flickor när jag skrev flikar så stavfel rättade.

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
899962
May 30, 2005 - 9:30 am
sp_Permalink sp_Print

Att nämna IE och Firefox i samma veva och samtidigt kalla Firefox och övriga fliksurfarläsare populära tycker jag är ganska missvisande..
Har Firefox/övriga 20% av användarna så är det väl bra.
Om Firefox/övriga är populära, vad är då IE med sin majoritet?

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
899967
May 30, 2005 - 9:36 am
sp_Permalink sp_Print

IE behöver inte vara populär bara för att det används av många. Det kan man vrida på flera olika sätt men eftersom många "tvingas" använda IE betyder det inte att webbläsaren är populär, den är dock väl använd (milt uttryckt).
Hade jag skrivit "väl använda" hade jag kunnat hålla med om att det varit mer missvisande.

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
Member Since:
February 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
899973
May 30, 2005 - 9:42 am
sp_Permalink sp_Print

"IE7 flikar hit, flikar dit, flikar överallt", flikar fyra år för sent!
😉

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
899977
May 30, 2005 - 9:48 am
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: IE behöver inte vara populär bara för att det används av många. Det kan man vrida på flera olika sätt men eftersom många "tvingas" använda IE betyder det inte att webbläsaren är populär, den är dock väl använd (milt uttryckt).
Hade jag skrivit "väl använda" hade jag kunnat hålla med om att det varit mer missvisande.

Tycker nog "populär uppstickare" eller liknande sammanfattat Firefox och övriga fliksurfarläsare bättre..
Men visst är IE en populär läsare också, jag och de flesta i min bekantskapskrets kör fortfarande med den tack vare dess enkelhet. Men jag fuskar lite med Netscape 8 för att bilda mej en uppfattning om fliksurfningens förtäfflighet.
Min erfarenhet är väl att dessa fliksurfarläsare passar bäst för yngre, som sitter med många sidor öppna och bara uppdaterar alltefter. Medan gamla Sigrid och Sixten kollar kakrecept och ev. spelar bingo, och till det behövs ingen flikläsare. Så de behåller det som dom tycker fungerar.
Kontentan av det hela är väl att jag tror inte Firefox/övriga kommer nå högre än 25-30% av användarna, men det är ju bra att det finns alternativ.
Men det är mina funderingar och vad just jag kommit fram till.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
900019
May 30, 2005 - 11:38 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Min erfarenhet är väl att dessa fliksurfarläsare passar bäst för yngre,

Hehe, det där är ett av de lamaste argumenten jag hört om så bara för att man hört det alltför många gånger;

"Min uppfattning är att det där med internet passar bäst för de yngre"
"Min åsikt är att radiogrammofonen väl kan passa de yngres behov av lättviktig underhållning"
"Slik lättviktig musik som framföras av Bellman och hans gelikar må hava sin apellation för den yngre publkum medan..."
"Urb harka sittmong hurb hurb" (översatt: pilbågar må vara bra för de unga men vi äldre föredrar riktiga spjut)

Medan gamla Sigrid och Sixten kollar kakrecept och ev. spelar bingo, och till det behövs ingen flikläsare.

Kakrecept? Det var ju vad de hade som argument när man skulle köpa hemdator på 80-talet... "Vad man kan ha den till? Ehhmm ja... KAKRECPEPT!" Det var svaret på vad alla datorer skulle användas till..

Jag misstänker Sigrid lätt kommer på att hon kan ha massvis med bingo-brickor uppe på en gång mycket lättare ifall hon lägger dem i flikar.

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
900041
May 30, 2005 - 12:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: [quote=ilg@dd] Min erfarenhet är väl att dessa fliksurfarläsare passar bäst för yngre,

Hehe, det där är ett av de lamaste argumenten jag hört om så bara för att man hört det alltför många gånger;

"Min uppfattning är att det där med internet passar bäst för de yngre"
"Min åsikt är att radiogrammofonen väl kan passa de yngres behov av lättviktig underhållning"
"Slik lättviktig musik som framföras av Bellman och hans gelikar må hava sin apellation för den yngre publkum medan..."
"Urb harka sittmong hurb hurb" (översatt: pilbågar må vara bra för de unga men vi äldre föredrar riktiga spjut)

Medan gamla Sigrid och Sixten kollar kakrecept och ev. spelar bingo, och till det behövs ingen flikläsare.

Kakrecept? Det var ju vad de hade som argument när man skulle köpa hemdator på 80-talet... "Vad man kan ha den till? Ehhmm ja... KAKRECPEPT!" Det var svaret på vad alla datorer skulle användas till..

Jag misstänker Sigrid lätt kommer på att hon kan ha massvis med bingo-brickor uppe på en gång mycket lättare ifall hon lägger dem i flikar.

Anledningen till att jag skriver "Min erfarenhet är väl att dessa fliksurfarläsare passar bäst för yngre" beror på att då slipper dom installera in något extra.(De äldre alltså) Kan väl omformulera till webläsartekniskt intresserade.
Om det är att anse som lamt eller inte spelar ingen större roll, jag försöker hålla mej på en realistisk nivå.
Som det är i nuläget ligger redan IE installerat och körklart..
Vid uppdateringar av windows används ofta windows update, och du får senaste IE-versionen installerad på ett enkelt sätt.
Varför skulle då Sigrid och Sixten börja på att fundera över var man först och främst hittar Firefox och sedemera tanka ned det (Till en plats på hårddisken dom förmodligen inte hittar igen sedan) och sedan installera och konfigurera så att de kommer ut på nätet. Inte nog med det, dom ska lära om en del också.
Sorry, men MS har ett alltför stort övertag där.

*Edit*
Efter en kort tids testande kan väl tilläggas att Netscape 8 tack vare sitt fliksystem är bra vid porrsurfning.
Men det kanske laglorden redan upptäkt?
wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Calle2003
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 327
Member Since:
September 2, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
900074
May 30, 2005 - 1:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag använder Avant Browser till Explorer, som är ett skal till Explorer (samma motor). Nackdelen är att den har yahoo som sökmotor och att den inte stöder RSS.
Fördelen är att vissa sidor funkar bättre i Explorer/Avant än firefox samt att den har FLIKAR! Så för mig är funktioner som RSS och googlesearch (som gärna kan ändras som i firefox) viktigare än flikar vid en IE7 lansering.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
900136
May 30, 2005 - 2:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Javisst är det så att de flesta använder det som redan finns installerat för att det helt enkelt är bekvämast så och det är "tillräckligt bra". Visst.

ilg@dd wrote: Efter en kort tids testande kan väl tilläggas att Netscape 8 tack vare sitt fliksystem är bra vid porrsurfning.
Men det kanske laglorden redan upptäkt?
wink

Ja, det är det jag upptäckte. Jag hade gjort ett eget litet javascript för att öppna 10-12 porrsidor jag besökte regelbundet för att se vad för nya saker som finns. (Nordichardware bland annat, man hör ju hur porrigt det är bara på namnet och även andra sidor med massa hårda saker som hård-diskar *stön* och sånt) men när jag installerade Firefox märkte jag att "jaha, så det är flikar! Tänk att nån annan tänkt samma sak som jag och byggt in det i webbläsare..."

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 70
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL