Indilinx nästa generations SSD-kontroller försenas|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Indilinx nästa generations SSD-kontroller försenas
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 7, 2009 - 11:51 am
sp_Permalink sp_Print

Indilinx har varit en av de mest framgångsrika tillverkarna av solid-state-kontrollers på marknaden det senaste året. Företagets Barefoot-kontroller har hittat ut hos många SSD-tillverkare och med de senaste mjukvaruuppdateringarna har Barefoot visat framfötterna både funktions- och prestandamässigt. Nu visar det sig dock att Indilinx kan ha fått lite grus i maskineriet. Uppföljaren till Barefoot som ska bli tillverkarens första SSD-kontroller med SATA 6Gb/s stöd ser nu ut att bli försenad.

Indilinx "Jet Stream" som solid-state-kontrollern döpts till ska ha varit under utveckling i över ett år och förutom stödet för det nya lagringsgränssnittet har Jet Stream även stöd för DDR NAND, en minnesteknik som bland annat nyligen presenterats av Samsung.

Solid-state-kontrollern sägs vara tillverkad i 65nm teknik, Barefoot använder sig av 90nm teknik, och ska stödja lagringskapaciteter på upp till 1TB.

Jet Stream-kontrollern skulle redan idag varit skeppad i testversioner till Indilinx partners men nu verkar detta inte ske förrän under första kvartalet 2010. Vilket kanske är en av anledningarna till att Indilinx största kund, OCZ Technology, ganska nyligen presenterade ett samarbete med konkurrenten SandForce.

Detta är givetvis dåliga nyheter för oss konsumenter som väntar på nästa generations solid-state-teknik. Men vi har redan sett andra aktörer göra stora framsteg på detta område så de som givetvis förlorar mest på detta är Indilinx själva.

Källa: DailyTech

this
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1179
Member Since:
July 4, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1238823
December 7, 2009 - 5:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan ju även vara så att Indilinix känner sig manade att göra ytterliggare förbättringar med prestandan, då Micron visat upp riktigt fina värden. Tror nog det kommer bli ganska hård konkurrens på SSD marknaden i framtiden, någon av de stora som inte håller sig i fas med konkurrenterna kommer förmodligen åka ut tillslut.

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1238858
December 8, 2009 - 9:33 am
sp_Permalink sp_Print

this wrote: Kan ju även vara så att Indilinix känner sig manade att göra ytterliggare förbättringar med prestandan, då Micron visat upp riktigt fina värden. Tror nog det kommer bli ganska hård konkurrens på SSD marknaden i framtiden, någon av de stora som inte håller sig i fas med konkurrenterna kommer förmodligen åka ut tillslut.

Var har du sett dessa Micron-värden? 🙂

Jag är sugen på att plocka upp en Intel G2 på ebay, men är inte motiverad nog då jag redan sitter på en OCZ Vertex... blir nog att vänta på nästa generation!

this
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1179
Member Since:
July 4, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1238897
December 8, 2009 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: Var har du sett dessa Micron-värden? 🙂

Jag är sugen på att plocka upp en Intel G2 på ebay, men är inte motiverad nog då jag redan sitter på en OCZ Vertex... blir nog att vänta på nästa generation!

Här, från er egen redaktion wink : https://www.nordichardware.se/.....16950.html

Skulle defenitivt vänta på nästa generation om jag vore du, Vertex enheterna håller väl sig riktigt fräscha med tanke på de uppdateringar som gjorts (?) 😛

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1238898
December 8, 2009 - 8:16 pm
sp_Permalink sp_Print

this wrote: Här, från er egen redaktion wink : https://www.nordichardware.se/.....16950.html

Skulle defenitivt vänta på nästa generation om jag vore du, Vertex enheterna håller väl sig riktigt fräscha med tanke på de uppdateringar som gjorts (?) 😛

Håller mig inte så uppdaterad embarassed

Men jo visst är den fräsch, men mycket vill ha mer 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 63
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL