August 22, 2005
Det är bara några veckor sedan ATI och NVIDIA presenterade sina första grafikkort med 512MB grafikminne och nu verkar det vara möjligt att grafikkort med ofattbara 1.0GB grafikminne dyker upp på marknaden under 2005.
Minnestillverkaren Infineon har nya 512Mb (512Mb = 64MB) GDDR3-minneschip på gång som ska kunna användas på grafikkort med 512MB eller upp till 1.0GB minne.
Minneschipen ska även kunna arbeta vid klockfrekvenser på upp till 800MHz, vilket resulterar i en effektiv klockfrekvens på 1600MHz.
"Infineon said it had begun shipping samples of its high-speed GDDR3 chips in February, 2005 to industry leading customers. Volume production is scheduled for the second half of 2005, which may indicate that graphics cards featuring 512MB or even 1GB of memory by Infineon will be available only in Q3 or Q4 2005."
Med andra ord har vi kanske grafikkort på marknaden inom kort som bryter den magiska 1.0GB barriären för grafikminne, något vi knappast trodde skulle hända för ett antal år sedan. Inte så här tidigt i alla fall.
Källa: X-bit Labs
April 6, 2005
Grafikkort med 512MB är inte ens ute än och här snackas det om 1GB det här året? Inte till deskops skulle jag tro, möjligvisst till CAD-kort och liknande.
Vad menas med 512Mb=64MB? Att varje chip är 64MB? I så fall skulle man behöva 16 chip (8 på varje sida) på kortet för att komma upp i 1GB.
ArtMan wrote: Grafikkort med 512MB är inte ens ute än och här snackas det om 1GB det här året? Inte till deskops skulle jag tro, möjligvisst till CAD-kort och liknande.
Vad menas med 512MB=64MB? Att varje chip är 64MB? I så fall skulle man behöva 16 chip (8 på varje sida) på kortet för att komma upp i 1GB.
Det står 512Mb inte 512MB, Megabit resp. MegaByte. För att få MB tar du Mb / 8 då 1Byte är 8Bit.
Men som du säger skulle det behövas 16 chip på ett 1.0GB-kort, vilket dock 512MB-korten redan har då man använder sig av 32MB-chip i dagsläget, om jag inte missminner mig.
Tekniknörd som gillar att träna.
April 6, 2005
Snorch wrote: [quote=ArtMan]Grafikkort med 512MB är inte ens ute än och här snackas det om 1GB det här året? Inte till deskops skulle jag tro, möjligvisst till CAD-kort och liknande.
Jo det finns kort med 512mb nu..
Var? Visst är kort med 512MB minne släppta på papper men vad jag vet så finns de inte att köpa än...Såg att Komplett ska få in någa stycken i slutet av månaden (Preliminärt). Så det kan dröja ända till Maj innan korten finns att få tag på iaf för de som har ca 7000 att lägga ut på grafikkortet 😀
http://buggy.no-ip.com/sok.php?f%5B%5D=Alla&k%5B%5D=Grafikkort&n=100&prisMin=&prisMax=&q=512Mb
2 Guest(s)