April 17, 2005
Infrant 1TB ReadyNAS X6 är en extern lagringsstation/filserver som man kopplar in på ett nätverk och utan behov av datorkonfigurering blir en egen lagringsplats i nätverket. Det är ett steg över de externa USB/Firewire-hårddiskar som blir allt vanligare och NAS (Network Attached Storage) enheter får allt mer intresse, vilket inte är så konstigt då vårt behov av lagring bara växer och växer. Vi har bland annat rapporterat om Buffalo TerraStation här tidigare som blivit något av en favorit bland många av våra medlemmar men på Anantech har man tittat på en enhet från Infrant som är lite bättre rustad för företagsnätverk där säkerhet och stabilitet är extra viktigt.
Utöver fina funktioner för PC-nätverk har även Infrants ReadyNAS serie stöd för UPnP vilket gör det möjligt att streama musik, video och bilder till hemelektronik som kopplas in till enheten. Klart intressant för dem som är på jakt efter en mer seriös filserver.
[Image Can Not Be Found]
March 10, 2003
Tevligt med mer sådana här lösningar på marknaden. Dock tycker jag den är lite dyr.
Buffalotech har lanserat en ny version av sin NAS Terastation med S-ata diskar.
http://www.buffalotech.com/pro.....egoryid=27
Denna är ca: 200$ billigare än denna lösningen.
Dock har jag inte sett några tester på den ännu. Den gamla Terastation var tyvärr en besvikelse
då överföringshastigheten bara blev runt 100mbit även med 1000mbit koppling.
Billigaste alternativet är om man har en gammal burk liggandes och kör med
NASlite som är en linuxmjukvara.
Kostar om man skall ha extra funktioner. Men floppy versionen är gratis iaf.
Finns att hitta på http://www.serverelements.com/ .. Jag har köpt Naslite och
kör för närvarande den lösningen på ett ITX kort.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
May 9, 2001
Synd att sådana enheter är rätt dyra när man ska fler diskar.
Då kan man ju nästan fixa i ordning en gammal dator och stoppa i en massa diskar i.
Jag själv är ute efter ett chassi som ha många interna 3.5" platser.
Just nu har jag ett Full Tower chassi men jag utnyttjar kanske hälften av utrymmet i lådan.
Skulle gärna byta ut 4 av 5.25" platserna mot yttligare 4 st interna 3.5" platser.
Har 6 st interna nu. 4 till skulle sitta fint. Har iof "skenor" så att jag kan montera hårddiskar i 5.25" platserna.
March 10, 2003
Sitter idag med ett Silverstone TJ06 och tycker det erbjuder bra med plats för en såpass låda.
Kör med en Coolermaster 4in3 device och har 8 platser kvar för HDs i lådan.
Sitter 6 diskar och en DVD-rw i för tillfället bara. Skall ha tag i ett S-ata kontrollerkort till innan de andra diskarna åker in.
http://ctrl-alt-delete.nu/uplo.....J06_00.JPG
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
July 18, 2005
Anton K wrote:
Infrant 1TB ReadyNAS X6 är en extern lagringsstation/filserver som man kopplar in på ett nätverk och utan behov av datorkonfigurering blir en egen lagringsplats i nätverket. Det är ett steg över de externa USB/Firewire-hårddiskar som blir allt vanligare och NAS (Network Attached Storage) enheter får allt mer intresse, vilket inte är så konstigt då vårt behov av lagring bara växer och växer. Vi har bland annat rapporterat om Buffalo TerraStation här tidigare som blivit något av en favorit bland många av våra medlemmar men på Anantech har man tittat på en enhet från Infrant som är lite bättre rustad för företagsnätverk där säkerhet och stabilitet är extra viktigt.
Utöver fina funktioner för PC-nätverk har även Infrants ReadyNAS serie stöd för UPnP vilket gör det möjligt att streama musik, video och bilder till hemelektronik som kopplas in till enheten. Klart intressant för dem som är på jakt efter en mer seriös filserver.
[Image Can Not Be Found]
Produkten heter inte ReadyNAS X6 utan ReadyNAS NV. ReadyNAS X6 är en gammal produkt som iofs också har recenserats av Anantech tidigare. Denna recension handlar dock som sagt om ReadyNAS NV.
1 Guest(s)