Inga mer Omega-drivers|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Inga mer Omega-drivers
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 26, 2003 - 4:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Det ser ut som om nVidia har tagit i med hårdhandskarna när det gäller moddade drivrutiner. Omega som moddar drivrutiner för ATi och nVidia har blivit tillsagd att avsluta verksamheten av nVidia som också hotar med åtal.

Tråkiga nyheter för alla dem som Omega hjälpt genom tiderna. Tyvldigen blir det alltså ingen mer moddning av nVidias drivrutiner. Frågan är hur synen på Tweakers så som RivaTuner påverkas av detta.

Läs mer här.

olsson
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 201
Member Since:
December 28, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
359619
June 26, 2003 - 4:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Tur att man köpte Ati 🙂

Jamzo
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 31
Member Since:
May 16, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
359648
June 26, 2003 - 5:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Jaha, och?!?!?!

Varför skulle man använda moddade Detonator för!?

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
359658
June 26, 2003 - 6:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Jamzo wrote: Jaha, och?!?!?!

Varför skulle man använda moddade Detonator för!?

Det har visat sig att rätt många har upplevt bättre kompablitetet och prestanda med Omegas drivrutiner.
Även bildkvalitet är lite bättre, andra säger stabilitet.
Och sen innehåller de ett par trevliga verktyg osv.

Anledningen att man moddar något är ju för att få ut mer än vad "default"-inställningarna tillåter helt enkelt, det är la inte så svårt att klura ut? 😉

Jamzo
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 31
Member Since:
May 16, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
359683
June 26, 2003 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=Jamzo]Jaha, och?!?!?!

Varför skulle man använda moddade Detonator för!?

Det har visat sig att rätt många har upplevt bättre kompablitetet och prestanda med Omegas drivrutiner.
Även bildkvalitet är lite bättre, andra säger stabilitet.
Och sen innehåller de ett par trevliga verktyg osv.

Anledningen att man moddar något är ju för att få ut mer än vad "default"-inställningarna tillåter helt enkelt, det är la inte så svårt att klura ut? 😉

Hmmm, jooo. Men som du säger "Det har visat sig att rätt många har upplevt bättre kompablitetet och prestanda med Omegas drivrutiner" tycker jag låter lite konstigt. Att några hobby kodare typ, kan göra bättre drivrutiner än nVidia själva, tycker jag låter lite mysko. nVidia vill väl göra allt för att få ut max prestanda ur sina drivrutiner... så nån annan borde ju inte kunna göra dom bättre.. men, jaja, det handlar om "MINIMALA" skillnader, typ nån frames. Bara 3Dmark-nördar märker skillnaden.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
359693
June 26, 2003 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Jamzo wrote: Hmmm, jooo. Men som du säger "Det har visat sig att rätt många har upplevt bättre kompablitetet och prestanda med Omegas drivrutiner" tycker jag låter lite konstigt. Att några hobby kodare typ, kan göra bättre drivrutiner än nVidia själva, tycker jag låter lite mysko. nVidia vill väl göra allt för att få ut max prestanda ur sina drivrutiner... så nån annan borde ju inte kunna göra dom bättre.. men, jaja, det handlar om "MINIMALA" skillnader, typ nån frames. Bara 3Dmark-nördar märker skillnaden.

Han kodar inga drivrutiner. Han "tweakar" de befintliga.
Han kan kosta på sig att slå på saker som nVidia kanske tycker är för "riskabelt" osv.

Skillnaden är för många märkbar. För Atis drivrutiner har han tex. lyckats lösa "stuttering" för många. Skillnaden i bildkvalitet syns ju också.
Angående 3DMark-nördar så brukar hans FAQ alltid säga att 3dmark är det sista han skulle får för sig att tweaka för.
De är till för att spela spel, inte benchmarka. =)

Prova dem vettja istället för att vara så pessimistisk. 🙂

matsansan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
Member Since:
January 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
359695
June 26, 2003 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Jamzo wrote: Hmmm, jooo. Men som du säger "Det har visat sig att rätt många har upplevt bättre kompablitetet och prestanda med Omegas drivrutiner" tycker jag låter lite konstigt. Att några hobby kodare typ, kan göra bättre drivrutiner än nVidia själva, tycker jag låter lite mysko. nVidia vill väl göra allt för att få ut max prestanda ur sina drivrutiner... så nån annan borde ju inte kunna göra dom bättre.. men, jaja, det handlar om "MINIMALA" skillnader, typ nån frames. Bara 3Dmark-nördar märker skillnaden.

Jag hade kompabilitetsproblem ett tag med NVIDIA Detonators på mitt TI4400 i OpenGL och de försvann helt med Omega. Sen något som verkligen tål att nämnas är ju att Omega-drivrutinerna ger märkbart bättre bildkvalitet med en ytterst marginell prestandaförlust (om man installerat dem i Quality). Om man istället kör med Performance så får man ju ut mera prestanda, även om det nu är ganska marginellt.

Så visst faaan finns det "hobby kodare" (skrivihop.nu) som kan sina saker. Jag kommer definitivt att sakna Omega-drivers.

SammyBoy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 258
Member Since:
November 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
359698
June 26, 2003 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

nVidia tappar en hel del goodwill när man gör som man gör. 🙁

MikaelS
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 31
Member Since:
February 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
359721
June 26, 2003 - 9:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Körde mycket med omega förr.
Visst man tappade några frames men efftersom bildkvaliten (iaf på den tiden) var bättre så var inte valet svårt 🙂

hehehe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 479
Member Since:
January 16, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
359812
June 27, 2003 - 5:35 am
sp_Permalink sp_Print

va tjänar dom på att omega slutar?

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
Member Since:
January 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
359818
June 27, 2003 - 6:36 am
sp_Permalink sp_Print

Att nvidia orkar lägga ner så mycket möda på sånt här, först Futuremark o nu detta.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 57
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL