August 22, 2005
Det ser ut som om nVidia har tagit i med hårdhandskarna när det gäller moddade drivrutiner. Omega som moddar drivrutiner för ATi och nVidia har blivit tillsagd att avsluta verksamheten av nVidia som också hotar med åtal.
Tråkiga nyheter för alla dem som Omega hjälpt genom tiderna. Tyvldigen blir det alltså ingen mer moddning av nVidias drivrutiner. Frågan är hur synen på Tweakers så som RivaTuner påverkas av detta.
Läs mer här.
December 28, 2001
November 29, 2001
Jamzo wrote: Jaha, och?!?!?!
Varför skulle man använda moddade Detonator för!?
Det har visat sig att rätt många har upplevt bättre kompablitetet och prestanda med Omegas drivrutiner.
Även bildkvalitet är lite bättre, andra säger stabilitet.
Och sen innehåller de ett par trevliga verktyg osv.
Anledningen att man moddar något är ju för att få ut mer än vad "default"-inställningarna tillåter helt enkelt, det är la inte så svårt att klura ut? 😉
May 16, 2003
UndaC wrote: [quote=Jamzo]Jaha, och?!?!?!
Varför skulle man använda moddade Detonator för!?
Det har visat sig att rätt många har upplevt bättre kompablitetet och prestanda med Omegas drivrutiner.
Även bildkvalitet är lite bättre, andra säger stabilitet.
Och sen innehåller de ett par trevliga verktyg osv.
Anledningen att man moddar något är ju för att få ut mer än vad "default"-inställningarna tillåter helt enkelt, det är la inte så svårt att klura ut? 😉
Hmmm, jooo. Men som du säger "Det har visat sig att rätt många har upplevt bättre kompablitetet och prestanda med Omegas drivrutiner" tycker jag låter lite konstigt. Att några hobby kodare typ, kan göra bättre drivrutiner än nVidia själva, tycker jag låter lite mysko. nVidia vill väl göra allt för att få ut max prestanda ur sina drivrutiner... så nån annan borde ju inte kunna göra dom bättre.. men, jaja, det handlar om "MINIMALA" skillnader, typ nån frames. Bara 3Dmark-nördar märker skillnaden.
November 29, 2001
Jamzo wrote: Hmmm, jooo. Men som du säger "Det har visat sig att rätt många har upplevt bättre kompablitetet och prestanda med Omegas drivrutiner" tycker jag låter lite konstigt. Att några hobby kodare typ, kan göra bättre drivrutiner än nVidia själva, tycker jag låter lite mysko. nVidia vill väl göra allt för att få ut max prestanda ur sina drivrutiner... så nån annan borde ju inte kunna göra dom bättre.. men, jaja, det handlar om "MINIMALA" skillnader, typ nån frames. Bara 3Dmark-nördar märker skillnaden.
Han kodar inga drivrutiner. Han "tweakar" de befintliga.
Han kan kosta på sig att slå på saker som nVidia kanske tycker är för "riskabelt" osv.
Skillnaden är för många märkbar. För Atis drivrutiner har han tex. lyckats lösa "stuttering" för många. Skillnaden i bildkvalitet syns ju också.
Angående 3DMark-nördar så brukar hans FAQ alltid säga att 3dmark är det sista han skulle får för sig att tweaka för.
De är till för att spela spel, inte benchmarka. =)
Prova dem vettja istället för att vara så pessimistisk. 🙂
January 18, 2003
Jamzo wrote: Hmmm, jooo. Men som du säger "Det har visat sig att rätt många har upplevt bättre kompablitetet och prestanda med Omegas drivrutiner" tycker jag låter lite konstigt. Att några hobby kodare typ, kan göra bättre drivrutiner än nVidia själva, tycker jag låter lite mysko. nVidia vill väl göra allt för att få ut max prestanda ur sina drivrutiner... så nån annan borde ju inte kunna göra dom bättre.. men, jaja, det handlar om "MINIMALA" skillnader, typ nån frames. Bara 3Dmark-nördar märker skillnaden.
Jag hade kompabilitetsproblem ett tag med NVIDIA Detonators på mitt TI4400 i OpenGL och de försvann helt med Omega. Sen något som verkligen tål att nämnas är ju att Omega-drivrutinerna ger märkbart bättre bildkvalitet med en ytterst marginell prestandaförlust (om man installerat dem i Quality). Om man istället kör med Performance så får man ju ut mera prestanda, även om det nu är ganska marginellt.
Så visst faaan finns det "hobby kodare" (skrivihop.nu) som kan sina saker. Jag kommer definitivt att sakna Omega-drivers.
2 Guest(s)