Ingen FSAA för nVidia i Half-Life 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ingen FSAA för nVidia i Half-Life 2
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 21, 2003 - 2:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Utvecklarna av Half-Life 2, dvs. Valve, tillkännagav att de stött på problem med kontemporär hårdvara när det gäller FSAA.
Tydligen klarar helt enkelt inget kort av att applicera kantutjämning för närvarande.
För nVidia ser det illa ut då problemet är en hårdvarubegränsning men för ATi ser det lite ljusare ut för det som äger ett Radeon 9500 eller bättre. Problemet för ATi är att de har hårdvara som klarar av de speciella funktionerna som krävs (centroid sampling) men att dessa funktioner inte exponeras i DirectX 9.0 för närvarande.
Förmodligen kan antingen Microsoft eller ATi hitta ett sätt att lösa det hela men för nVidias del ser det alltså kört ut.

Läs mer här.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
Member Since:
July 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
374175
July 21, 2003 - 2:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Ännu en anledning att köpa radeon asså. 😀

mANgOO'
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 307
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
374177
July 21, 2003 - 2:41 pm
sp_Permalink sp_Print

tur att man har rätt kort då 😀

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
Member Since:
April 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
374203
July 21, 2003 - 3:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Weee aldrig mer Nvida

tc_1
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 326
Member Since:
July 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
374204
July 21, 2003 - 3:11 pm
sp_Permalink sp_Print

j*vl* tur man satsade på ett 9800 pro då

hehehe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 479
Member Since:
January 16, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
374224
July 21, 2003 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

tror hl2 kommer vara lite segt med fsaa med dagens grafikkort men man vet aldrig

don
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
Member Since:
June 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
374230
July 21, 2003 - 3:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror att Valve kommer att fixa detta problem.
Om det inte fixas till releasen så kommer det nog att släppas en patch

Det är vad jag tror!

Avatar
BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
Member Since:
May 21, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
374303
July 21, 2003 - 5:06 pm
sp_Permalink sp_Print

vem bryr sig, spelar ändå aldrig me sånt på.

FarsanEdde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 910
Member Since:
May 31, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
374323
July 21, 2003 - 5:33 pm
sp_Permalink sp_Print

bloodman wrote: vem bryr sig, spelar ändå aldrig me sånt på.

Hade du haft ett grafikkort som var bra på det så hade du säkert gjort det Men det kommer nog dröja ett bra tag innan vi har så fläskiga datorer att det är lönt att köra med fsaa i hl2. Fps:en med ett 9500/9700 med fsaa är nog typ ospelbar. Så det gör väl inte så mycket för nvidia.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
374540
July 21, 2003 - 9:14 pm
sp_Permalink sp_Print

I betaversionen som enligt skaparna själva var "extra flashig" på många ställen fick de runt 60 vsynkade fps i 1280x768.

Om spelet är shader begränsat vilket det till stor del är så betyder det att man nog ganska lugnt kommer kunna fläska på med en del AA i 1024x768.
AF och höga upplösningar lär bli lite värre dock.

Att spela utan AA/AF med ett modernt kort är ungefär lika lönt som att köpa en formal 1-bil för att köra på 30-vägar som sagt..

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
374542
July 21, 2003 - 9:16 pm
sp_Permalink sp_Print

DoN wrote: Jag tror att Valve kommer att fixa detta problem.
Om det inte fixas till releasen så kommer det nog att släppas en patch

Det är vad jag tror!

Hur kan de fixa ett problem som ligger i nVidias hårdvara? =)

Att fixa "problemet" i deras mjukvara innebär att de får bygga om hela Source motorns textureringssystem vilket knappast lär hända. Hade de känt sig motiverade att "tulla" på sin motors specifikationer hade de gjort det redan från dag ett.

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
374585
July 21, 2003 - 10:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker det är skit att nVidia missat en sån grej...skärper de sig inte fort kan det gå lika illa som för 3dfx och jag vill inte att det bara skall finnas kvar en stor grafikkortstillverkare.

MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
Member Since:
March 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
374766
July 22, 2003 - 7:23 am
sp_Permalink sp_Print

Kör man i 1600*1200 så känns det inte helt nönvändigt att köra med fsaa... Anisotropisk filtering därmot är ju ett måste för att det skall se normalt ut.

MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
Member Since:
March 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
374768
July 22, 2003 - 7:24 am
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: Tycker det är skit att nVidia missat en sån grej...skärper de sig inte fort kan det gå lika illa som för 3dfx och jag vill inte att det bara skall finnas kvar en stor grafikkortstillverkare.

Tror inte du behöver oroa dig för nvidia.. De är som intel dvs har MYCKET god ekonomi och kursar inte i första taget.

FarsanEdde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 910
Member Since:
May 31, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
374808
July 22, 2003 - 9:14 am
sp_Permalink sp_Print

MoNsTeR wrote: Kör man i 1600*1200 så känns det inte helt nönvändigt att köra med fsaa... Anisotropisk filtering därmot är ju ett måste för att det skall se normalt ut.

Hur många har en skärm som klarar att leverera spelbar hz i 1600*1200? Jag skulle då inte spela i 75 hz som min skärm klarar den upplösningen i.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
374913
July 22, 2003 - 11:05 am
sp_Permalink sp_Print

FarsanEdde wrote: [quote=MoNsTeR]Kör man i 1600*1200 så känns det inte helt nönvändigt att köra med fsaa... Anisotropisk filtering därmot är ju ett måste för att det skall se normalt ut.

Hur många har en skärm som klarar att leverera spelbar hz i 1600*1200? Jag skulle då inte spela i 75 hz som min skärm klarar den upplösningen i.

Samma sak här. 1600x1200 är värdelöst för mig.

Och det samma gäller ju dem som har TFT-skärmar av "normal" storlek där 1280x1024 blivit standard native resolution.

Sen har vi det tredje dilemmat. Hög upplösning ställer inte samma krav som höha nivåer av MSAA så i en del fall (och dessa kommer bara bli fler i framtiden) är det mycket bättre för prestandans skull att köra "låg" upplösning + FSAA än hög upplösning utan FSAA.

Grayfox
Member
Medlem
Forum Posts: 2819
Member Since:
April 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
374930
July 22, 2003 - 11:23 am
sp_Permalink sp_Print

Då köper man en 22" som klarar 1600*1200 i 95hz eller nått o spelar spelen så fint som möjligt. Men det lär lagga.

MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
Member Since:
March 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
374938
July 22, 2003 - 11:29 am
sp_Permalink sp_Print

FarsanEdde wrote: [quote=MoNsTeR]Kör man i 1600*1200 så känns det inte helt nönvändigt att köra med fsaa... Anisotropisk filtering därmot är ju ett måste för att det skall se normalt ut.

Hur många har en skärm som klarar att leverera spelbar hz i 1600*1200? Jag skulle då inte spela i 75 hz som min skärm klarar den upplösningen i.

Jag har det och jag utgick från mig själv...

MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
Member Since:
March 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
374939
July 22, 2003 - 11:30 am
sp_Permalink sp_Print

Grayfox wrote: Då köper man en 22" som klarar 1600*1200 i 95hz eller nått o spelar spelen så fint som möjligt. Men det lär lagga.

Varför inte 2048*1536? De klarar min skärm, fast bara i 60 hz :bgrin:

Jamzo
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 31
Member Since:
May 16, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
374994
July 22, 2003 - 12:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Är källan tillförlitlig då? Falska rykten kommer ju varje dag.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 64
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL