August 22, 2005
Utvecklarna av Half-Life 2, dvs. Valve, tillkännagav att de stött på problem med kontemporär hårdvara när det gäller FSAA.
Tydligen klarar helt enkelt inget kort av att applicera kantutjämning för närvarande.
För nVidia ser det illa ut då problemet är en hårdvarubegränsning men för ATi ser det lite ljusare ut för det som äger ett Radeon 9500 eller bättre. Problemet för ATi är att de har hårdvara som klarar av de speciella funktionerna som krävs (centroid sampling) men att dessa funktioner inte exponeras i DirectX 9.0 för närvarande.
Förmodligen kan antingen Microsoft eller ATi hitta ett sätt att lösa det hela men för nVidias del ser det alltså kört ut.
Läs mer här.
May 31, 2002
bloodman wrote: vem bryr sig, spelar ändå aldrig me sånt på.
Hade du haft ett grafikkort som var bra på det så hade du säkert gjort det Men det kommer nog dröja ett bra tag innan vi har så fläskiga datorer att det är lönt att köra med fsaa i hl2. Fps:en med ett 9500/9700 med fsaa är nog typ ospelbar. Så det gör väl inte så mycket för nvidia.
November 29, 2001
I betaversionen som enligt skaparna själva var "extra flashig" på många ställen fick de runt 60 vsynkade fps i 1280x768.
Om spelet är shader begränsat vilket det till stor del är så betyder det att man nog ganska lugnt kommer kunna fläska på med en del AA i 1024x768.
AF och höga upplösningar lär bli lite värre dock.
Att spela utan AA/AF med ett modernt kort är ungefär lika lönt som att köpa en formal 1-bil för att köra på 30-vägar som sagt..
November 29, 2001
DoN wrote: Jag tror att Valve kommer att fixa detta problem.
Om det inte fixas till releasen så kommer det nog att släppas en patchDet är vad jag tror!
Hur kan de fixa ett problem som ligger i nVidias hårdvara? =)
Att fixa "problemet" i deras mjukvara innebär att de får bygga om hela Source motorns textureringssystem vilket knappast lär hända. Hade de känt sig motiverade att "tulla" på sin motors specifikationer hade de gjort det redan från dag ett.
March 15, 2002
Pim_ wrote: Tycker det är skit att nVidia missat en sån grej...skärper de sig inte fort kan det gå lika illa som för 3dfx och jag vill inte att det bara skall finnas kvar en stor grafikkortstillverkare.
Tror inte du behöver oroa dig för nvidia.. De är som intel dvs har MYCKET god ekonomi och kursar inte i första taget.
May 31, 2002
MoNsTeR wrote: Kör man i 1600*1200 så känns det inte helt nönvändigt att köra med fsaa... Anisotropisk filtering därmot är ju ett måste för att det skall se normalt ut.
Hur många har en skärm som klarar att leverera spelbar hz i 1600*1200? Jag skulle då inte spela i 75 hz som min skärm klarar den upplösningen i.
November 29, 2001
FarsanEdde wrote: [quote=MoNsTeR]Kör man i 1600*1200 så känns det inte helt nönvändigt att köra med fsaa... Anisotropisk filtering därmot är ju ett måste för att det skall se normalt ut.
Hur många har en skärm som klarar att leverera spelbar hz i 1600*1200? Jag skulle då inte spela i 75 hz som min skärm klarar den upplösningen i.
Samma sak här. 1600x1200 är värdelöst för mig.
Och det samma gäller ju dem som har TFT-skärmar av "normal" storlek där 1280x1024 blivit standard native resolution.
Sen har vi det tredje dilemmat. Hög upplösning ställer inte samma krav som höha nivåer av MSAA så i en del fall (och dessa kommer bara bli fler i framtiden) är det mycket bättre för prestandans skull att köra "låg" upplösning + FSAA än hög upplösning utan FSAA.
March 15, 2002
FarsanEdde wrote: [quote=MoNsTeR]Kör man i 1600*1200 så känns det inte helt nönvändigt att köra med fsaa... Anisotropisk filtering därmot är ju ett måste för att det skall se normalt ut.
Jag har det och jag utgick från mig själv...
2 Guest(s)